Procedura uzyskiwania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów została uregulowana w ustawie o ochronie przyrody. Co do zasady, usunięcie drzewa lub krzewu wymaga uzyskania zezwolenia właściwego organu. Wyjątki od tej zasady zostały enumeratywnie wyliczone w art. 83f ustawy o ochronie przyrody, np. zezwolenia nie wymaga usunięcie drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Wniosek o usunięcie drzewa lub krzewu
Postępowanie w sprawie usunięcia drzewa lub krzewu jest wszczynane wyłącznie na wniosek. Ustawodawca dokładnie określił wymogi dla takiego wniosku. Musi się w nim znaleźć m.in. informacja o gatunku drzewa, obwodzie pnia, wielkości powierzchni, z której zostanie usunięty krzew oraz wskazanie miejsca, przyczyny i terminu zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu oraz określenie, czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ważne! Brak któregokolwiek z elementów wniosku stanowi tzw. brak formalny a jego nieusunięcie może prowadzić nawet do pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Wniosek należy złożyć do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, a w przypadku gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków – wojewódzkiego konserwatora zabytków. Jeżeli działka, z terenu której ma być usunięte drzewo jest własnością gminy i jednocześnie nie jest oddana w użytkowanie wieczyste, to zezwolenie wydaje właściwy starosta. W toku postępowania organy te zobowiązane są także do dokonywania uzgodnień.
Przesłanki umożliwiające wydanie zezwolenia
Wydanie zezwolenia na wycięcie drzew lub krzewów następuje w sytuacji, gdy organ uzna, że cel ustawy o ochronie przyrody, jakim jest ochrona istniejących zadrzewień, nie sprzeciwia się takiemu zezwoleniu. Organ dokona również rozważenia interesu społecznego oraz interesu posiadacza nieruchomości składającego wniosek, uznając prymat interesu tego ostatniego. W każdej sprawie organ indywidualnie powinien rozważać kolizję interesu społecznego i interesu posiadacza nieruchomości. Przy wydawaniu decyzji w sprawie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów najważniejsze wydaje się zatem wyważenie interesów wnioskodawcy występującego z wnioskiem o wydanie zezwolenia oraz interesu publicznego przemawiającego za zachowaniem jak największej liczby obiektów przyrodniczych na terenie miast i wsi.
Warto wiedzieć! W świetle przepisów ustawy o ochronie przyrody zarówno wyrażenie zgody na wycięcie drzew i krzewów, jak i warunki, na jakich usunięcie to jest możliwe, pozostawiono uznaniu administracyjnemu.
Zatem organ, działając w ramach uznania administracyjnego, może uwzględnić wniosek o usunięcie drzew i krzewów lub odmówić wyrażenia zgody, jak również uzależnić wydanie zezwolenia od przesadzenia drzew i krzewów w inne miejsce lub zastąpienia drzew i krzewów wycinanych innymi drzewami i krzewami w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów.
Niniejszy artykuł stanowi formę porady prawnej pro bono i ma na celu edukację prawną obywateli RP. Artykuł ten nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.
Nasza Kancelaria świadczy usługi prawne w zakresie każdej dziedziny prawnej. Jeśli poszukujecie Państwo prawnika, zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią pod nr tel. 579636527, lub poprzez formularz kontaktowy, jaki znajduje się na naszej stronie głównej.
Świadczymy usługi prawne również drogą online. Informujemy, że porady prawne nie są udzielane pro bono.
Opracowano przez: Zespół LEGA ARTIS
Podstawa prawna:
- art. 83 i nast. ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.)
Polecamy inne nasze publikacje w zakresie zmian prawnych. Aby wejść w zakładkę „Prawo co dnia” kliknij poniższy obrazek.