Sytuacją dot. kontrolerów ruchu lotniczego, od 1 maja praca Lotniska Chopina może odbywać się w trybie ograniczonym. Możliwe, że będzie odwołane ponad 75% zaplanowanych rejsów, a niektóre rejsy będą musiały zostać przesunięte na inną godzinę.

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 mówi o tym, że odszkodowanie przysługuje tylko wtedy, gdy przewoźnik lotniczy jest odpowiedzialny za opóźnienie lub odwołanie lotu. Nie wszyscy pasażerowie dotknięci strajkiem mogą otrzymać odszkodowanie. Prawo do rekompensaty zależy od charakteru strajku:

  • Strajk wewnętrzny linii lotniczych: jeżeli strajkują piloci, personel pokładowy (stewardessy i stewardzi) i/lub personel naziemny, wówczas linia lotnicza może być pociągnięta do odpowiedzialności, a pasażer może otrzymać odszkodowanie.
  • Strajk zewnętrzny: jeżeli strajkują kontrolerzy ruchu lotniczego, personel lotniska, służby celne itp., wtedy przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności i pasażer nia ma prawa do odszkodowania.

Ustalenie, czy strajk jest wewnętrzny czy też zewnętrzny, to pierwszy krok w procesie ubiegania się o odszkodowanie. Jednak, aby otrzymać rekompensatę o której mowa w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 należy również upewnić się, że lot odbywa się na terytorium Unii Europejskiej. 

Pasażerowie, którzy chcieliby wylecieć z lotnisk w Warszawie lub Modlinie, z niepokojem myślą o zbliżającej się podróży. Jeśli PAŻP nie dojdzie do porozumienia z kontrolerami, których okres wypowiedzenia kończy się ostatniego dnia kwietnia może się to skończyć tragicznie dla setek osób. We wtorek opublikowano rozporządzenie, które określa trasy priorytetowe, na których rejsy będą się odbywały. Wszystkie pozostałe będą odwołane, gdyż w związku z niewystarczającą obsługą wieży lotów, oba porty lotnicze będą działały tylko przez kilka godzin dziennie. Ostateczna decyzja o cięciu siatki lotów musi zostać podjęta do 30 kwietnia.

Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot w tej sytuacji nie należy się

Planujący podróż muszą być przygotowani na różne scenariusze, także takie, że linii lotniczej uda się zaproponować połączenie o innej godzinie lub z innego lotniska. Pasażer ma prawo nie zgodzić się na zmianę i wtedy jego bilet zostanie anulowany, a on sam otrzyma zwrot pieniędzy. Można odnieść wrażenie, że pasażerowie stali się zakładnikami tej sytuacji. Nawet jeśli z dużą dozą prawdopodobieństwa mogą dziś założyć, że nie odlecą i zawczasu chcieliby zmodyfikować swoje plany wyjazdowe, to nie mogą jako pierwsi odwołać biletu (chyba że wykupili droższą opcję przewidującą taką możliwość), a gdy już dostaną informację o odwołaniu, należy się im wyłącznie zwrot poniesionych na bilet kosztów, ale już nie odszkodowanie.

Rekompensata za spóźniony lot przyznawana jest, gdy samolot wylądował w miejscu przeznaczenia co najmniej 3 godziny po planowanym czasie przylotu. Wysokość odszkodowania zależy od długości trasy:

  • ·250 euro dla lotów o długości do 1500 km;
  • ·400 euro dla lotów wewnątrz UE dłuższych niż 1500 km oraz wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 km;
  • ·600 euro dla pozostałych lotów.

Opóźniony lot – posiłki, napoje i nocleg

W przypadku opóźnionego lotu możemy domagać się posiłków i napojów, ewentualnie także noclegu, o ile opóźnienie jest znaczące. – W przypadku opóźnienia lotu o dwie godziny, przy trasie do 1,5 tys. km, przedstawiciel linii lotniczych czy lotniska powinien zaopatrzyć oczekujących pasażerów w posiłki i napoje lub vouchery. Jeżeli opieka nie zostanie zagwarantowana, a pasażer samodzielnie poniesie koszty, może się domagać zwrotu od linii lotniczej na podstawie kopii paragonów lub faktur – podkreśla Joanna Izdebska, specjalista ds. PR i komunikacji z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, działającego przy UOKiK.

Dodaje, że w przypadku, gdy następuje konieczność dłuższego oczekiwania, przedstawiciel linii lotniczych lub lotniska powinien poinstruować pasażerów o noclegu oraz transporcie do i z hotelu. Jeżeli linia lotnicza nie zapewni noclegu ani transportu do i z hotelu, pasażer może się domagać zwrotu pieniędzy na podstawie kopii paragonów czy faktur.

Przewoźnik może proponować inne formy rekompensaty (np. vouchery na przyszłe loty), jednak musimy na to wyrazić zgodę.

Odwołany lot a odszkodowanie

Za odwołany lot przysługuje odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy przelotu). Trzeba spełnić jednak określone warunki.

Jak informuje na stronie internetowej Rzecznik Praw Pasażerów, odszkodowanie za odwołany lot nie przysługuje, gdy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu na co najmniej 14 dni wcześniej lub gdy pasażerowie zostali poinformowani w okresie 7-14 dni przed wylotem i zaproponowany został im inny lot, gdzie wylot nastąpił najwyżej dwie godziny wcześniej niż planowany pierwotnie start samolotu, a przylot najpóźniej po czterech godzinach od wcześniej planowanego.

– W związku z sytuacją dot. kontrolerów ruchu lotniczego, od 1 maja praca Lotniska Chopina może odbywać się w trybie ograniczonym. Możliwe, że będziemy zmuszeni odwołać 75% zaplanowanych rejsów, a niektóre rejsy będą musiały zostać przesunięte na inną godzinę.

Konkretne informacje w tej sprawie oraz nasze dalsze kroki uzależnione są od wyników rozmów prowadzonych przez PAŻP i kontrolerów ruchu lotniczego. Ani my, ani inni przewoźnicy, nie mamy na nie wpływu. Ostateczne decyzje muszą zostać podjęte do soboty 30 kwietnia. – czytamy w komunikacie przekazanym przez LOT

——————————————————————–

Mamy nadzieję, ze niniejsza publikacja pomoże Państwu w obronie swoich praw przed touroperatorami.

Jeśli potrzebujecie Państwo pomocy w zakresie niniejszego zagadnienia lub innej dziedziny prawnej zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią pod nr tel. 579636527, lub poprzez formularz kontaktowego, jaki znajduje się na naszej stronie.

Świadczymy usługi prawne również drogą online. Informujemy, że porady w tym zakresie nie są udzielane pro bono.

Opracowano przez: Zespół LEGA ARTIS

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version