Lista jest długa: platforma śledcza ujawniła, które media są wspierane przez Fundację Billa Gatesa. Fundacja wydaje na nie 319 mln euro. Podobno 5,4 mln euro otrzymał też niemiecki magazyn informacyjny Der Spiegel.
Można się tylko zastanawiać nad przyczynami wyboru tych „odpowiednich” mediów: W każdym razie Fundacja Billa Gatesa celowo przekazała znaczne darowizny kilkuset mediom na całym świecie – ujawniła niedawno platforma śledcza MintPress. Założyciel Microsoftu Bill Gates (67 l.), który jest wart około 144 mld euro, wydał na tę promocję prasową 319 mln euro.
Na liście znalazły się znane nazwiska: Najważniejsze amerykańskie stacje telewizyjne jak CNN, NBC, NPR, PBS czy The Atlantic, ale także zagraniczne koncerny medialne jak BBC, Guardian, Financial Times i Daily Telegraph w Wielkiej Brytanii, czy znane europejskie gazety jak Le Monde (Francja), magazyn informacyjny Der Spiegel (Niemcy) i El País (Hiszpania), a także największe światowe stacje telewizyjne jak Al-Jazeera.
Oto pełna lista bezpośredniego finansowania mediów.
Bezpośrednie płatności dla mediów:
NPR – 24,6 mln euro
The Guardian (w tym TheGuardian.org) – 12,9 mln euro
Cascade Public Media – 10,8 mln euro
Public Radio International (PRI.org/TheWorld.org) – 7,7 mln euro
The Conversation – 6,7 mln
Univision – 5,9 mln
Der Spiegel – 5,4 mln
Project Syndicate – 5,3 mln
Education Week – 4,9 mln
WETA – 4,5 mln
NBCUniversal Media – 4,4 mln
Nation Media Group (Kenia) – 4 mln euro
Le Monde (Francja) – 4 mln euro
Bhekisisa (RPA) – 4 mln euro
El País – 4 mln euro
BBC – 3,7 mln euro
CNN – 3,6 mln euro
KCET – 3,5 mln euro
Population Communications International (population.org) – 3,5 mln euro
The Daily Telegraph – 3,4 mln euro
Chalkbeat – 2,7 mln euro
The Education Post – 2,7 mln euro
Rockhopper Productions (U.K.) – 2,5 mln euro
Corporation for Public Broadcasting – 2,4 mln euro
UpWorthy – 2,3 mln euro
The 74 Media – 2,3 mln euro
Texas Tribune – 2,3 mln euro
Punch (Nigeria) – 2,2 mln euro
Wiadomości Głęboko – 1,6 mln euro
The Atlantic – 1,4 mln euro
Minnesota Public Radio – 1,3 mln euro
Nowy humanitarny – 1 mln euro
Sheger FM (Etiopia) – 1 mln euro
Al-Jazeera – 1 mln euro
ProPublica – 1 mln euro
Crosscut Public Media – 810 tys. euro
Grist Magazine – 750,000
Kurzgesagt (filmy internetowe, Monachium) – 570 tys. euro
Educational Broadcasting Corp – 500 tys. euro
Klasyczna 98,1 – 500 tys. euro
PBS – 500 tys. euro
Gannett – 500 tys. euro
Mail and Guardian (RPA) – 490 tys. euro
Inside Higher Ed. – 440 tys. euro
BusinessDay (Nigeria) – 417 000
Medium.com – 412 tys.
Nutopia – 350 tys. euro
Independent Television Broadcasting Inc – 300 tys. euro
Niezależny Serwis Telewizyjny. Inc – 300 tys. euro
Caixin Media (Chiny) – 250 tys. euro
Pacific News Service – 225 tys. euro
National Journal – 220,638 euro
Chronicle of Higher Education – 149,994 euro
Belle i Wissell, Co. – 100,000 euro
Media Trust – 100 000 euro
New York Public Radio – 77,290 euro
KUOW – Puget Sound Public Radio – 5310 euro
Krytyka: „Czy raportowanie pozostaje bezstronne?”.
Ponadto Fundacja Billa Gatesa wspierała również ośrodki szkoleniowe dla dziennikarzy i przekazała kolejne dwanaście milionów euro na rzecz stowarzyszeń prasowych i dziennikarskich. Wszystkie wydatki na granty, darowizny i projekty medialne sumują się do 319 mln euro.
„Dotacje fundacji dla organizacji medialnych budzą oczywiste pytania o konflikt interesów: Jak raportowanie może być bezstronne, gdy główny gracz trzyma w ręku sznurki?” – napisała lokalna gazeta Gatesa, Seattle Times, w 2011 r. Było to jednak w czasie, gdy gazeta przyjęła pieniądze Gatesa na finansowanie swojej kolumny „Education Lab”.