UNHCR, Agencja ONZ ds. Uchodźców, oferuje pomoc materialną dla uchodźców z Ukrainy w Polsce. Osoby uprawnione miesięcznie mogą otrzymać 2540 zł na gospodarstwo domowe co miesiąc.
Pomoc materialna udzielana jest przez UNHCR – (Wysoki komisarz Narodów Zjednoczonych do spraw uchodźców) od marca. UNHCR nie prowadzi rejestracji uchodźców oraz nie nadaje statusu uchodźcy. Jak podkreśla agencja UNHCR, program ma jedynie na celu wsparcie humanitarne.
„Dzięki gotówce to właśnie osoby, którym udzielamy pomocy, mogą samodzielnie podejmować decyzję o tym, co jest najbardziej potrzebne”, przekazał Andrew Hopkins, szef sekcji cyfrowej identyfikacji i rejestracji UNHCR.
Ile pieniędzy dostanie Ukrainiec w ramach programu?
UNHCR przekazuje, że osoby uprawione mogą miesięcznie otrzymać około 700 złotych na jedną osobą plus około 600 złotych na kolejnego członka rodziny (kwota zależna jest od aktualnego kursu dolara). Pomoc przysługuje maksymalnie czterem osobom w rodzinie.
Na gospodarstwo domowe przysługuje maksymalnie około 2540 złotych miesięcznie.
Pomoc finansowa jest udzielana raz w miesiącu, przez okres minimum trzech miesięcy.
Kto jest uprawiony do otrzymania pomocy?
Program jest skierowany do uchodźców z Ukrainy, którzy przybyli do Polski 24 lutego 2022 roku lub później. Jak zaznacza UNHCR, nie trzeba być obywatelem Ukrainy, aby skorzystać z pomocy.
„Wystarczy, że jeden członek rodziny przekroczył granicę 24 lutego lub później. Dzieciom powinien towarzyszyć wyznaczony opiekun/opiekun prawny” – możemy przeczytać na stronie.
Jak się zarejestrować do programu?
Aktualnie wizyty umawiane są przez SMS. Szczegóły dotyczące umówienia wizyty będą podane wkrótce na stronie help.unhcr.org/Poland, gdzie znajdują się najbardziej aktualne informacje. Wnioskujący otrzyma informację o umówionej wizycie w punkcie rejestracji prowadzonym przez UNHCR. Trzeba zarejestrować się do programu pomocy finansowej podając informacje i składając odciski palców.
Pomoże to ochronić dane osobowe i uniknąć oszustw. Dane użyte będą tylko w celu otrzymania pomocy finansowej. UNHCR nie rejestruje osób jako uchodźców. Natychmiast po rejestracji otrzymuje się unikalne hasło będzie umieszczone na dowodzie rejestracji.
Nie wolno ujawniać nikomu hasła! Punkty rejestracji są obecnie otwierane na terenie Warszawy. Planowane jest otwarcie punktów również w innych miastach. Obecnie w Warszawie działa jedno Centrum Przyjęć Gotówkowych na ulicy Kamionkowskiej 11, 03-805 w Warszawie.
Otwarte od niedzieli do piątku w godzinach 8:00-16:00, zamknięte w sobotę.
Jak wygląda procedura wypłaty
Minimum jeden dzień po zarejestrowaniu osoba otrzymuje SMS z unikatowym numerem BLIK i informacją o kwocie pomocy.
Jeżeli wnioskodawca zarejestruje się w piątek, otrzyma SMS najwcześniej w poniedziałek. W ciągu 7 dni trzeba wypłacić pieniądze z większości bankomatów w Polsce (Santander Bank, PKO BP, Millenium, BNP Paribas, mBank, ING, SGB, Euronet, Planet Cash).
Kodu BLIK można użyć tylko raz w ciągu 7 dni od jego otrzymania. Trzeba wypłacić całą kwotę. Po upływie 1 miesiąca otrzymuje się SMS z nowym kodem BLIK. Umożliwi to kolejną wypłatę takiej samej kwoty. Trzeba użyć nowego kodu BLIK i pierwotnego hasła.
Nowy kod BLIK otrzymuje się każdego kolejnego miesiąca, minimum przez 3 miesiące. W przypadku zmiany telefonu, zagubienia hasła lub kodu BLIK trzeba wróć do centrum rejestracyjnego UNHCR i procedurę zaktualizować.
W przypadku problemów technicznych z bankomatem lub kodem BLIK trzeba dzwonić na numer 61 856 52 66 (w godz. 9:00 – 17:00).
sc;unhcr/przegladregionalny