W ostatnich dniach do Sejmu wpłynął poselski projekt nowelizacji Ustawy o drogach publicznych, przygotowany przez posłów Koalicji Obywatelskiej (KO). Propozycja zakłada zniesienie ograniczeń dotyczących liczby mieszkańców miast, w których można pobierać opłaty za parkowanie w dni wolne od pracy i święta. Obecnie taka możliwość istnieje jedynie w miastach liczących powyżej 100 tysięcy mieszkańców, w specjalnie wyznaczonych strefach.

Zmiana przepisów a problem zatłoczenia miast

W uzasadnieniu projektu zwrócono uwagę na problem nadmiernej kongestii samochodowej w mniejszych ośrodkach miejskich, zwłaszcza w miejscowościach turystycznych. „Miasta Polski od wielu lat borykają się z nadmierną kongestią (przeciążeniem i zatłoczeniem – przyp. red.) samochodową. W szczególności napływ samochodów w szczycie sezonu i w weekendy sprawia, iż powierzchnia zajęta przez samochody zaparkowane w centrach miast bywa większa niż całkowita powierzchnia dróg publicznych tego obszaru. Kierowcy w centrach miast wykorzystują do parkowania każdy wolny fragment przestrzeni, niszcząc przy tym zieleń miejską oraz uszkadzając niejednokrotnie zabytkową tkankę miejską” – podkreślili autorzy projektu.

Szansa dla miejscowości turystycznych

Według posłów KO nowelizacja może okazać się szczególnie korzystna dla mniejszych miejscowości turystycznych, takich jak kurorty nadmorskie czy górskie. Poseł Jan Chmielewski, jeden z przedstawicieli wnioskodawców, wyjaśnia, że zmiana przepisów pozwoliłaby tym gminom na skuteczniejsze zarządzanie przestrzenią parkingową. „Zmiana w przepisach ma umożliwić mniejszym miejscowościom, szczególnie tym turystycznym, które są położone nad morzem czy w górach, pobieranie opłat za parkowanie w weekendy i w święta. W tym czasie gminy te są paraliżowane, bo turyści w sezonie zajmują każde dostępne miejsce parkingowe. Oczywiście im więcej turystów, tym lepiej dla tych samorządów, ale musimy także myśleć o mieszkańcach tych gmin” – zaznaczył Chmielewski w rozmowie z serwisem money.pl.

Kluczowy cel: rotacja miejsc parkingowych

Posłowie podkreślają, że celem nowelizacji nie jest jedynie generowanie dodatkowych dochodów dla gmin, ale przede wszystkim zapewnienie rotacji miejsc parkingowych. Obecne przepisy ograniczają możliwość pobierania opłat przez mniejsze ośrodki miejskie, co utrudnia zarządzanie przestrzenią w okresach wzmożonego ruchu turystycznego. „Tu nie chodzi o zarabianie na kierowcach, tylko po prostu o rotację miejsc parkingowych” – dodał poseł KO.

Poparcie innych ugrupowań

Pod projektem podpisali się również przedstawiciele innych formacji koalicyjnych, co zwiększa szanse na przyjęcie nowych przepisów. Rozwiązanie to może stać się odpowiedzią na długoletnie apele samorządów, które domagały się większej elastyczności w zarządzaniu przestrzenią miejską w dni wolne od pracy.

Potencjalne skutki nowelizacji

Wdrożenie zaproponowanych zmian może mieć wiele konsekwencji. Z jednej strony, umożliwi mniejszym gminom skuteczniejsze zarządzanie ruchem i przestrzenią parkingową, zmniejszając chaos komunikacyjny. Z drugiej strony, kierowcy mogą odczuć dodatkowe obciążenia finansowe, co może wpłynąć na atrakcyjność turystyczną niektórych miejscowości.

Czy proponowane zmiany wejdą w życie? Ostateczna decyzja należy do parlamentu, jednak poparcie ponadpartyjne zwiększa szanse na uchwalenie projektu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version