Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomił nowy program dopłat do samochodów elektrycznych – „NaszEauto”. Program, który ruszył 3 lutego, cieszy się dużym zainteresowaniem. Oferuje on do 40 tys. zł dofinansowania na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy „elektryka”. Czy kwalifikujesz się do programu? Jakie są warunki i na jakie kwoty wsparcia możesz liczyć?

„NaszEauto” – dla kogo i na jakich warunkach?

Program „NaszEauto” skierowany jest do osób fizycznych, a także do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). Dofinansowanie obejmuje:

  • Zakup: Fabrycznie nowego samochodu elektrycznego.
  • Leasing: Samochodu elektrycznego.
  • Wynajem długoterminowy: Samochodu elektrycznego (na okres co najmniej 2 lat).

Kluczowe warunki, które należy spełnić:

  • Samochód musi być fabrycznie nowy: Przebieg nie może przekraczać 6 tys. km. Dopuszczalne są pojazdy demonstracyjne (np. używane do jazd próbnych), ale muszą one spełniać kryterium przebiegu.
  • Samochód demonstracyjny: Musi posiadać tablice dealerskie(białe tło i zielone znaki).
  • Cena maksymalna: 225 tys. zł netto (bez VAT).
  • Rejestracja i ubezpieczenie: Samochód musi być zarejestrowany w Polsce i posiadać ubezpieczenie OC oraz AC.
  • W przypadku zakupu: NFOŚiGW wypłaca dofinansowanie po zakupie pojazdu.
  • W przypadku leasingu/wynajmu: Należy podpisać umowę oraz protokół przekazania i uiścić opłatę wstępną (lub równoważną) przed złożeniem wniosku o dotację. Umowa musi być na conajmniej 2 lata.
  • Wykluczenie: Pojazdy zarejestrowane na dealera nie kwalifikują się do programu.

Ile można zyskać? Kwoty dofinansowania

Wysokość dofinansowania zależy od kilku czynników, w tym od formy nabycia pojazdu (zakup, leasing, wynajem), posiadania Karty Dużej Rodziny, zezłomowania starego samochodu spalinowego oraz dochodu beneficjenta.

Osoby fizyczne (zakup):

  • Bazowa kwota: 18 750 zł.
  • Premia za zezłomowanie: 10 000 zł (jeśli zezłomujesz swój stary samochód spalinowy).
  • Premia za niski dochód: 11 250 zł (dochód roczny do 135 000 zł brutto).
  • Karta Dużej Rodziny (bazowa kwota): 30 000 zł.
  • Karta Dużej Rodziny (premia za zezłomowanie): 5 000 zł
  • Karta Dużej Rodziny (premia za niski dochód) : 5 000 zł
    • Maksymalna kwota dofinansowania (dla osoby z Kartą Dużej Rodziny, niskim dochodem i zezłomowaniem): 40 000 zł.

Osoby fizyczne (leasing/wynajem):

  • Bazowa kwota: do 30 000zł.
  • Premia za zezłomowanie: 5 000 zł
  • Premia za niski dochód : 5 000 zł.

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) (zakup lub leasing/wynajem):

  • Bazowa kwota: 30 000 zł.
  • Premia za zezłomowanie: 10 000 zł.

Duże zainteresowanie – prawie 400 wniosków w kilka dni

Program cieszy się dużym zainteresowaniem. Jak poinformował NFOŚiGW, do 11 lutego (do godzin popołudniowych) wpłynęły już 382 wnioski na łączną kwotę ponad 10,9 mln zł. Średnia kwota wnioskowanego dofinansowania to 28,6 tys. zł. Budżet programu wynosi 1,6 mld zł, a szacuje się, że w jego ramach zostanie zakupionych około 40 tys. samochodów elektrycznych.

Infrastruktura ładowania – GDDKiA planuje przetarg

Rozwój elektromobilności w Polsce wymaga nie tylko dopłat do zakupu pojazdów, ale także rozbudowy infrastruktury ładowania. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje przetarg na budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) przy trasach ekspresowych i autostradach.

Planowane parametry stacji ładowania:

  • Samochody osobowe: 4 miejsca o łącznej mocy 600 kW, w tym 2 punkty po 150 kW.
  • Samochody ciężarowe: Minimalna łączna moc 3600 kW, z 2 punktami o mocy co najmniej 350 kW.

Infrastruktura będzie oddzielna dla samochodów osobowych i ciężarowych.

Program „NaszEauto” to znaczący krok w kierunku popularyzacji samochodów elektrycznych w Polsce. Dopłaty, sięgające nawet 40 tys. zł, mogą znacząco obniżyć koszty zakupu lub leasingu „elektryka”. W połączeniu z rozbudową infrastruktury ładowania, program ma szansę przyspieszyć transformację polskiego transportu w kierunku zeroemisyjności. Warto jednak pamiętać o warunkach, które należy spełnić, aby skorzystać z dofinansowania. Dokładna analiza kryteriów i dostępnych opcji pozwoli na podjęcie świadomej decyzji i maksymalne wykorzystanie możliwości programu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version