Polska, przyjmując ustawę o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, złamała decyzję wykonawczą Rady (UE) nr 382. Wielu zada sobie z pewnością pytanie dlaczego? Na to pytanie odpowiedź znajdzie się w poniższym artykule.
Ustawa o pomocy ogranicz się jedynie do niesienia pomocy obywatelom Ukrainy, którzy przybyli do Polski bezpośrednio z tego terytorium. W świetle obowiązującego prawa Polska nie ma prawa sama określać definicji tym, którym pomaga, ponieważ bo decyzja Rady ma być stosowana bezpośrednio. Naszym zdaniem jeśli ustawodawca nie dokona w tym zakresie zmiany w specustawie, sprawa może się skończyć dla nas nawet w Trybunale Sprawiedliwości. Takie zapisy mogą również doprowadzić do tego, Polska nie otrzyma z UE pieniędzy na pomoc uchodźcom.
Ważnym elementem w całej układance kolejnego aktu niepraworządności naszego rządu jest decyzja wykonawcza Rady 2022/382, która ma bezpośrednie powiązanie z dyrektywą Rady 2001/55/WE z 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między Państwami Członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami.
Warto w tym miejscu dodać, że decyzja wykonawcza Rady 2022/382 obowiązuje bezpośrednio każde państwo członkowskie i powinna mieć bezpośrednie zastosowanie w każdym kraju Unii, do jakiego Polska również należy.
PiS KOLEJNY RAZ NA BAKIER Z PRAWEM
Zgodnie z przyjętą poprawką PiS do art. 1 ust. 1 specustawy o pomocy Ukraińcom, określono szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium RP bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi, jakie obecnie mają tam miejsce oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium RP. Natomiast zgodnie z ust. 2, ilekroć w tej ustawie mowa jest o obywatelu Ukrainy, to rozumie się przez to także nieposiadającego obywatelstwa ukraińskiego małżonka obywatela Ukrainy, o ile przybył on na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa.
Art. 2 ust. 1 specustawy stanowi, że jeżeli obywatel Ukrainy wjechał legalnie na terytorium RP w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia określonego w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 i deklaruje zamiar pozostania na terytorium RP, jego pobyt na tym terytorium uznaje się za legalny w okresie 18 miesięcy (TAK na 18 miesięcy, a nie jak TV mówi na 2 mc) licząc od dnia 24 lutego 2022 r.
POLECAMY: Za wyrzucenie uchodźcy z domu grozi minimum rok więzienia
Zgodnie z art. 2 ust. 4 specustawy, obywatela Ukrainy, o jakim mowa w powyższym akapicie uznaje się za osobę korzystającą w RP z ochrony czasowej, o jakiej mowa w art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 2 ust 6 specustawy do ochrony czasowej nie stosuje się jednak przepisów Rozdziału 3 Działu III ww. ustawy.
Na podstawie powyższego stwierdzić należy, że zakres podmiotowy specustawy w obecnym brzemieniu jest sprzeczny z decyzją wykonawczą Rady (UE) 2022/382 z dnia 4 marca 2022 r. w rozumieniu art. 5 dyrektywy 2001/55/WE. Art. 2 dyrektywy wykonawczej określający osoby, do których ma zastosowanie tymczasowa ochrona w ust. 1 stanowi, że niniejsza decyzja ma zastosowanie do następujących kategorii wysiedleńców, którzy musieli opuścić Ukrainę począwszy od dnia 24 lutego 2022 r. w następstwie inwazji wojskowej rozpoczętej w tym dniu przez rosyjskie siły zbrojne:
- obywateli Ukrainy zamieszkałych w Ukrainie przed dniem 24 lutego 2022 r.;
- bezpaństwowców lub obywateli państw trzecich innych niż Ukraina, którzy przed dniem 24 lutego 2022 r. korzystali z ochrony międzynarodowej lub równoważnej ochrony krajowej w Ukrainie; oraz
- członków rodzin osób, o których mowa w lit. a) i b).
Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 2 ust. 2 państwa członkowskie stosują niniejszą decyzję albo odpowiednią ochronę przewidzianą w ich prawie krajowym w odniesieniu do bezpaństwowców i obywateli państw trzecich innych niż Ukraina, którzy są w stanie udowodnić, że przed dniem 24 lutego 2022 r. legalnie przebywali na terenie Ukrainy na podstawie ważnego zezwolenia na pobyt stały wydanego zgodnie z prawem ukraińskim, i którzy nie są w stanie w bezpiecznych i trwałych warunkach powrócić do kraju lub regionu pochodzenia.
W myśl art. 7 dyrektywy 2001/55/WE państwa członkowskie mogą stosować niniejszą decyzją także do innych osób, w tym bezpaństwowców i obywateli państw trzecich innych niż Ukraina, którzy legalnie przebywali w Ukrainie i którzy nie są w stanie bezpiecznych i trwałych warunkach powrócić w do kraju lub regionu pochodzenia (art. 2 ust. 3 ww. decyzji) .
Natomiast zgodnie z decyzją Rady 2022/382, za członków rodziny uznaje się następujące osoby, o ile rodzina znajdowała się już i przebywała w Ukrainie przed dniem 24 lutego 2022 r.:
- małżonka osoby, o której mowa w ust. 1 lit. a) lub b), lub też będącego stanu wolnego partnera tej osoby, z którym osoba ta pozostaje w stałym związku, jeżeli prawo lub praktyka danego państwa członkowskiego traktuje pary niepozostające w związku małżeńskim w sposób porównywalny do par pozostających w związku małżeńskim, zgodnie z jego prawem krajowym odnoszącym się do cudzoziemców;
- małoletnie i niepozostające w związku małżeńskim dzieci osoby, o której mowa w ust. 1 lit. a) lub b), lub dzieci jej małżonka, niezależnie od tego, czy urodziły się w związku małżeńskim, poza związkiem, czy są przysposobione;
- innych bliskich krewnych, którzy mieszkali razem jako jedna rodzina w czasie, kiedy wystąpiły okoliczności prowadzące do masowego napływu wysiedleńców, i którzy byli w tym czasie całkowicie lub częściowo na utrzymaniu osoby, o której mowa w ust. 1 lit. a) lub b).
W świetle powyżej przywołanych przepisów Polska na podstawie decyzji wykonawczej 2022/382 powinna udzielić pomocy każdemu obywatelowi Ukrainy, który przybędzie do Polski, a także każdej innej osobie, która mieszkała w Ukrainie przed wybuchem wojny, czyli przed 24 lutego 2022 r. i spełnili warunki opisane w tej decyzji. Niestety jak powyżej wskazaliśmy władza „wybiera” sobie uchodźców, którym postanowiła pomagać z pieniędzy pochodzących od podatnika.
Drodzy Czytelnicy, utrzymanie naszego serwisu wiąże się z dużymi kosztami. Każdego dnia staramy się przedstawić Państwu najnowsze informacje z całego świata, jakich często nie poruszają media głównego nurtu. Dlatego prosimy o wsparcie naszej ciężkiej pracy, którą wykonujemy każdego dnia.
Tylko dzięki Waszemu wsparciu będziemy w stanie nadal rzetelnie informować was, o jakich faktach nie poda wam telewizja.
Wsparcia można udzielić poprzez wpłatę dowolnej kwoty na nasz rachunek bankowy: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Informujemy ponadto, że Kancelaria świadczy pełen wachlarz usług prawnych z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, spadkowego, upadłościowego, gospodarczego, karnego, pracy, handlowego.
Jeśli poszukujecie Państwo pomocy prawnej, zapraszamy do skorzystania z naszej oferty. W celu dokonania rezerwacji terminu konsultacji prosimy o kontakt telefoniczny pod numerami telefonów: 579-636-527 lub 22-266-86-18 lub pisząc na adres @: [email protected]legaartis.pl
Jeśli uważacie Państwo, że nasze publikacje niosące prawdę zasługują na wparcie pracowników Kancelarii, którzy codziennie przeszukują setki stron, aby te wiadomości do Państwa dotarły, możecie nas wspomóc poprzez wpłatę dowolnej kwoty na rachunek bankowy Kancelarii LEGA ARTIS:
Dane do przelewu:
Nr konta: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Kancelaria Lega Artis
ul. Przasnyska 6a lok 336a
01-756 Warszawa
Tytuł: “darowizna na działalność”
IBAN: PL04102039030000140201226752
Anonimowe wsparcie Bitcoin:
bc1qfl2rqa97lknlrfgs9c9qqjp5ftqtkv7wf4q0at
Anonimowe wsparcie Ethereum:
0x45a3c849BCa45A6444A24cdF30708695498a3F6b
Wsparcie paypal:
https://paypal.me/legaartis
Jesteśmy do Państwa dyspozycji:
Pn. – czw.: 11:00 – 17:00
Piątek: 10:00 – 15:00
Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom za dotychczas udzielone nam wsparcie finansowe.