Wiceszefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej, Joanna Mucha, poinformowała o intensywnych pracach nad wdrożeniem edukacji klimatycznej do szkół. Jak zaznaczyła, nie będzie to nowy przedmiot, lecz „holistyczne podejście do tematu”.

POLECAMY: Mucha: Ukraińskie i Polskie dzieci powinny uczyć się wypośrodkowanej historii

W poniedziałek ogłoszono powołanie zespołu ds. edukacji klimatycznej, w skład którego weszło 36 specjalistów reprezentujących różne dziedziny. W grupie znaleźli się przedstawiciele organizacji pozarządowych, naukowcy, nauczyciele akademiccy oraz pedagodzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych, popularyzatorzy nauki, aktywiści oraz edukatorzy ekologiczni.

Jakie są kluczowe założenia edukacji klimatycznej?

Celem zespołu jest opracowanie kompleksowych rozwiązań dotyczących edukacji klimatycznej, obejmujących:

  • zmiany w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
  • dostosowanie infrastruktury szkolnej do wymogów ekologicznych,
  • współpracę z organizacjami pozarządowymi,
  • podnoszenie kompetencji kadry pedagogicznej,
  • zaangażowanie rodziców w proces edukacyjny dzieci.

Edukacja klimatyczna – nie jako osobny przedmiot

W rozmowie z Polsat News Joanna Mucha podkreśliła, że nauka o klimacie będzie prowadzona w sposób interdyscyplinarny. – „Na całym świecie nie uczy się o klimacie i środowisku na oddzielnym przedmiocie. Uczy się tego zagadnienia holistycznie, czyli na każdym przedmiocie trochę” – wyjaśniła.

Podkreśliła, że najwięcej treści związanych z edukacją klimatyczną znajdzie się w ramach takich przedmiotów, jak:

  • przyroda,
  • chemia,
  • fizyka,
  • geografia.

To właśnie w tych obszarach najłatwiej przedstawić uczniom mechanizmy stojące za zmianami klimatycznymi oraz ich skutki.

Prace nad edukacją klimatyczną trwają od lata

Wiceminister Mucha poinformowała, że zespół ds. edukacji klimatycznej pracuje od lata i regularnie organizuje spotkania robocze. – „Spotykamy się raz w miesiącu na posiedzeniach, ale w międzyczasie wypracowywane są kolejne dokumenty” – zaznaczyła.

Podkreśla, że zmiany klimatyczne będą miały ogromny wpływ na przyszłość rynku pracy oraz codzienne funkcjonowanie społeczeństwa. – „Zmiany klimatyczne zdeterminują nasz rynek pracy, zdeterminują to, w jaki sposób będziemy funkcjonowali, żyli w świecie przez najbliższe dekady. Jeśli my nie przygotujemy naszych dzieci do funkcjonowania na takim rynku pracy, to nie spełnimy tego, co jest naszym zadaniem” – podkreśla Mucha.

Podsumowanie

Ministerstwo Edukacji Narodowej stawia na holistyczne podejście do edukacji klimatycznej, wprowadzając elementy nauki o środowisku do wielu przedmiotów szkolnych. Eksperci podkreślają, że takie podejście pozwoli lepiej przygotować młodzież do świata, w którym zmiany klimatyczne wpłyną na niemal każdy aspekt życia zawodowego i prywatnego.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version