Liczne Państwa pytania o zgodność z prawem godzin dla seniorów zdyscyplinowały nas do tego aby zając się tym problemem.

Niestety musimy w tym miejscu stwierdzić iż ograniczenie jakie zostało wprowadzone przez RM w tym zakresie jest zgodne z prawem gdyż został on wprowadzony na podstawie art. 46 ust 4 pkt 2 oraz  art. 46b ust 2  ustawy z dnia 05 grudnia 2008 roku o zapobieganiu (?) z późn. zm.

Lecz jak zwykle można znaleźć wyjście z tej sytuacji które poniżej Państwu przedstawiamy.
Sklepy, w których klientów obsługuje właściciel, nie muszą przestrzegać godzin dla seniorów, a także limitu osób. Wprowadzone obostrzenia mają zastosowanie tylko tam, gdzie praca jest wykonywana przez osoby zatrudnione. Oznacza to, że w dużych sklepach młodsze osoby nie zrobią zakupów między 10 a 12, ale w mniejszych – już mogą jeśli spełniony zostanie powyższy warunek.


Od czwartku, 15 października obowiązują tzw. godziny dla seniorów. – Podjęliśmy decyzję, że wprowadzamy godziny dla seniorów. Tak jak to było wiosną, od 10 do 12, w sklepach spożywczych, aptekach i drogeriach, naprawdę dajmy w tym czasie, drodzy rodacy, zrobić zakupy naszym seniorom. Zadbajmy o nich ? mówił Morawiecki.

Tyle, że zgodnie z nowelizacją, zasady obsługi seniorów nie będą takie jak wiosną. Po pierwsze, w określonych godzinach zakupy mogą teraz robić osoby 60 plus, wiosną tylko mające 65 lat i więcej. Po drugie ograniczenie dotyczy tylko dni powszednich, w sobotę godziny dla seniorów nie obowiązują. Po trzecie ograniczenie nie obejmuje sklepów, w których klientów obsługuje właściciel, choć dotyczy sklepików szkolnych. Co więcej w strefie czerwonej, w małych placówkach, gdzie sprzedaje właściciel, tak naprawdę nie musi być przestrzegany limit osób na kasę. Wszystko przez odesłanie do definicji placówki handlowej z ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę.
 
Co mówią przepisy

Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń do odwołania obiekty handlowe lub usługowe o powierzchni sprzedaży lub świadczenia usług powyżej 2000 m2,  których przeważająca działalność polega na sprzedaży: żywności, produktów kosmetycznych innych niż przeznaczone do perfumowania lub upiększania, artykułów toaletowych, środków czystości, produktów leczniczych, w tym przez apteki lub punkty apteczne,  wyrobów, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego – od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00?12.00 obsługują wyłącznie osoby powyżej 60 roku życia.

Takie same zasady obowiązują na poczcie oraz w placówkach handlowych w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta. A zgodnie z nim przez placówkę handlową należy rozumieć obiekt, w którym jest prowadzony handel oraz są wykonywane czynności związane z handlem, w szczególności: sklep, stoisko, stragan, hurtownię, skład węgla, skład materiałów budowlanych, dom towarowy, dom wysyłkowy, biuro zbytu – jeżeli w takiej placówce praca jest wykonywana przez pracowników lub zatrudnionych. Co to oznacza w praktyce? – Oznacza to, że godziny dla seniorów obowiązują w tych sklepikach, w których obsługują pracownicy lub zatrudnieni, a nie obowiązują w tych, w których obsługuje wyłącznie właściciel. Sytuacja kuriozalna ale prawdziwa.
Podkreślić należy w tym miejscu raz jeszcze iż odesłanie mówi wprost, że chodzi o definicję placówki handlowej zawartej w ustawie o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Skoro zatem definicja ta uzależniona jest od wykonywania pracy przez pracowników lub zatrudnionych, to w naszej ocenie placówka w której praca wykonywana jest przez właściciela, nie podlega „godzinom dla seniorów”.

Podsumowując: odesłanie do przepisów o zakazie handlu w niedzielę sprawia, że w sklepach o powierzchni poniżej 2000 m2, właściciel może obsługiwać w godzinach od 10 do 12 także osoby młodsze i co więcej, gdy za kasą stoi właściciel nie obowiązuje limit osób, a nawet obowiązek zapewnienia płynu do dezynfekcji lub rękawiczek.

Przypominamy, o naszej akcji bezpłatnych porad prawnych z zakresu problemów z COVID.

Na zlecenie indywidualne klienta nasza Kancelaria przygotuje również wszelkie pisma w zakresie spraw związanych z COVID.

Jeśli potrzebujesz pomocy napisz do nas na adres @: kontakt@legaartis.pl lub zadzwoń 579636527 lub 22 266 86 18.

Informujemy, iż porada prawna i materiały pomocnicze zawierające interpretację prawną w zakresie rozporządzeń wysyłamy każdemu klientowi bezpłatnie. Na Państwa zlecenie, które nie wchodzi w zakres porady pro bono możemy podjąć się przygotowania indywidualnych pism takich jak: odwołania od decyzji, sprzeciwów od wyroków nakazowych, wniosków o uchylenie mandatu, zawiadomień do organów ścigania, pism do pracodawcy w związku z bezprawnym przymuszaniem do zasłaniania ust i nosa w zakładach pracy.

Jeśli uważacie Państwo, iż nasza pomoc, jaką od nas otrzymujecie zasługuje na wparcie pracowników Kancelarii możecie nas wspomóc poprzez wpłatę dowolnej kwoty na rachunek bankowy Kancelarii LEGA ARTIS:

Anonimowe wsparcie bitcoin:

bc1qfl2rqa97lknlrfgs9c9qqjp5ftqtkv7wf4q0at

Wsparcie paypal:

paypal.me/legaartis

Dane do przelewu:

nr konta: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752

Kancelaria Lega Artis

ul. Przasnyska 6a lok 336a

01-756 Warszawa

Tytuł: „darowizna na działalność”

IBAN: PL04102039030000140201226752

Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom za dotychczas udzielone nam wsparcie finansowe.

#COVID #SENIOR #GODZINYDLASENIRÓW #HANDEL #SKLEPY

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w swojej dziedzinie - Publicysta, pisarz i działacz społeczny. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku dla międzynarodowych wydawców. Przez ponad 30 lat zdobywa swoje doświadczenie dzięki współpracy z największymi redakcjami. W swoich artykułach stara się podejmować kontrowersyjne tematy i prezentować oryginalne punkty widzenia, które pozwalały na głębsze zrozumienie omawianych kwestii.

Napisz Komentarz

Exit mobile version