Ministerstwo Sprawiedliwości podjęło się realizacji kluczowej reformy wymiaru sprawiedliwości, której celem jest uporządkowanie kwestii związanych z neosędziami oraz przywrócenie zaufania obywateli do sądów. Reforma ta, będąca odpowiedzią na zalecenia Komisji Weneckiej, dotyczy około 3150 z 10 000 sędziów w Polsce.

POLECAMY: Sędziowie NSA nie chcą orzekać z neosędziami


Dlaczego reforma jest potrzebna?

Krajowa Rada Sądownictwa (KRS), powołana w 2018 roku przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, została skrytykowana zarówno w Polsce, jak i przez instytucje międzynarodowe za naruszenie zasady niezależności sędziowskiej. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE oraz polskich sądów jasno wskazuje, że wyroki wydawane przez składy z udziałem neosędziów mogą być wzruszane z uwagi na nieprawidłowości proceduralne.

POLECAMY: Skład Izby Cywilnej SN z osobą powołaną przez neoKRS nie jest sądem – wskazał TSUE

Zamieszanie wokół KRS sprawiło, że problematyczne nominacje podważają wiarygodność całego systemu sprawiedliwości w Polsce.


Mechanizm weryfikacji neosędziów

Resort sprawiedliwości zaproponował kompleksowy podział neosędziów na trzy grupy, co umożliwi ich zróżnicowaną weryfikację:

1. Grupa zielona (53% neosędziów)

  • Liczba: 1670.
  • Charakterystyka: byli asesorzy, referendarze, absolwenci Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury.
  • Plan działania: Weryfikacja formalna, bez wpływu na status zawodowy.

2. Grupa żółta (36% neosędziów)

  • Liczba: 1130.
  • Charakterystyka: osoby, które świadomie awansowały dzięki neoKRS.
  • Plan działania: Powrót na poprzednie stanowiska, z możliwością delegacji w wyjątkowych przypadkach.

3. Grupa czerwona (11% neosędziów)

  • Liczba: 340.
  • Charakterystyka: osoby z wcześniejszym doświadczeniem jako prokuratorzy, adwokaci czy radcowie prawni.
  • Plan działania: Odebranie statusu sędziego i ewentualne oferowanie stanowisk referendarzy.

Weryfikacja z zachowaniem praworządności

Każda decyzja dotycząca weryfikacji neosędziów będzie indywidualnie uzasadniona, a zainteresowane osoby będą mogły odwoływać się do Sądu Najwyższego. Mechanizm ten ma być zgodny z zaleceniami Komisji Weneckiej, która podkreślała konieczność respektowania prawa do sądu oraz unikania automatyzmu w ocenie sędziów.


Reforma Sądu Najwyższego i zmiany strukturalne

Ministerstwo planuje likwidację dwóch izb Sądu Najwyższego:

  • Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych.
  • Izba Odpowiedzialności Zawodowej.

Obie jednostki były szeroko krytykowane za brak niezależności. Jednocześnie rozważana jest likwidacja instytucji skargi nadzwyczajnej, przy jednoczesnym wzmocnieniu istniejących mechanizmów kontrolnych.

POLECAMY: TSUE: Neosędziowie nie posiadają uprawnienia do wydawania orzecznictw. Polski wymiar „sprawiedliwości” w potrzasku


Kontrowersje i opinie ekspertów

Środowiska prawnicze podkreślają, że reforma jest niezbędna, aby przywrócić niezależność sądów i oddzielić wymiar sprawiedliwości od wpływów politycznych. Jednocześnie niektórzy eksperci wskazują, że:

  • Podział na grupy może wywołać spory, szczególnie wśród osób zaliczanych do grupy czerwonej.
  • Brak jednoznacznych gwarancji powrotu neosędziów do poprzednich zawodów może rodzić problemy kadrowe.

Polityczne wyzwania reformy

Reforma może napotkać trudności z powodu sprzeciwu obecnego prezydenta Andrzeja Dudy, który nie zgadza się na weryfikację powołań sędziów, w których sam brał udział. Realizacja zmian prawdopodobnie zależeć będzie od wyniku nadchodzących wyborów prezydenckich.


Podsumowanie

Planowana reforma weryfikacji neosędziów jest krokiem w stronę przywrócenia praworządności i odbudowy zaufania do wymiaru sprawiedliwości. Jej sukces zależy jednak od zgodności z konstytucją, politycznego poparcia oraz staranności w indywidualnym podejściu do każdego przypadku.

Reforma, choć kontrowersyjna, może okazać się niezbędnym krokiem dla przyszłości polskiego sądownictwa i zbliżenia standardów prawnych do wymogów Unii Europejskiej.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version