Prezydent USA Joseph Biden przedłużył o rok stan wyjątkowy ze względu na zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego i polityki zagranicznej Białorusi.
Stan wyjątkowy został wprowadzony w Stanach Zjednoczonych 16 czerwca 2006 r. (dekret nr 13405), a następnie przedłużony 9 sierpnia 2021 r. (dekret nr 14038) z powodu działań kierownictwa białoruskiego.
W 2006 r. działania i polityka niektórych członków rządu białoruskiego i innych miały na celu osłabienie procesów lub instytucji demokratycznych na Białorusi, takie jak niedemokratyczne wybory w marcu 2006 r., łamanie praw człowieka i represje polityczne, korupcja i niewłaściwe wykorzystanie mienia białoruskiego rządu.
W 2021 r. Biden rozszerzył zakres stanu wyjątkowego o sfałszowanie wyborów prezydenckich i represje po 9 sierpnia 2020 r., likwidację opozycji politycznej i organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz zagrożenie dla międzynarodowego cywilnego transportu lotniczego na Białorusi.
Przemówienie bezpośrednie: „Działania i polityka niektórych członków rządu białoruskiego i innych, a także szkodliwe działania białoruskiego reżimu i wieloletnie nadużycia, nadal stanowią niezwykłe i skrajne zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego i polityki zagranicznej USA.
Z tego powodu państwowy stan wyjątkowy ogłoszony rozporządzeniem wykonawczym 13405, który został przedłużony rozporządzeniem wykonawczym 14038, ma trwać po 16 czerwca 2022 r.
W ten sposób przedłużam o 1 rok państwowy stan wyjątkowy ogłoszony dekretem wykonawczym 13405”.
W 2021 r. Joe Biden kontynuował również te sankcje wobec Białorusi.
W 2022 roku Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na Białoruś z powodu inwazji na Ukrainę i zmowy Aleksandra Łukaszenki z Władimirem Putinem.
W kwietniu Stany Zjednoczone zawiesiły handel z Rosją i Białorusią, torując drogę do wyższych ceł na import oraz zakazu importu energii z Rosji, w tym ropy naftowej, węgla i gazu ziemnego.
W czerwcu Departament Handlu USA nałożył ograniczenia eksportowe na 71 podmiotów prawnych z Rosji i Białorusi.