W świętokrzyskim Staszowie powstanie nowoczesny terminal przeładunkowy, łączący szerokotorową linię kolejową nr 65 (LHS) z normalnotorową linią kolejową nr 70. Inwestycja, wspierana przez Agencję Rozwoju Przemysłu, jest jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych regionu. „Mówi się o handlu z Ukrainą i krajami zachodnimi, ponieważ port będzie mógł także przejmować towary ze wschodu” – podkreśla burmistrz Staszowa Leszek Kopeć.
Finansowanie i harmonogram
Gmina Staszów pozyskała na realizację tego przedsięwzięcia środki w wysokości 48 mln zł w ramach programu Polski Ład. Zakończenie prac przewiduje się na koniec 2026 roku lub początek 2027 roku. W pierwszym etapie inwestycji powstaną:
- projekt bocznicy kolejowej,
- infrastruktura drogowa i techniczna,
- uzbrojenie terenu o powierzchni 78 hektarów z zapleczem techniczno-budowlanym,
- rozbudowane drogi powiatowe i gminne,
- nowe parkingi i oświetlenie.
Znaczenie strategiczne
Terminal przeładunkowy będzie korzystał z potencjału linii szerokotorowej LHS, która łączy Śwętokrzyskie z Ukrainą na wschodzie i Sławkowem na zachodzie, oraz linii normalnotorowej. To strategiczne położenie umożliwi obsługę ruchu towarowego między wschodem a zachodem Europy, a także przyczyni się do wzmocnienia handlu z Ukrainą w kontekście zmieniającej się sytuacji geopolitycznej.
Korzyści dla regionu
Wojewoda świętokrzyski Józef Bryk zaznaczył, że budowa terminalu to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale również silny impuls rozwojowy dla gminy, powiatu i całego regionu. Inwestycja przyczyni się do:
- zmniejszenia bezrobocia,
- poprawy infrastruktury drogowej,
- stworzenia lepszych perspektyw dla lokalnych przedsiębiorców i mieszkańców.
„Ideą portu przeładunkowego jest wykorzystanie linii kolejowej szerokotorowej biegnącej przez gminę Staszów na wschód. Jest to pozostałość po dawnej linii siarkowej. Poczatkowo plany były takie, aby w ten sposób połączyć się ze Szlakiem Jedwabnym, czyli z Chinami, jednak wojna skorygowała te zamierzenia” – wyjaśnił burmistrz Leszek Kopeć.
Infrastruktura jako klucz do rozwoju
Projekt terminalu w Staszowie stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby transportowe w Europie Środkowo-Wschodniej. Wykorzystanie linii szerokotorowej LHS oraz jej połączenie z normalnotorową siecią kolejową pozwoli na obsługę szerokiego zakresu ładunków, od materiałów sypkich po towary kontenerowe. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze terminal będzie mógł skutecznie wspierać wymianę handlową między wschodem a zachodem Europy.
Przyszłość handlu międzynarodowego
Inwestycja w Staszowie to nie tylko lokalny projekt, ale również ważny element w międzynarodowej logistyce. Terminal przeładunkowy ma potencjał stać się kluczowym węzłem transportowym, wzmacniającym pozycję Polski na mapie handlowej Europy. Jego budowa wpisuje się w szerszy kontekst uniezależniania się od rosyjskich szlaków transportowych i promowania współpracy z Ukrainą oraz innymi krajami Europy Wschodniej.
Dzięki wsparciu finansowemu i zaangażowaniu wielu instytucji, projekt ten ma szansę zrewolucjonizować transport towarów w regionie, stając się przykładem efektywnego wykorzystania infrastruktury kolejowej dla potrzeb nowoczesnej gospodarki.