Od 11 marca 2025 roku kierowcy korzystający z autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin muszą liczyć się z kolejną podwyżką opłat. To już druga zmiana stawek w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, co budzi kontrowersje i pytania o zasadność takich działań.
Nowe stawki opłat
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Autostradę Wielkopolską S.A. (AWSA), od 11 marca 2025 roku obowiązują następujące stawki za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady między Nowym Tomyślem a Koninem:
- Motocykle (kategoria 6): 18 zł (bonifikata 50% w porównaniu z kategorią 1)
- Pojazdy osobowe o dwóch osiach (kategoria 1): 36 zł
- Pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze, oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami (kategoria 2): 60 zł
- Pojazdy samochodowe o trzech osiach i więcej (kategoria 3): 92 zł
- Pojazdy samochodowe o trzech osiach i więcej z przyczepami oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami, z których co najmniej jedna oś w pojeździe silnikowym wyposażona jest w koła bliźniacze (kategoria 4): 138 zł
- Pojazdy ponadnormatywne (kategoria 5): 360 zł
Warto zauważyć, że poprzednia podwyżka miała miejsce we wrześniu 2024 roku, kiedy to stawki wzrosły o 2 zł. Obecna zmiana oznacza, że kierowcy pojazdów osobowych za przejazd całym 150-kilometrowym odcinkiem muszą zapłacić 108 zł, co stanowi znaczące obciążenie dla wielu użytkowników drogi.
Powody podwyżek
AWSA tłumaczy wzrost opłat koniecznością realizacji licznych inwestycji oraz rosnącymi kosztami utrzymania autostrady. W 2024 roku spółka rozpoczęła rozbudowę 10-kilometrowego odcinka między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód, dodając trzeci pas ruchu w obu kierunkach. Wcześniej, w 2019 roku, zakończono rozbudowę 16-kilometrowego odcinka między węzłami Poznań Zachód a Poznań Krzesiny. Łączny koszt tych inwestycji przekroczył 350 mln zł.
Dodatkowo, spółka wskazuje na utrzymujący się wzrost inflacji, wysokie stopy procentowe oraz rosnące przeciętne wynagrodzenia w gospodarce, które bezpośrednio wpływają na koszty finansowania projektów i utrzymania autostrady. AWSA podkreśla również, że przejazd koncesyjnym odcinkiem A2 między Nowym Tomyślem a Koninem nie jest dotowany przez stronę publiczną, a podane stawki zawierają 23% podatku VAT.
Kontrowersje wokół podwyżek
Kolejne podwyżki opłat na autostradzie A2 budzą liczne kontrowersje i niezadowolenie wśród kierowców. Wielu z nich uważa, że tak częste zmiany stawek są nieuzasadnione i stanowią nadmierne obciążenie finansowe. Pojawiają się głosy, że mimo inwestycji infrastrukturalnych, jakość usług na autostradzie nie ulega proporcjonalnej poprawie, a kierowcy nie odczuwają realnych korzyści wynikających z podwyżek.
Ponadto, niektórzy eksperci zwracają uwagę na brak transparentności w procesie ustalania stawek opłat oraz na fakt, że AWSA, jako podmiot prywatny, ma szerokie kompetencje w tym zakresie, co może prowadzić do nadużyć. W związku z tym pojawiają się postulaty o większą kontrolę państwa nad wysokością opłat na autostradach koncesyjnych oraz o wprowadzenie mechanizmów chroniących kierowców przed nadmiernymi podwyżkami.
Alternatywy dla kierowców
W obliczu rosnących kosztów przejazdu autostradą A2, wielu kierowców zaczyna poszukiwać alternatywnych tras, aby uniknąć wysokich opłat. Jednak korzystanie z dróg krajowych i lokalnych wiąże się z dłuższym czasem podróży, większym zużyciem paliwa oraz większym ryzykiem wypadków ze względu na niższy standard tych dróg.
Niektórzy kierowcy decydują się na korzystanie z transportu publicznego, takiego jak pociągi czy autobusy dalekobieżne, zwłaszcza na dłuższych trasach. Jednak i w tym przypadku pojawiają się problemy związane z dostępnością połączeń, komfortem podróży oraz czasem przejazdu.