Ci klienci sieci Ikea, którym niespieszno do punktów szczepień, by przyjąć szczepionkę przeciwko koronawirusowi, są wściekli. W całej Polsce salony popularnego skandynawskiego sprzedawcy, specjalizującego się w wyposażeniu wnętrz, wprowadziły zasady, które pozwalają swobodnie wejść zaszczepionym pod zeskanowaniu kodu z covidowego paszportu.

Klienci podzieleni. Zaszczepieni chwalą – wreszcie na coś w Polsce przydało się zaświadczenie o zaszczepieniu i ułatwiło życie. W sieci jednak nie brak głosów tych, którym ta okoliczność nie w smak, bo od pierwszych handlowych dni nowego roku stoją przed sklepami IKEA w kilometrowych kolejkach.

Jak poinformowała „Wyborcza.biz”, w Gdańsku w kolejce trzeba było czekać kilkadziesiąt minut. Osoby zaszczepione do sklepów wchodziły na bieżąco, dając tylko do zeskanowania certyfikaty szczepień.

Na serwisach społecznościowych wrze internauci, piszą o „segregacji sanitarnej”. W niektórych miastach doszło nawet do wezwania policji w związku z „dyskryminacją na tle medycznym” bez podstaw prawnych.

Ale Ikea takie znalazła. podstawę prawną jednak ma. W odpowiedzi na pytania „Wyborcza.biz” przedstawicielka sieci tłumaczy, że zgodnie z aktualnie obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów limit liczby klientów w sklepie to 1 osoba na 15 metrów kwadratowych.

Nieszczepieni stoją w kilometrowej kolejce. IKEA sprawdza certyfikaty covidowe

– W momencie, kiedy w konkretnym sklepie IKEA osiągniemy tę liczbę klientów, musimy ograniczyć wpuszczanie kolejnych i w związku z tym mogą tworzyć się kolejki – poinformowała gazetę Anita Ryng, dyrektorka ds. komunikacji IKEA Retail w Polsce. I dodaje, że do momentu osiągnięcia tego limitu wszyscy klienci są wpuszczani bez weryfikacji faktu ich zaszczepienia bądź nie. Natomiast gdy przed wejściem tworzy się kolejka klientów, niektórzy z nich dobrowolnie okazują certyfikaty szczepień lub aktualny test i wtedy, zgodnie z rozporządzeniem, mogą zostać wpuszczeni do sklepu bez względu na limit. Klienci dobrowolnie pokazują certyfikaty.

Przypominamy, że nielegalnie wprowadzone obostrzenia, które weszły w życie 15 grudnia, zakładają, że w restauracjach, barach i hotelach, kinach, teatrach, obiektach sportowych i sakralnych obowiązuje limit 30-procentowego obłożenia. W sklepach, galeriach handlowych, kasynach, salach zabaw może przebywać jedna osoba na 15 metrów kwadratowych.

Naszym zdaniem jednak zapisy dokonane przez kłamcę Morawieckiego i Niedzielskiego w bankietowym rozporządzeniu zostały wprowadzone z przekroczeniem delegacji ustawowej (art. 92 Konstytucji RP).

Ponadto rozporządzenie (jakie nie może stanowić prawa) nie upoważnia NIKOGo do weryfikacji danych wrażliwych, do jakich należy zaliczyć informacje o szczepieniu (art. 9 ust 1 RODO) a dane takie, mogą być przetwarzane jedynie na podstawie art. 9 ust 2 RODO, jaki nie znajduje zastosowania w tym przypadku.

Nie można również zgodzić się ze stanowiskiem IKEA, że dane tego typu są okazywane dobrowolnie, ponieważ od okazania ich uwarunkowuje się dalszą realizacji usługi. Tym samym czynność ta nie ma charakteru dobrowolności co powoduje, że art. 43 preambuły RODO nie może w tym przypadku być zastosowany.

Przypominamy, ze nieuprawnione przetwarzanie danych, odnoszących się do zaszczepienia przeciwko COVID-19, może skutkować nałożeniem na traki, kar pieniężnych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, zgodnie z przepisami art. 83 RODO oraz art. 102 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie danych osobowych. Poszczególni pracownicy takiego podmiotu, którzy uczestniczyliby w takim procederze mogą ponieść odpowiedzialność karną, przewidzianą w art. 107 ust. 2 ustawy o ochronie danych osobowych. Nie wyklucza to dochodzenia przez poszkodowanych roszczeń cywilnoprawnych.

Wspomóż naszą walkę o wolność poprzez wpłatę dowolnej kwoty na nasz rachunek bankowy: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752

RPO wyraża ostateczne stanowisko w sprawie weryfikacji certyfikatów C19 i wzywa MZ do wyjaśnień


Przypominamy, o naszej akcji bezpłatnych porad prawnych z zakresu problemów z COVID.
Porada prawna indywidualna jest udzielana jeśli temat nie jest przez nas poruszony na BLOGU.

Na zlecenie indywidualne (płatne) klienta nasza Kancelaria przygotuje również wszelkie pisma w zakresie spraw związanych z COVID.

Informujemy ponadto, że Kancelaria świadczy pełen wachlarz usług prawnych z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, spadkowego, upadłościowego, gospodarczego, karnego, pracy, handlowego.

Jeśli potrzebujesz pomocy, napisz do nas na adres @: covid@legaartis.pl lub zadzwoń 579636527, 222668618.

Informujemy, iż porada prawna w zakresie COVID udzielana jest każdemu klientowi bezpłatnie.

Jeśli uważacie Państwo, że nasza pomoc, jaką od nas otrzymujecie, zasługuje na wparcie pracowników Kancelarii, możecie nas wspomóc poprzez wpłatę dowolnej kwoty na rachunek bankowy Kancelarii LEGA ARTIS:

Anonimowe wsparcie Bitcoin:
bc1qfl2rqa97lknlrfgs9c9qqjp5ftqtkv7wf4q0at

Anonimowe wsparcie Ethereum:
0x45a3c849BCa45A6444A24cdF30708695498a3F6b

Wsparcie paypal:
https://paypal.me/legaartis

Dane do przelewu:
Nr konta: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Kancelaria Lega Artis
ul. Przasnyska 6a lok 336a
01-756 Warszawa
Tytuł: “darowizna na działalność”
IBAN: PL04102039030000140201226752

Jesteśmy do Waszej dyspozycji:
Pn. – czw.: 11:00 – 17:00
Piątek: 10:00 – 15:00

Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom za dotychczas udzielone nam wsparcie finansowe.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w swojej dziedzinie - Publicysta, pisarz i działacz społeczny. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku dla międzynarodowych wydawców. Przez ponad 30 lat zdobywa swoje doświadczenie dzięki współpracy z największymi redakcjami. W swoich artykułach stara się podejmować kontrowersyjne tematy i prezentować oryginalne punkty widzenia, które pozwalały na głębsze zrozumienie omawianych kwestii.

11 komentarzy

  1. Okazanie jest dobrowolne, gdyż nikt nie jest zmuszony do robienia zakupów w IKEI. Są inne sklepy oraz inne metody nabycia towarów z IKEA nie wymagające okazania paszportów. Jednocześnie zgodnie z wyrokiem sądu w sprawie Sygn. akt K 16/17 z 2019, zgodnie z konstytucją, usługodawca ma prawo odmówić pełnienia usługi.
    Nie wspominając o regulaminach wewnątrznych obiektu, które zgadzamy się akceptować, chcąc znajdować się na jego terenie. Jest wiele danych wrażliwych, na których przetwarzanie się zgadzamy korzystając z wielu usług. Np w wypadku IKEA, żeby otrzymać transport, należy podać imię, nazwisko, adres i numer telefonu. Są to dane wrażliwe, bez których podania nie otrzymamy usługi. Więc o ile przepisy rządu są bezpodstawne, to zasady sprawdzane w poszczególnych obiektach chronią się lepiej. Można iść gdzie indziej, problem sam się rozwiąże.

  2. Tu jest Polska i polskie prawo ! Przepisami ikei można sobie tyłek podetrzeć jak nie są zgodne z prawem !

  3. Dlatego po tym jak zwolnili gościa bo wyraził swoje zdanie na temat LGBT , powiedziałem,moja noga tam nie postanie,teraz tym bardziej. Nawet przez internet nic nie kupię.Ludzie ci o stoją w kolejkach,gdyby zrezygnowali i przestali robić aż siebie błaznów to 8kea by pomyślała trochę. Bo sami zaszczepini dużo by nie dali im zarobić. Tak samo kino. Nie pójdę choć mam ochotę z żoną bo też mają podziały biletów. Będą to robić bo o ludzie na to pozwalają. Tak też dadzą się skusić na szpryce by nie stać w kolejce.

  4. Stop głupocie! on

    Ludzie nie dajcie się poniżać dla głupich zakupów, jest tyle innych ciekawych sklepów. Bojkot srikei! to może się ogarną, ja już na pewno nie zrobię tam zakupów, nie dam się ustawiać w kolejkach.

  5. Ludzie nie dajcie się poniżać dla głupich zakupów, jest tyle innych ciekawych sklepów. Bojkot srikei! to może się ogarną, ja już na pewno nie zrobię tam zakupów, nie dam się ustawiać w kolejkach. Teraz to oni mogą sobie poczekać … na moje pieniądze.

  6. Sami na to pozwolilismy niestety..Precz z takimi przybytkami jak IKEA ..Ciekawe co zrobiliby gdyby mieli w sklepach dziennie 5-10 osób..Ale lemingi nie rozumieją

Napisz Komentarz

Exit mobile version