Gigant farmaceutyczny Pfizer sponsoruje programy szkoleniowe dla dziennikarstwa wykorzystywane przez Facebooka do szkolenia partnerów „sprawdzających fakty” oraz cenzurujących historie i posty krytyczne wobec szczepionek COVID-19.
Międzynarodowe Centrum Dziennikarzy (CFJ) finansowane między innymi przez Open Society Foundations jest partnerem Meta, firmy macierzystej Facebooka, w ramach inicjatywy „Journalism Project”. Z kolei Facebook polega na dziennikarzach finansowanych i przeszkolonych przez ICFJ do „zwalczania dezinformacji” na swojej platformie poprzez kontrowersyjną operację sprawdzania faktów.
ICFJ, partner Facebooka weryfikujący fakty, otrzymuje wsparcie finansowe od firmy Pfizer, z niedawno ogłoszonym stypendium Arthura F. Burnsa w 2022 r. nazwanym na cześć byłego prezesa Rezerwy Federalnej wymienia farmaceutycznego giganta jako jednego ze sponsorów programu.
„Najdłużej działający program ICFJ, stypendium Arthura F. Burnsa, zapewnia utalentowanym młodym dziennikarzom z USA, Niemiec i Kanady możliwość życia i pracy w swoich kraiach’’ – wyjaśnia podsumowanie programu.
Według ICFJ program wyprodukował setki absolwentów, którzy „obecnie pracują jako korespondenci zagraniczni w 20 krajach dla znanych serwisów informacyjnych, takich jak The Washington Post, Reuters, CNN, ARD, Deutsche Welle i Süddeutsche Zeitung”.
Relacje finansowe z firmą Pfizer sięgają co najmniej 2008 r., ponieważ centrum współpracowało z firmą farmaceutyczną przy „warsztacie szkoleniowym na temat dziennikarskich relacji na temat zdrowia” w Ameryce Łacińskiej.
Jedynym sponsorem warsztatów, które dotyczyły również zgłaszania „choroby sercowo-naczyniowej”, była firma Pfizer.
Odkryte powiązania finansowe między Pfizerem a prowadzoną przez Facebooka operacją sprawdzania faktów powodują, że gigant farmaceutyczny ma dodatkowe konflikty interesów z serwisami informacyjnymi, w tym Reutersem.