24 stycznia 2025 roku Sejm przyjął nowelizację Prawa lotniczego, która znacząco zmienia zasady korzystania z dronów w Polsce. Najważniejszą zmianą jest obowiązek posiadania ubezpieczenia OC dla bezzałogowych statków powietrznych o masie od 250 gramów do 20 kilogramów. Nowe przepisy wprowadzą również zmodyfikowaną klasyfikację lotów oraz dostosowanie polskiego prawa do unijnych regulacji.
Obowiązek ubezpieczenia OC – kogo dotyczy?
Zgodnie z nowymi przepisami, każdy właściciel drona o masie od 250 g do 20 kg będzie zobowiązany do wykupienia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC). Obowiązek ten dotyczy zarówno użytkowników prywatnych, jak i firm korzystających z dronów w celach komercyjnych.
W praktyce oznacza to, że popularne modele, takie jak DJI Mavic 3, DJI Air 2S czy Autel Evo Lite, będą objęte obowiązkiem ubezpieczenia. Zwolnione z tego wymogu pozostaną jednak mniejsze urządzenia, takie jak DJI Mini 3, DJI Neo czy Ryze Tello, które ważą poniżej 250 g.
Nowelizacja ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i zapewnienie ochrony osób oraz mienia, które mogą zostać poszkodowane w wyniku wypadków z udziałem dronów.
Nowa klasyfikacja operacji lotniczych
Kolejną istotną zmianą jest wprowadzenie nowej klasyfikacji lotów dronami, która zastępuje dotychczasowy podział na loty rekreacyjne, sportowe i komercyjne. Zgodnie z regulacjami unijnymi wprowadzone zostaną trzy kategorie operacji:
- Operacje otwarte – to loty o niskim poziomie ryzyka, wykonywane w warunkach widzialności wzrokowej (VLOS). Przykładem takich lotów są krótkie loty rekreacyjne na otwartej przestrzeni.
- Operacje szczególne – obejmują loty o podwyższonym ryzyku, które wymagają uzyskania zezwolenia od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). Dotyczy to np. lotów w pobliżu gęsto zaludnionych obszarów czy operacji wykonywanych w trudnych warunkach.
- Operacje certyfikowane – to najbardziej restrykcyjna kategoria, obejmująca loty wymagające wpisu do rejestru cywilnych statków powietrznych oraz spełnienia ścisłych wymogów technicznych i operacyjnych.
Podział ten ma na celu lepsze zarządzanie przestrzenią powietrzną oraz zwiększenie bezpieczeństwa osób postronnych.
Dlaczego zmiany są konieczne?
Zmiany w Prawie lotniczym wynikają z potrzeby dostosowania polskich przepisów do regulacji Unii Europejskiej. Unia od kilku lat dąży do ujednolicenia zasad dotyczących użytkowania dronów na terenie państw członkowskich, co pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa i ochronę mienia.
W Polsce liczba użytkowników dronów stale rośnie – szacuje się, że w 2024 roku było ich ponad 150 tysięcy, a rynek dronów komercyjnych i rekreacyjnych wart był blisko 300 milionów złotych. Wzrost popularności urządzeń wymaga jednak bardziej precyzyjnych regulacji, aby zapobiec potencjalnym zagrożeniom, takim jak:
- kolizje z samolotami,
- uszkodzenia mienia,
- wypadki z udziałem osób postronnych.
Jak wykupić ubezpieczenie OC dla drona?
Zgodnie z nowymi przepisami, właściciele dronów będą musieli wykupić ubezpieczenie OC w firmach ubezpieczeniowych oferujących polisy dla użytkowników dronów. Koszt ubezpieczenia będzie uzależniony od:
- masy drona,
- zakresu ochrony,
- celu użytkowania (rekreacyjny czy komercyjny).
Przykładowo, dla dronów używanych rekreacyjnie koszt polisy OC może wynosić od 100 do 300 zł rocznie, natomiast w przypadku dronów komercyjnych kwota ta może sięgać nawet 1000 zł lub więcej.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Nowelizacja Prawa lotniczego czeka obecnie na podpis prezydenta, co jest ostatnim krokiem do jej wdrożenia. Przewiduje się, że przepisy wejdą w życie w pierwszej połowie 2025 roku, dając użytkownikom dronów czas na dostosowanie się do nowych wymogów.
Nowe przepisy dotyczące dronów w Polsce mają na celu poprawę bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej i ochronę osób postronnych. Obowiązek ubezpieczenia OC dla dronów o masie od 250 g do 20 kg oraz wprowadzenie nowej klasyfikacji lotów to najważniejsze zmiany, które dotkną zarówno użytkowników rekreacyjnych, jak i komercyjnych.
Warto już teraz sprawdzić, czy posiadany dron podlega nowym regulacjom, oraz przygotować się na dodatkowe koszty związane z obowiązkowym ubezpieczeniem.