Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach pracy kierowców mogą mieć planowaną godzinę rozpoczęcia pracy w niezakończonej dobie pracowniczej, o ile pracodawca stosuje indywidualne rozkłady czasu pracy. Indywidualny rozkład czasu pracy kierowcy jest rozwiązaniem tożsamym z ruchomym (zmiennym) rozkładem czasu pracy z kodeksu pracy.
Przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, tak jak też regulacje kodeksu pracy, tworzą pojęcie doby pracowniczej. Dla celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych, przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. Doba służy przede wszystkim rozliczeniu dobowego czasu pracy (normy czasu pracy, maksymalnego dobowego wydłużenia czasu pracy w razie stosowana systemu równoważnego) oraz odpoczynku dobowego. Wpływa również na maksymalną ilość nadgodzin lub dyżuru (wraz czasem przepracowanym muszą pozwolić na zachowanie minimalnego odpoczynku dobowego w ramach tak rozumianej doby).
Przykład: Kierowca rozpoczyna pracę w poniedziałek o 10.00 i pracuje do 18.00. Następnego dnia ma zaplanowaną pracę od 8.00. Czas od 8.00 do 10.00 jest czasem przepracowanym w niezakończonej dobie i stanowi przekroczenie normy dobowej czasu pracy (kierowca wypracował już w dobie rozpoczętej o 10.00 w poniedziałek 8 godzin).
Indywidualne rozkłady kierowców
Ustawa o czasie pracy kierowców pozwala na wprowadzenie dla kierowców indywidualnych rozkładów czasu pracy, które wiążą się z możliwością planowania w rozkładach różnych godziny rozpoczynania i kończenia pracy. W takim przypadku ponowne wykonywanie pracy przez kierowcę w tej samej dobie nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych. Jeżeli zatem to rozwiązanie byłoby stosowane to we wcześniejszym przykładzie nie byłoby dwóch godzin nadliczbowych (nie byłoby więc dodatkowego kosztu) i pracodawca planowałby pracę zgodnie z prawem.
Planowanie pracy w żadnym przypadku nie może naruszać prawa do odpoczynków minimalnych.
Wprowadzenie
Indywidualny rozkład czasu pracy wprowadzany jest przy zachowaniu narzuconej w ustawie procedury.
Ważne
Niezachowanie ustawowej procedury wprowadzenia indywidualnego rozkładu czasu pracy – np. narzucenie takiego rozwiązania przez pracodawcę w regulaminie pracy – skutkuje tym, że taka organizacja czasu pracy nie funkcjonuje u danego pracodawcy. Prowadzi to do tego, że każde ponowne rozpoczynanie pracy w tej samej dobie będzie rozliczane jak praca w godzinach nadliczbowych.
Dla wprowadzenia indywidualnych rozkładów dla kierowców konieczne jest zawarcie porozumienia:
- z zakładową organizacją związkową, lub – przy braku zakładowej organizacji związkowej,
- z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u tego pracodawcy.
Niniejszy artykuł stanowi formę porady prawnej pro bono i ma na celu edukację prawną obywateli RP. Artykuł ten nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.
Nasza Kancelaria świadczy usługi prawne w zakresie każdej dziedziny prawnej. Jeśli poszukujecie Państwo prawnika, zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią pod nr tel. 579636527, lub poprzez formularz kontaktowy, jaki znajduje się na naszej stronie głównej.
Świadczymy usługi prawne również drogą online. Informujemy, że porady prawne nie są udzielane pro bono.
Opracowano przez: Zespół LEGA ARTIS
Podstawa prawna:
Polecamy inne nasze publikacje w zakresie zmian prawnych. Aby wejść w zakładkę „Prawo co dnia” kliknij poniższy obrazek.