W ostatnich miesiącach w mediach społecznościowych oraz na niektórych portalach internetowych pojawiły się informacje sugerujące, że Unia Europejska planuje wprowadzić zakaz naprawy samochodów starszych niż 15 lat. Takie doniesienia wywołały niepokój wśród właścicieli starszych pojazdów, którzy obawiają się utraty możliwości serwisowania swoich aut.
Skąd wzięły się te informacje?
Początek plotek sięga listopada 2024 roku, kiedy to na jednym z portali pojawił się artykuł zatytułowany „To koniec naprawiania samochodów. Unia wprowadza zakaz”. W artykule tym sugerowano, że nowe przepisy Unii Europejskiej mają ograniczyć możliwość naprawy samochodów starszych niż 15 lat, zwłaszcza w przypadku poważnych usterek, takich jak awarie silnika czy układu hamulcowego. Wskazywano również, że właściciele takich pojazdów będą zmuszeni do ich złomowania.
Niestety, takie informacje okazały się nieprawdziwe. Komisja Europejska stanowczo zdementowała te doniesienia, podkreślając, że w proponowanych przepisach nie ma mowy o zakazie naprawy pojazdów na podstawie ich wieku. Celem nowych regulacji jest jedynie zwiększenie efektywności recyklingu oraz promowanie pojazdów o niższej emisji spalin, a nie ograniczanie możliwości naprawy starszych samochodów.
Analiza proponowanych zmian
Proponowane przez Unię Europejską zmiany dotyczą głównie kwestii związanych z obiegiem zamkniętym w przemyśle motoryzacyjnym. Chodzi o to, aby projektowanie pojazdów oraz zarządzanie nimi po zakończeniu eksploatacji sprzyjały łatwiejszemu demontażowi i ponownemu wykorzystaniu materiałów. W praktyce oznacza to, że producenci będą zobowiązani do projektowania pojazdów w taki sposób, aby ułatwić ich demontaż i odzysk materiałów, co ma pozytywny wpływ na środowisko. Nie ma to jednak żadnego związku z zakazem naprawy konkretnych pojazdów na podstawie ich wieku.
Oświadczenia przedstawicieli Komisji Europejskiej
Adalbert Jahnz, rzecznik Komisji Europejskiej ds. środowiska i transportu, w jasny sposób odniósł się do krążących plotek:
„Ta propozycja nie uniemożliwi naprawy lub wymiany silników samochodowych w razie potrzeby. Wręcz przeciwnie, kilka przepisów ma na celu ułatwienie naprawy samochodów.”
Podkreślił również, że średnia żywotność pojazdu wynosi około 15 lat, co w niektórych przypadkach zostało błędnie zinterpretowane jako granica, po przekroczeniu której samochody mają być automatycznie wycofywane z eksploatacji. W rzeczywistości przepisy te nie dotyczą istniejących pojazdów.
W obliczu pojawiających się w sieci informacji o rzekomym zakazie naprawy starszych samochodów warto zachować ostrożność i weryfikować źródła takich doniesień. Unia Europejska nie wprowadza żadnych przepisów ograniczających możliwość naprawy pojazdów na podstawie ich wieku. Proponowane zmiany mają na celu przede wszystkim poprawę efektywności recyklingu i ochrony środowiska, a nie ograniczanie praw właścicieli starszych samochodów do ich naprawy.