Czy pasażer, który wypełnił formularz online na stronie przewoźnika lotniczego, akceptując zwrot kosztów w formie bonu podróżnego, zrzekł się prawa do zwrotu pieniędzy za bilet na odwołany lot? Wątpliwości te zostały rozstrzygnięte w czwartek przez Trybunał Sprawiedliwości UE (TSUE , który wydał w tej sprawie orzeczenie pod sygn. akt C-76/23.
Sprawa dotyczyła pasażera, który zarezerwował lot z Fortalezy w Brazylii do Frankfurtu nad Menem z przesiadką w Lizbonie. Zamiast kontynuować podróż, planowany lot z Lizbony został odwołany przez linie lotnicze TAP Air Portugal.
W przypadku odwołanych lotów, TAP oferuje pasażerom dwie opcje: albo natychmiastowe otrzymanie bonów podróżnych jako rekompensaty za poniesione koszty, albo alternatywną formę zwrotu kosztów, jak na przykład zwrot pieniężny. W pierwszym przypadku wystarczy wypełnić formularz online, natomiast w drugim pasażer musi skontaktować się z obsługą klienta, która przeprowadzi ocenę sytuacji. Jednakże wybierając bon podróżny, pasażer rezygnuje z możliwości otrzymania zwrotu pieniędzy za bilet.
Pasażer zdecydował się na bon podróżny i szybko otrzymał go drogą elektroniczną. Po dwóch miesiącach przeniósł swoje prawa do spółki Cobult, która zażądała zwrotu pieniędzy od TAP, równowartości ceny odwołanego lotu, w terminie 14 dni. TAP odmówił zwrotu, co skłoniło spółkę Cobult do wszczęcia postępowania sądowego przed sądami niemieckimi.
Czy pisemna zgoda może przyjąć, postać formularza on-line
Jednak Sąd krajowy we Frankfurcie nad Menem miał niepewności dotyczące interpretacji unijnego rozporządzenia dotyczącego wspólnych zasad odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Konkretnie, chodziło o definicję „pisemnej zgody pasażera”, która jest wymagana do otrzymania zwrotu kosztów w postaci bonu podróżnego. W związku z tym Sąd zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości UE z pytaniem, czy uzyskanie „pisemnej zgody pasażera” stanowi formalny warunek do uzyskania zwrotu kosztów w postaci bonu podróżnego.
W czwartek Trybunał potwierdził, że jeśli pasażer wypełnił formularz online na stronie internetowej przewoźnika lotniczego, w którym zdecydował się na tego rodzaju formę zwrotu, to uznaje się, że udzielił „pisemnej zgody”, co oznacza wyłączenie możliwości zwrotu w postaci kwoty pieniężnej.
– Konieczne jest, aby pasażer miał możliwość dokonania skutecznego i świadomego wyboru. Powinien zatem mieć możliwość wyrażenia w sposób świadomy zgody na zwrot kosztów biletu w formie bonu podróżnego, a nie w formie kwoty pieniężnej. Wymaga to, by przewoźnik lotniczy udzielił pasażerowi w sposób rzetelny jasnych i wyczerpujących informacji na temat różnych dostępnych mu sposobów zwrotu kosztów — zaznaczył TSUE w uzasadnieniu.