W piątek rano, 10 stycznia 2025 roku, na warszawskim lotnisku Okęcie doszło do poważnej awarii zasilania, która sparaliżowała funkcjonowanie portu. Problem z systemami technicznymi sprawił, że pasażerowie zostali opóźnieni lub odwołani z lotów, co wywołało chaos na lotnisku. Mimo że sytuacja została szybko opanowana, a po godzinie 10:00 wszystkie odloty i przyloty wróciły do normy, pytanie o to, czy pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie lub inne formy rekompensaty, wciąż pozostaje aktualne. Sprawdzamy, na co mogą liczyć podróżni, którzy doświadczyli opóźnień lub odwołania lotów.

Jakie prawa przysługują pasażerom?

Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, pasażerowie mają prawo do rekompensaty za opóźnione lub odwołane loty, jednak nie zawsze mogą ubiegać się o odszkodowanie. Zasady te reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 261/2004, które ma na celu ochronę pasażerów w przypadku opóźnień, odwołanych rejsów oraz odmowy wejścia na pokład samolotu.

W sytuacji, gdy lot opóźni się o więcej niż 2 godziny, pasażerowie mają prawo do bezpłatnych posiłków i napojów, proporcjonalnie do czasu oczekiwania. Jeżeli opóźnienie wynosi więcej niż 5 godzin, pasażerowie mogą ubiegać się o zwrot kosztów biletu lub zaoferowanie alternatywnego połączenia do celu.

Jeśli opóźnienie wylądowania w miejscu docelowym przekroczy 3 godziny, pasażerowie mogą domagać się odszkodowania, które może wynieść od 250 do 600 euro, w zależności od długości lotu. W przypadku lotów krótszych (do 1500 km), odszkodowanie wynosi 250 euro, dla lotów w obrębie UE powyżej 1500 km — 400 euro, a dla pozostałych lotów dłuższych niż 3500 km — 600 euro.

Kiedy pasażerowie nie otrzymają odszkodowania?

Nie każde opóźnienie lub odwołanie lotu uprawnia pasażera do odszkodowania. Zgodnie z przepisami, przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłacenia rekompensaty, jeśli opóźnienie lub odwołanie jest spowodowane tzw. „nadzwyczajnymi okolicznościami”. Do takich sytuacji należą między innymi:

  • Złe warunki atmosferyczne, które uniemożliwiają bezpieczny lot,
  • Strajki personelu lotniska lub linii lotniczej,
  • Problemy techniczne niezależne od przewoźnika (np. ukryte wady produkcyjne samolotu),
  • Ograniczenia w ruchu lotniczym, wynikające z decyzji organów kontroli ruchu lotniczego,
  • Sytuacje nadzwyczajne, takie jak awarie systemów, jak miało to miejsce na Okęciu.

W przypadku awarii systemów zasilania na Okęciu, jak miało to miejsce 7 stycznia 2025 roku, wystąpiła sytuacja, która mogła być uznana za nadzwyczajną. Awarie tego typu mogą być traktowane jako „siła wyższa”, co oznacza, że w takich przypadkach przewoźnicy nie muszą wypłacać odszkodowań, ponieważ są one niezależne od ich działań.

Kiedy warto ubiegać się o odszkodowanie?

Jeśli opóźnienie lub odwołanie lotu miało miejsce z winy przewoźnika, np. z powodu niewłaściwego zarządzania ruchem lotniczym czy błędów operacyjnych, pasażerowie mają pełne prawo do ubiegania się o odszkodowanie. Ponadto, jeśli awaria była wynikiem zaniedbań ze strony linii lotniczej, jak np. nieprawidłowa konserwacja samolotu, można domagać się rekompensaty.

Jak ubiegać się o odszkodowanie?

Aby ubiegać się o odszkodowanie, pasażerowie powinni zebrać dokumentację dotyczącą sytuacji, tj. kopie biletu, kart pokładowych, potwierdzenia opóźnienia lub odwołania lotu. Następnie należy skontaktować się z przewoźnikiem i złożyć formalną reklamację, wskazując okoliczności incydentu oraz wskazując żądanie odszkodowania.

Warto również pamiętać, że istnieją firmy, które specjalizują się w odzyskiwaniu odszkodowań od przewoźników. Często oferują one pomoc w dochodzeniu roszczeń, zwłaszcza w sytuacjach, gdzie linie lotnicze próbują unikać wypłaty rekompensaty.

Awaria zasilania na warszawskim lotnisku Okęcie wywołała chaos, który wpłynął na wielu pasażerów. Choć sytuacja została szybko opanowana, pasażerowie, którzy doświadczyli opóźnienia lub odwołania lotu, powinni być świadomi swoich praw. Zgodnie z rozporządzeniem UE, mają oni prawo do odszkodowania, ale tylko w przypadkach, gdy opóźnienie lub odwołanie lotu nie było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, jak np. awaria zasilania. Pasażerowie, którzy są w takiej sytuacji, powinni skontaktować się z przewoźnikiem i dochodzić swoich roszczeń.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version