Rosyjskie władze poinformowały, że eksplozja z udziałem ciężarówki spowodowała w sobotę pożar i zniszczyła fragment mostu łączącego Rosję z Krymem. Most jest uważany za kluczową drogę zaopatrzenia dla wojsk rosyjskich na południu Ukrainy.

Most Krymski – zwany również Mostem w Cieśninie Kerczeńskiej lub Mostem Kerczeńskim – to konstrukcja o długości 19 kilometrów (12 mil), która przechodzi przez Cieśninę Kerczeńską i łączy południową Rosję z Półwyspem Krymskim. Cieśnina Kerczeńska łączy Morze Czarne i Morze Azowskie.

Na moście około godziny 6 rano czasu lokalnego eksplodowała ciężarówka. Rosyjski Narodowy Komitet Antyterrorystyczny poinformował, że wybuch spowodował pożar na równoległym odcinku kolejowym, gdzie zapaliło się siedem wagonów kolejowych przewożących paliwo. Wybuch spowodował też „częściowe zawalenie się dwóch sekcji mostu”.

Rzecznik rosyjskiego państwowego przedsiębiorstwa autostradowego (Awtodor) powiedział agencji informacyjnej TASS, że ruch pojazdów przez Most Krymski został tymczasowo wstrzymany, dodając wówczas, że „personel rosyjskiego ministerstwa ds. sytuacji nadzwyczajnych i służby drogowej pracuje na miejscu, aby opanować pożar.” Od tego czasu pożar został ugaszony.

O wybuchu został poinformowany prezydent Rosji Władimir Putin, który nakazał utworzenie rządowego panelu, który ma zająć się sytuacją kryzysową.

Podczas gdy most przechodzi naprawę, później w sobotę zostanie zapewnione połączenie promowe. Szef Krymu Siergiej Aksjonow powiedział na Telegramie, za TASS: „Połączenie promowe jest gotowe do uruchomienia, zacznie działać jeszcze dzisiaj. Rozkład jazdy ogłosimy później”.

Półwysep Krymski jest kluczem do podtrzymania operacji militarnych Rosji na południu. Jeśli most stanie się niesprawny, przetransportowanie dostaw na półwysep byłoby znacznie trudniejsze. Podczas gdy Rosja zajęła tereny na północ od Krymu na początku inwazji i zbudowała do nich korytarz lądowy wzdłuż Morza Azowskiego, Ukraina naciska na kontrofensywę, aby je odzyskać.

Eksplozja na moście krymskim miała miejsce kilka godzin po wielu eksplozjach  , które na początku soboty uderzyły we wschodnioukraińskie miasto Charków, co wywołało serię wtórnych eksplozji. Burmistrz miasta Ihor Terechow powiedział, że seria eksplozji była spowodowana ostrzałem rakietowym wymierzonym w centrum miasta, które spowodowało pożar w jednej z charkowskich placówek medycznych, a także w budynku niemieszkalnym. Nie odnotowano żadnych doniesień o ofiarach.

Wybuch mostu to „początek”: urzędnik Ukrainy

Chociaż nikt jeszcze nie musi przyznać się do publicznej odpowiedzialności za atak, doradca ukraińskiego prezydenta Wołodymyra Zełenskiego, Michaił Podoliak, napisał na Twitterze, że eksplozja to „początek”.

„Krym, most, początek. Wszystko nielegalne musi zostać zniszczone, wszystko skradzione musi zostać zwrócone na Ukrainę, wszystko zajęte przez Rosję musi zostać wydalone” – napisał po angielsku.

Podoliak wcześniej w sierpniu zagroził mostowi, mówiąc The Guardian , że most jest „nielegalną konstrukcją i główną bramą zaopatrującą armię rosyjską na Krymie” i że „takie obiekty należy zniszczyć”.

Zełenski i inni ukraińscy urzędnicy również wcześniej stwierdzili , że Ukraina użyje siły, aby odzyskać Krym.

Rosja zaanektowała Krym od Ukrainy w 2014 roku po tym, jak zdecydowana większość ludzi na Krymie głosowała w marcu 2014 roku w referendum za zjednoczeniem się z Rosją i oderwaniem się od Ukrainy. Głosowanie odbyło się po tym, jak antyrosyjskie, prounijne frakcje obaliły rząd ówczesnego prezydenta Ukrainy Wiktora Janukowycza, który nie był przeciwny Rosji, w zbrojnym zamachu stanu w lutym 2014 roku.

Referendum zostało potępione przez Stany Zjednoczone i Unię Europejską, przy czym ta ostatnia stwierdziła w oświadczeniu ( pdf ), że sondaż był „nielegalny i bezprawny”. W odpowiedzi na głosowanie zarówno Stany Zjednoczone, jak i UE nałożyły sankcje.

Most Krymski, projekt o wartości 3,69 miliarda dolarów (230 miliardów rubli), został zbudowany po aneksji Krymu. Rosja otworzyła pierwszą część przęsła dla ruchu samochodowego w maju 2018 r. Most równoległy dla ruchu kolejowego został otwarty w następnym roku. Przed powstaniem mostu na Półwysep Krymski można było dostać się z Rosji jedynie drogą morską lub powietrzną.

Było to jedyne połączenie lądowe Rosji z półwyspem, dopóki siły rosyjskie nie zajęły później terytoriów ukraińskich na północnym krańcu Morza Azowskiego w ciężkich walkach, szczególnie wokół miasta Mariupol, na początku 2022 roku.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Jeden komentarz

Napisz Komentarz

Exit mobile version