Sztandarowa budowla „prezesa” dyktatury i propagandy, czyli Kanał przez Mierzeję Wiślaną został oficjalnie otwarty dnia 17 września 2022 roku, a już pojawiają się z nim problemy budowane w postaci pęknięć. Podczas „wielkiego otwarcia” budowli przemówienie wygłosił prezydent Andrzej Duda, który podczas przemówień przyznał wprost, że zrealizowana inwestycja to symbol. Nie chodzi o to, czy tu będą mogły przepływać największe statki. […] Chodziło o to, by ta droga symbolicznie była otwarta, by nie trzeba było pytać o zgodę kraju, który nie jest nam przyjazny – powiedział.

W sobotę z udziałem m.in. Prezydenta RP, premiera Mateusza Morawieckiego, prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego, a także ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka została otwarta nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej Polska zyska niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk. Dzień później, kanał będzie ogólnodostępny dla jednostek pływających.

POLECAMY: Sztandarowa budowa Kaczyńskiego wielkim bublem. Kanał przez Mierzeję Wiślaną to droga dla kajaków

Prezydent RP Andrzej Duda podczas przemówienia przyznał wprost, że przekop przez Mierzeję Wiślaną to symbol. – Nie chodzi o to, czy tu będą mogły przepływać największe statki; od tego, by odbierać towar z największych statków, mamy inne porty; od tego, by ładować największe statki, mamy inne miejsca na wybrzeżu Rzeczypospolitej. Chodziło o to, by ta droga symbolicznie była otwarta, by nie trzeba było pytać o zgodę kraju, który nie jest nam przyjazny, kraju, którego władze nie wahają się przed atakowaniem i niewoleniem innych – powiedział Duda.

Warto w tym miejscu dodać, że eksperci od dawna krytykują pomysł przekopu, zauważając, że jest on za płytki. Przez nowo powstały kanał będą mogły przepływać jednostki o zanurzeniu nie większym niż 4 metry, co wyklucza ogromną większość statków handlowych. Przez przekop nie przepłynie również żadna jednostka o charakterze wojskowym, co potwierdziła Marynarka Wojenna.

Jeszcze przed otwarciem słynnej budowli Kaczyńskiego pojawiły się też pierwsze uwagi, co do jego wykonania. Portal WP.PL poinformował, że otrzymał od żeglarza zdjęcie falochronu, na którym wyraźnie widać znaczące pęknięcie betonu.

Tydzień przed otwarciem poziom wody w Zalewie Wiślanym obniżył się, odsłaniając pęknięcie betonu na główce falochronu przy wejściu do portu.

Nie jestem pewien: czy tak powinna wyglądać nowa budowla? Raczej nie. Podczas rejsu z ciekawości zwiedzałem okolice portu, tylko na jednej główce falochronu dostrzegłem taką szparę. Wcześniej, gdy poziom wody w Zalewie Wiślanym był wyższy, nie była widoczna – napisał autor przesłanego zdjęcia do WP.PL

Wirtualna Polska po otrzymaniu niepokojącej wiadomości od żeglarza zwróciła się z prośbą o komentarz Magdalenę Skorupkę-Kaczmarek, przedstawicielkę spółki NDI – wraz z firmą Besix tworzy ona konsorcjom, które realizowało inwestycję na Mierzei Wiślanej. Przedstawicielka jednak nabrał „wody w usta” i odesłała redakcję WP.PL do Urzędu Morskiego w Gdyni.

„Pytania należy kierować do Urzędu Morskiego w Gdyni, który jest inwestorem budowy” – odpowiada Skorupka-Kaczmarek.

Urząd Morski w Gdyni, do którego dziennikarze WP.PL przesłali zapytanie w związku z niepokojącą wiadomością, z której wynika, że stan techniczny budowli budzi poważne zastrzeżenia co do jego bezpieczeństwa nie raczył zająć stanowiska.

Według informatora Wirtualnej Polski, który jest dawnym prezesem dużej firmy wykonawczej, zauważone pęknięcie musi zostać naprawione. – Takie brązowe pofalowania na betonie nazywamy w branży raczkami lub pajączkami. W miejscu, gdzie widać szparę i ukruszony materiał, beton nie został odpowiednio zagęszczony i zawibrowany. Taką pracę należałoby poprawić. Jako kibic budowy przekopu mam nadzieję, że to zostało wnikliwie zbadane – cytuje Wirtualna Polska.

SC

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w swojej dziedzinie - Publicysta, pisarz i działacz społeczny. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku dla międzynarodowych wydawców. Przez ponad 30 lat zdobywa swoje doświadczenie dzięki współpracy z największymi redakcjami. W swoich artykułach stara się podejmować kontrowersyjne tematy i prezentować oryginalne punkty widzenia, które pozwalały na głębsze zrozumienie omawianych kwestii.

Napisz Komentarz

Exit mobile version