W niedzielę przed godz.11 rozpoczęła się kolejna tura rozmów kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z przedstawicielami związków zawodowych kontrolerów ruchu lotniczego.
Trwa konflikt w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Nadal nie ma porozumienia z kontrolerami. Skala opóźnień w ruchu lotniczym jest ogromna. Jak się okazuje w ciągu trzech dni suma opóźnień wyniosła ponad 60 tysięcy minut.
Przypomnijmy, że lotnisko Chopina w Warszawie, ale też inne krajowe porty mierzą się z opóźnieniami w ostatnich dniach z powodu konfliktu w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Wraz z końcem marca minął termin wypowiedzenia umów z 44 kontrolerami. Kolejnym 136 kontrolerom termin wypowiedzenia minie z końcem kwietnia. Z grupy 216 kontrolerów na Lotnisku Chopina w Warszawie może zostać 36, czyli co szósty.
Jak podano we wspólnym komunikacie, Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego, zgodnie z ustaleniami poczynionymi podczas negocjacji w dniu 20.04.2022 r., przesłał propozycje dotyczące m. in. zmiany do Regulaminu pracy, aneksu do Regulaminu wynagradzania, programu w zakresie rozwoju, szkolenia i wsparcia dla pracowników zatrudnionych na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego i informatora FIS, zmiany do Regulaminu ZFŚS i Kodeksu Etyki.
„Pracodawca uwzględnił w całości zaproponowane przez Stronę społeczną zmiany do Regulaminu ZFŚS, jak również poinformował o uchyleniu dnia 20 kwietnia 2022 r. zarządzeń, o których anulowanie strona społeczna wnioskowała” – przekazano.
Masowe odejścia z PAŻP to efekt konfliktu części kontrolerów ze zdymisjonowanym 30 marca prezesem agencji Januszem Janiszewskim, który w listopadzie 2021 roku zaostrzył spór, wprowadzając nowy regulamin wynagrodzeń. Od listopada kontrolerzy otrzymywali tzw. porozumienia zmieniające z nowymi warunkami płacy. Konflikt jednak nie dotyczy wyłącznie płac.
Z powodu konfliktu w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej opóźnienia lotów od środy 20 kwietnia do piątku 22 kwietnia, wywołane brakiem kontrolerów, są ogromne. Redakcji tvn24.pl udało się dotrzeć do dokumentów, które ukazują ich skalę. W środę suma opóźnień w ruchu lotniczym wynosiła 13 050 minut, w czwartek – 24 115 minut, a w piątek 23 272 minuty. W sumie daje to opóźnienie ponad 60 tysięcy minut.
„Od 1 maja Urząd Lotnictwa Cywilnego wdroży program odwoływania lotów, aby znacząco zmniejszyć liczbę lotów do i z polskiej przestrzeni powietrznej” – poinformowała Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej Eurocontrol po godz. 15 w piątek.
Tego samego dnia o godz. 15.15 Eurocontrol wydała kolejne oświadczenie:
Przewiduje się, że liczba kontrolerów będzie wystarczająca, aby podejście do warszawskich lotnisk było wykonywane przez 7,5 godziny dziennie (w godz. od 09.30 do 17), z łączną przepustowością około 170 lotów. Oczekiwano, że w maju oba warszawskie porty lotnicze będą obsługiwać średnio 510 lotów dziennie – czytamy w oświadczeniu Eurocontrol.
sc:money/pb/wkraju