Polski (NIE)rząd wydał 21 grudnia 2020 roku Rozporządzenie, którym zakazał działania wyciągów narciarskich do dnia 17 stycznia 2021 roku. Czy zakaz ten posiada jednak moc prawną?
Zgodnie z § 10. pkt 15. rozporządzenia RM z 21 grudnia 2020 roku ?15. Do dnia 17 stycznia 2021 r. prowadzenie przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. ? Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty działalności związanej ze sportem, rozrywkowej i rekreacyjnej (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w dziale 93.0) polegającej na organizacji współzawodnictwa sportowego, zajęć sportowych i wydarzenia sportowego jest dopuszczalne po spełnieniu łącznie następujących warunków (?)?.
W tym miejscu podkreślić należy, iż Rozporządzenie odnosi się, więc do PKD 93.0 tymczasem zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności klasa ta ani podklasy nie obejmują ?działalności związanej z funkcjonowaniem kolejek linowych naziemnych i nadziemnych oraz wyciągów narciarskich, sklasyfikowanej w 49.39.Z? ani ?obsługi wyciągów narciarskich, sklasyfikowanej w 49.39.Z?. Podklasa 49.39.Z nie została wymieniona w Rozporządzeniu z 21 grudnia 2020 roku Dz. U. Poz. 2316 wydanym przez (NIE)rząd.
Wedle PKD podklasa 49.39.Z obejmuje ?- transport drogowy pasażerski pozostały, taki jak: ? rozkładowe dalekobieżne przewozy autobusowe, ? wynajem autobusów z kierowcą, przewozy wycieczkowe i turystyczne oraz inne okazjonalne przewozy autobusowe kursujące bez ustalonego rozkładu, ? przewozy wahadłowe między portem lotniczym a stałymi punktami w centrum miasta, ? działalność kolejek linowych naziemnych, kolejek linowych, wyciągów orczykowych i wyciągów narciarskich pod warunkiem, że nie są częścią miejskiego lub podmiejskiego systemu komunikacji, ? autobusowe przewozy szkolne i pracownicze, ? transport pasażerski pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta?.
Nie ma, zatem podstawy prawnej dla zamknięcia wyciągów w Polsce.
Zgodnie z powyższym każdy wyciąg może dziś leganie działać a zastraszanie, jakie jest kierowane przez (NIE)rząd w postaci nakładania kolosalnych kar stanowi już przestępstwo.
Korzystajmy, zatem z uroków zimy i wyciągów narciarskich.
Przypominamy również, iż obecna sytuacja prawna po dokonaniu nowelizacji ustawy wyklucza możliwość karania przez sanepid karami administracyjnymi osób, które nie przestrzegły w czasie przeszłym rzekomo określonych nakazów i zakazów i ponieważ za pomocą art. 15 pkt 7 ustawy nowelizującej ustawodawca dokonał zmiany ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2020 r. poz. 1845) poprzez nadanie nowego brzmienia jednemu z artykułów art. 48a.
Po zmianie przepis ten stanowi, że ?W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ratownik jednostki współpracującej z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne podległej Ministrowi Obrony Narodowej może pobierać materiał z górnych dróg oddechowych w celu wykonania testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 po odbyciu w tej jednostce przeszkolenia obejmującego procedurę pobrania materiału i jego zabezpieczenia oraz bezpieczeństwa osób pobierających, potwierdzonego zaświadczeniem?.
A zatem zgodnie z zasadą ?lex posterior derogat legi priori, norma? – norma późniejsza uchyla normę wcześniejszą a zatem stare brzmienia art. 48a jakie dawało możliwość karania sanepidowi obywateli został uchylony nowym zapisem, jakiego dokonał ustawodawca.
Na tej podstawie stwierdzić należy jednoznacznie, iż sanepid obecnie nie posiada możliwości nakładania jakichkolwiek kar na osoby, które nie stosują się do bezprawnych nakazów i zakazów w tym do ogłoszonej godziny policyjnej.
W tym miejscu należy przypomnieć Państwu o treści art. 7a § 1 k.p.a. który jeżeli przedmiotem postępowania administracyjnego jest nałożenie na stronę obowiązku bądź ograniczenie lub odebranie stronie uprawnienia, a w sprawie pozostają wątpliwości, co do treści normy prawnej, wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony, oraz o art. 189c Kodeksu postępowania administracyjnego, który mówi:, Jeżeli w czasie wydawania decyzji w sprawie administracyjnej kary pieniężnej obowiązuje ustawa inna niż w czasie naruszenia prawa, w następstwie, którego ma być nałożona kara, stosuje się ustawę nową, jednakże należy stosować ustawę obowiązującą poprzednio, jeżeli jest ona względniejsza dla strony.
Z powyżej powołanych przepisów wynika również, iż w przypadku gdyby obecnie toczyły się wobec Państwa jakiekolwiek postępowania administracyjne rozpoczęte przed 28 listopada 2020 roku sanepid nie może Państwa również ukarać w drodze decyzji administracyjnej.
Już teraz życzymy wszystkim szampańskiej zabawy w dużym gronie. Nie dajmy się zastraszyć tym bezprawiem tego (NIE)rządu.
Przypominamy, o naszej akcji bezpłatnych porad prawnych z zakresu problemów z COVID.
Na zlecenie indywidualne klienta nasza Kancelaria przygotuje również wszelkie pisma w zakresie spraw związanych z COVID.
Jeśli potrzebujesz pomocy napisz do nas na adres @: kontakt@legaartis.pl lub zadzwoń 579636527 lub 22 266 86 18.
Informujemy, iż porada prawna i materiały pomocnicze zawierające interpretację prawną w zakresie rozporządzeń wysyłamy każdemu klientowi bezpłatnie.
Na Państwa zlecenie, które nie wchodzi w zakres porady pro bono możemy podjąć się przygotowania indywidualnych pism takich jak: odwołania od decyzji, sprzeciwów od wyroków nakazowych, wniosków o uchylenie mandatu, zawiadomień do organów ścigania, pism do pracodawcy w związku z bezprawnym przymuszaniem do zasłaniania ust i nosa w zakładach pracy.
Jeśli uważacie Państwo, iż nasza pomoc, jaką od nas otrzymujecie zasługuje na wparcie pracowników Kancelarii możecie nas wspomóc poprzez wpłatę dowolnej kwoty na rachunek bankowy Kancelarii LEGA ARTIS:
Anonimowe wsparcie bitcoin:
bc1qfl2rqa97lknlrfgs9c9qqjp5ftqtkv7wf4q0at
Wsparcie paypal:
Dane do przelewu:
nr konta: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Kancelaria Lega Artis
ul. Przasnyska 6a lok 336a
01-756 Warszawa
Tytuł: „darowizna na działalność”
IBAN: PL04102039030000140201226752
Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom za dotychczas udzielone nam wsparcie finansowe.