Z badań wynika, że ​​konsumenci zauważyli, że ceny setek popularnych artykułów spożywczych wzrosły o ponad 20 procent.

Nie trzeba być ekonomistą, aby wiedzieć, że ceny żywności i napojów gwałtownie rosną — każdy, kto robi zwykły sklep w supermarkecie, odczuje szczyptę przy kasie.

Wiadomości są pełne głównych danych o inflacji w tym tygodniu, ale to tylko część historii. Inflacja nie jest jednakowa dla wszystkich i różni się znacznie w zależności od tego, co i jak kupujesz. 

Więc które artykuły spożywcze rosną najszybciej? Jak wpływa to na kupujących z różnymi budżetami? A jak wypada inflacja w supermarketach? 

Watchdog przeanalizował ceny ponad 21 000 artykułów spożywczych w ciągu dwóch lat, porównując ich średnie ceny w ośmiu głównych supermarketach między początkiem grudnia 2021 a końcem lutego 2022 z tym samym okresem dwa lata wcześniej.

Wśród produktów znalazły się płatki kukurydziane z płatków kukurydzianych firmy Kellogg o masie 500 g, które wzrosły o 21,4 procent w Tesco, 250 g pieczarek z zamkniętym kubkiem firmy Asda (wzrost o 21,4 procent) oraz cheddar Cathedral City Extra Mature Cheddar 350 g, który w Ocado wzrósł o 21,1 procent.

W 20 kategoriach artykułów spożywczych, napoje gazowane odnotowały największy średni wzrost cen o 5,9 procent , a następnie masło i pasty do smarowania (4,9 procent), napoje energetyczne (4,8 procent) i mleko (4,6 procent).

Artykuły spożywcze o najniższej  inflacji  to czekolada (1,4 proc.), świeże owoce (1,6 proc.), ciastka (1,8 proc.) i warzywa (1,9 proc.).

Badanie wykazało również, że w różnych supermarketach było mniej rabatów, ograniczona dostępność asortymentów budżetowych pod marką własną, a produkty zmniejszały się, ale w tym samym okresie pozostały takie same.

Liczba promocji spadła w każdej z 20 kategorii badanych przez organ nadzoru, w tym liczba zniżek na wodę butelkowaną spadła o 14,7 procent, a na warzywa o 11 procent.

Tymczasem w trzech czwartych kategorii zmniejszono również wielkość oszczędności w promocjach, które jeszcze miały miejsce. Było to najbardziej widoczne w przypadku masła i smarowideł, gdzie wielkość oszczędności spadła o 3,6 procent w ciągu dwóch lat, a następnie warzyw (3,5 procent) i chipsów (2,9 procent).

Przykładami „skurczenia” – zmniejszenia wielkości produktu przy zachowaniu pierwotnej ceny – były kawy rozpuszczalne bezkofeinowe Nescafe Azera Americano, które kurczyły się ze 100g do 90g oraz chipsy Walkers Classic Variety, spadające z 24 torebek w opakowaniu zbiorczym do 22 torebek.

Badanie Which? wykazało również, że przedziały budżetowe dla marek własnych — które odnotowały najniższy poziom inflacji na poziomie zaledwie 0,2 procent w porównaniu z 3,2 procentami dla przedziałów premium pod markami własnymi — stały się mniej dostępne.

Jak wynika z badania, pozycje budżetowe pod marką własną były niedostępne przez trzy razy więcej dni w ciągu ostatniego trzymiesięcznego okresu niż dwa lata wcześniej.

Spośród 20 kategorii produktów najbardziej brakowało serów pod marką własną w ciągu 17 dni w 2022 r. w porównaniu z sześcioma dniami w 2019 r.

Który? wzywa supermarkety i producentów do zapewnienia jasnych cen jednostkowych, aby umożliwić konsumentom łatwe porównywanie i wybór produktów o najlepszej wartości, takich jak koszt za 100 g lub 100 ml, oraz zapewnienie, że pozycje budżetowe są łatwo dostępne.

Sue Davies, który? szef polityki żywnościowej i praw konsumentów, powiedział: „Nasze badania pokazują, że oszałamiające podwyżki cen są potęgowane przez praktyki takie jak kurczenie się i ograniczona dostępność wszystkich ważnych przedziałów budżetowych – a te czynniki łączą się, aby wywierać ogromną presję na budżety gospodarstw domowych na zakupy .

„Podczas nieubłaganego kryzysu związanego z kosztami życia konsumenci powinni mieć możliwość łatwego wyboru produktu o najlepszej wartości, bez martwienia się o skurczenie się lub o to, czy ich lokalny sklep ma zapasy w budżecie”.

Rzecznik Tesco powiedział:

„Zobowiązujemy się zapewniać naszym klientom doskonałą wartość, niezależnie od tego, czy obiecujemy „Niskie codzienne ceny” na 1600 zszywek, dopasowując ceny około 650 podstawowych do cen Aldi, czy oferując ekskluzywne oferty i nagrody w tysiącach cen Clubcard”.

Dyrektor British Retail Consortium ds. żywności i zrównoważonego rozwoju Andrew Opie powiedział:

„Rosnąca inflacja jest ciągłym problemem zarówno konsumentów, jak i detalistów. Światowe ceny wielu artykułów żywnościowych osiągnęły w ciągu ostatnich kilku miesięcy rekordowe poziomy, podnosząc ceny dla konsumentów. Inne presje cenowe to wzrost kosztów energii, transportu i pracy, które dodatkowo potęguje sytuacja na Ukrainie.

„Detaliści będą nadal robić wszystko, co w ich mocy, aby utrzymać niskie ceny i dostarczać wartość swoim klientom, ograniczając wzrost cen i poszerzając zakresy wartości”.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version