Minister edukacji narodowej Barbara Nowacka podpisała nowe rozporządzenie dotyczące organizacji lekcji religii w polskich szkołach i przedszkolach. Główne zmiany obejmują zmniejszenie liczby katechez oraz wprowadzenie nowych zasad organizacyjnych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 września 2025 roku i mają wpłynąć na bardziej racjonalne zarządzanie czasem lekcyjnym oraz poprawę funkcjonowania placówek edukacyjnych.

Religia raz w tygodniu

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, liczba godzin lekcji religii zostanie zmniejszona z dwóch do jednej tygodniowo. Taka decyzja, jak wskazuje minister Nowacka, wynika z potrzeby racjonalizacji czasu nauki w szkole.

– Dzisiaj w szkole podstawowej uczeń ma więcej lekcji religii przez cały tok nauczania niż biologii, chemii, fizyki, edukacji dla bezpieczeństwa i wiedzy o społeczeństwie razem wziętych – podkreśla Nowacka w rozmowie z Polsat News. – Nie ma żadnego uzasadnienia, by w ten sposób wyglądał proces edukacji w szkole.

Lekcje religii na początku lub końcu dnia

Rozporządzenie wprowadza również obowiązek organizowania lekcji religii na początku lub na końcu rozkładu zajęć. Ma to na celu ułatwienie uczniom, którzy nie uczęszczają na te zajęcia, zarządzania czasem w trakcie dnia szkolnego.

W przypadku lekcji religii organizowanych poza szkołą – na przykład w punktach katechetycznych – będą obowiązywać takie same zasady łączenia uczniów w grupy, jakie funkcjonują w szkole.

Ograniczenia w łączeniu grup uczniów

Istotne zmiany dotkną również możliwości łączenia uczniów klas I–III szkoły podstawowej w grupy międzyklasowe podczas zajęć religii i etyki. Taka sytuacja będzie dopuszczalna jedynie w przypadku, gdy liczba uczestników zajęć w klasie wynosi mniej niż siedem osób. Ma to na celu zapewnienie bardziej efektywnego nauczania oraz ograniczenie potencjalnych utrudnień organizacyjnych.

Reakcje na zmiany: Minister i Kościół zabierają głos

Minister Nowacka: „Szkoła nie może dyskryminować”

Minister Barbara Nowacka podczas rozmowy z Polsat News odniosła się do wprowadzonych zmian, podkreślając, że mają one na celu poprawę funkcjonowania systemu edukacji w Polsce.

– Szkoła nie może dyskryminować – mówi Nowacka. – Druga rzecz to pewna racjonalność. Edukacja powinna być ukierunkowana na rozwój młodzieży w obszarach, które są dla nich kluczowe, a nie w nadmiarze godzin spędzanych na religii.

Abp Marek Jędraszewski: „Stoimy na straży prawdy”

Do zmian wprowadzonych przez MEN odnósł się również arcybiskup Marek Jędraszewski podczas tradycyjnego świątecznego spotkania z katechetami w Domu Arcybiskupów Krakowskich. Hierarcha wyraził zaniepokojenie zmianami, wskazując, że mogą one wpłynąć na osłabienie roli religii w procesie wychowawczym.

– Szkoła stała się terenem walki prawdziwego humanizmu z innymi poglądami, które w skrajnej formie są antyhumanistyczne – zaznaczył abp Jędraszewski. – To my stoimy na straży prawdy o człowieku i zachęcam do obrony Jezusa Chrystusa w sercach dzieci i młodzieży.

Arcybiskup podziękował również katechetom za ich zaangażowanie i determinację w kształtowaniu postaw opartych na wartościach chrześcijańskich.

Co zmiany oznaczają dla uczniów i szkół?

Nowe zasady dotyczące lekcji religii mogą wprowadzić bardziej elastyczny plan zajęć dla uczniów, którzy zdecydują się nie uczestniczyć w katechezach. Jednocześnie zmniejszenie liczby godzin religii powinno pozwolić na wprowadzenie dodatkowych zajęć z innych przedmiotów lub większą liczbę godzin zajęć rozwijających pasje uczniów.

Placówki edukacyjne będą musiały dostosować się do nowych zasad organizacyjnych, co może wymagać zmian w planach lekcji oraz harmonogramach. Dla nauczycieli religii zmniejszenie liczby godzin może oznaczać konieczność dostosowania programów nauczania do nowego wymiaru czasowego.

Podsumowanie

Wprowadzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmiany mają na celu bardziej racjonalne zarządzanie czasem lekcyjnym w polskich szkołach i przedszkolach. Chociaż decyzja spotyka się z różnymi reakcjami, jej celem jest poprawa jakości edukacji oraz zapewnienie lepszych warunków nauki dla uczniów. Czy zmniejszenie liczby lekcji religii przyniesie oczekiwane efekty, pokaże czas i praktyka.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version