W ostatnich latach hulajnogi elektryczne stały się nieodłącznym elementem miejskiego krajobrazu Warszawy. Ich popularność wynika z łatwości użytkowania, ekologiczności oraz możliwości omijania miejskich korków. Jednakże, wraz ze wzrostem liczby użytkowników, pojawiły się liczne problemy związane z bezpieczeństwem pieszych oraz przestrzeganiem przepisów ruchu drogowego. W odpowiedzi na te wyzwania, władze Warszawy zdecydowały się na intensyfikację działań mających na celu egzekwowanie obowiązujących przepisów dotyczących poruszania się hulajnogami elektrycznymi po chodnikach.

Nowe przepisy i uprawnienia straży miejskiej

Od 20 października 2023 roku, na mocy nowelizacji przepisów, strażnicy miejscy w Warszawie uzyskali nowe uprawnienia mandatowe. Mogą oni teraz karać mandatem w wysokości do 200 złotych osoby jeżdżące rowerem czy hulajnogą bez uprawnień. Dodatkowo, sąd może nałożyć na sprawcę grzywnę w wysokości 1500 złotych.

Wprowadzenie tych przepisów miało na celu zwiększenie bezpieczeństwa na chodnikach oraz uporządkowanie ruchu hulajnóg elektrycznych w przestrzeni miejskiej. Straż miejska zyskała narzędzie do skuteczniejszego egzekwowania prawa, co ma bezpośrednio wpłynąć na poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych.

Pierwsze efekty zaostrzenia kontroli

Już w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych uprawnień, warszawska straż miejska odnotowała znaczący wzrost interwencji związanych z nieprawidłowym użytkowaniem hulajnóg elektrycznych. Według danych, wystawiono 49 mandatów oraz udzielono ponad 100 pouczeń za jazdę po chodniku.

Takie statystyki wskazują na skalę problemu oraz na konieczność dalszego monitorowania i egzekwowania przepisów. Władze miasta podkreślają, że działania te mają charakter prewencyjny i edukacyjny, a celem nie jest karanie, lecz zwiększenie świadomości użytkowników hulajnóg na temat obowiązujących przepisów.

Mandaty za nieprzestrzeganie przepisów

Za jazdę na hulajnodze elektrycznej osoby poniżej 18. roku życia bez uprawnień grozi mandat w wysokości 1500 złotych. Przekroczenie prędkości może skutkować karą od 50 do 800 złotych, a w przypadku recydywy nawet do 1600 złotych. Jazda pod wpływem alkoholu jest szczególnie surowo karana – w zależności od stężenia alkoholu we krwi, mandat wynosi od 1000 do 2500 złotych.

Obowiązujące przepisy dotyczące jazdy hulajnogą elektryczną

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kierujący hulajnogą elektryczną są zobowiązani do korzystania z jezdni, na której obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, jeśli nie ma dostępnej drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. Wyjątkowe korzystanie z drogi dla pieszych jest dopuszczalne tylko w sytuacjach, gdy jest ona usytuowana wzdłuż jezdni z ograniczeniem prędkości powyżej 30 km/h i brakuje innych wyznaczonych dróg dla rowerów.

Ponadto, kierujący hulajnogą elektryczną poruszający się po chodniku lub drodze dla pieszych są zobowiązani do:

  • Jazdy z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego.
  • Zachowania szczególnej ostrożności.
  • Ustępowania pierwszeństwa pieszym oraz nieutrudniania im ruchu.

Ograniczenia wiekowe i uprawnienia

Dzieci do 10. roku życia mogą jeździć hulajnogą elektryczną wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej. Dla młodzieży w wieku 10-18 lat wymagane jest posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.

Konsekwencje nieprawidłowego parkowania hulajnóg

Nie tylko jazda, ale także parkowanie hulajnóg elektrycznych podlega regulacjom. W przypadku Warszawy, odholowanie hulajnogi kosztuje 144 złote, a za każdą dobę przechowywania naliczana jest opłata w wysokości 27 złotych. Pojazdy są odholowywane na podstawie dyspozycji wydanych przez uprawnione do tego podmioty – straż miejską, policję lub osoby dowodzące akcją ratowniczą.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version