W świętokrzyskim Staszowie powstanie nowoczesny terminal przeładunkowy, łączący szerokotorową linię kolejową nr 65 (LHS) z normalnotorową linią kolejową nr 70. Inwestycja, wspierana przez Agencję Rozwoju Przemysłu, jest jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych regionu. „Mówi się o handlu z Ukrainą i krajami zachodnimi, ponieważ port będzie mógł także przejmować towary ze wschodu” – podkreśla burmistrz Staszowa Leszek Kopeć.

Finansowanie i harmonogram

Gmina Staszów pozyskała na realizację tego przedsięwzięcia środki w wysokości 48 mln zł w ramach programu Polski Ład. Zakończenie prac przewiduje się na koniec 2026 roku lub początek 2027 roku. W pierwszym etapie inwestycji powstaną:

  • projekt bocznicy kolejowej,
  • infrastruktura drogowa i techniczna,
  • uzbrojenie terenu o powierzchni 78 hektarów z zapleczem techniczno-budowlanym,
  • rozbudowane drogi powiatowe i gminne,
  • nowe parkingi i oświetlenie.

Znaczenie strategiczne

Terminal przeładunkowy będzie korzystał z potencjału linii szerokotorowej LHS, która łączy Śwętokrzyskie z Ukrainą na wschodzie i Sławkowem na zachodzie, oraz linii normalnotorowej. To strategiczne położenie umożliwi obsługę ruchu towarowego między wschodem a zachodem Europy, a także przyczyni się do wzmocnienia handlu z Ukrainą w kontekście zmieniającej się sytuacji geopolitycznej.

Korzyści dla regionu

Wojewoda świętokrzyski Józef Bryk zaznaczył, że budowa terminalu to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale również silny impuls rozwojowy dla gminy, powiatu i całego regionu. Inwestycja przyczyni się do:

  • zmniejszenia bezrobocia,
  • poprawy infrastruktury drogowej,
  • stworzenia lepszych perspektyw dla lokalnych przedsiębiorców i mieszkańców.

„Ideą portu przeładunkowego jest wykorzystanie linii kolejowej szerokotorowej biegnącej przez gminę Staszów na wschód. Jest to pozostałość po dawnej linii siarkowej. Poczatkowo plany były takie, aby w ten sposób połączyć się ze Szlakiem Jedwabnym, czyli z Chinami, jednak wojna skorygowała te zamierzenia” – wyjaśnił burmistrz Leszek Kopeć.

Infrastruktura jako klucz do rozwoju

Projekt terminalu w Staszowie stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby transportowe w Europie Środkowo-Wschodniej. Wykorzystanie linii szerokotorowej LHS oraz jej połączenie z normalnotorową siecią kolejową pozwoli na obsługę szerokiego zakresu ładunków, od materiałów sypkich po towary kontenerowe. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze terminal będzie mógł skutecznie wspierać wymianę handlową między wschodem a zachodem Europy.

Przyszłość handlu międzynarodowego

Inwestycja w Staszowie to nie tylko lokalny projekt, ale również ważny element w międzynarodowej logistyce. Terminal przeładunkowy ma potencjał stać się kluczowym węzłem transportowym, wzmacniającym pozycję Polski na mapie handlowej Europy. Jego budowa wpisuje się w szerszy kontekst uniezależniania się od rosyjskich szlaków transportowych i promowania współpracy z Ukrainą oraz innymi krajami Europy Wschodniej.

Dzięki wsparciu finansowemu i zaangażowaniu wielu instytucji, projekt ten ma szansę zrewolucjonizować transport towarów w regionie, stając się przykładem efektywnego wykorzystania infrastruktury kolejowej dla potrzeb nowoczesnej gospodarki.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version