W ubiegłym roku padł rekord pod względem wartości sprzedanego alkoholu w Polsce; Polacy wydali na niego niemal 45 mld zł, o 9,6 proc. więcej w porównaniu z 2020 r. – wynika z danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, na które powołuje się „Dziennik Gazeta Prawna”.

Gazeta podkreśla, że ostatni tak duży przyrost sprzedaży miał miejsce w 2014 r., kiedy to rynek urósł o 10 proc., oraz w 2015 r. – 9,6 proc.

Zdaniem ekspertów w zeszłym roku, podobnie jak przed laty, przyrost wydatków to efekt wzrostu cen. Z tą jednak różnicą, że w 2014 r. był on efektem podwyżki akcyzy o 15 proc., natomiast w 2021 r. został spowodowany inflacją i wzrostem kosztów działalności – czytamy w „DGP”.

POLECAMY: Katowicki magistrat wstrzymuje wypłaty świadczeń dla osób, które przyjęły pod swój dach „uchodźców” z Ukrainy

Dziennik wskazuje, że kolejnym powodem wzrostu wartości rynku jest kupowanie trunków z coraz wyższej półki, a więc i droższych, zwłaszcza w kategorii mocnych alkoholi.

Z danych PARPA wynika też, że mieliśmy w ubiegłym roku do czynienia z delikatnym wzrostem konsumpcji. W przeliczeniu na 100 proc. alkoholu średnie spożycie na mieszkańca wyniosło 9,7 l wobec 9,62 l w 2020 r. To zasługa wyrobów spirytusowych, których wypiliśmy w ubiegłym roku 3,8 l na osobę, najwięcej od 1994 r., oraz wina i miodów pitnych – 0,8 l, najwięcej od 2010 r. Sprzedaż piwa bowiem po raz kolejny spadła – pisze „DGP”.

Zdaniem ekspertów w dużym stopniu do tej sytuacji przyczyniła się mniemana pandemia. Odwołane imprezy masowe, ograniczenia w funkcjonowaniu lokali gastronomicznych nie sprzyjały spożywaniu nisko procentowych trunków – zauważa dziennik.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version