Od 15 listopada zaczną obowiązywać zupełnie nowe ograniczenia dla silników typu Diesel. Według nowych przepisów od poniedziałku do soboty samochody napędzane starszymi silnikami spalinowymi nie będą mogły wjechać do zielonej strefy. Tym samym pojawiają się także zachęty finansowe do zakupu nowych aut.
Zakaz wjazdu dla benzyny i Diesla dla centrów miast
Rada Miejska zdecydowała o przedłużeniu ograniczeń w ruchu w zielonej strefie od przyszłego wtorku. Inicjatywa skutecznie zamknie dostęp dla najbardziej zanieczyszczających pojazdów od poniedziałku do soboty. Po ścisłym centrum stolicy Włoch, Rzymu, kierowcy będą mogli swobodnie poruszać się tylko w niedziele i dni świąteczne.
Zgodnie z tym, co czytamy na oficjalnej stronie gminy, od 15 listopada tzw. Gmina zamknie Zielony Pas dla następujących typów samochodów:
- pojazdy na benzynę i Diesel przed Euro 1 i Euro 2
- Diesel Euro 3
- Motorowery i motocykle na benzynę przed Euro 1, motorowery na olej napędowy Euro 2
Samochód starszy niż z 2004 roku nie wjedzie. Ale z LPG już tak?
W myśl nowych przepisów (artykuł 68i) do SCT w latach 2021-2025 mogłyby wjeżdżać tylko samochody spełniające normę Euro 4 (obowiązuje od 2004 roku), w latach 2026-2030 tylko z Euro 5 (od 2011 roku), a w latach 2031-2036 – Euro 6 (od 2015 r. dla pojazdów wyposażonych w silniki benzynowe i 2016 r. w wysokoprężne).
Do tego projektowane prawo przewiduje, że do zamkniętej Strefy Czystego Transportu obok aut „czystych” (elektrycznych, wodorowych, CNG) wpuszczane mają być samochody z instalacją LPG. Rząd jednak nie podaje ograniczenia (wieku czy normy Euro) dla takich zagazowanych pojazdów.
Co ciekawe, zgodnie z raportem ACEA łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów osobowych to ponad 23,4 mln szt. Z tego niemal 19 mln jest starszych niż 10 lat. Oznacza to, że samochody o normie emisji spalin Euro 4 i poniżej stanowią ponad 80 proc. pojazdów w Polsce (norma Euro 1 została wprowadzona w 1993 roku dla pojazdów wyposażonych w silniki benzynowe, a dla diesli w 1992; Euro 2 od 1997 roku dla aut benzynowych, diesle od 1996; Euro 3 obowiązuje od 2001 roku).
Kolejne ograniczenia za rok
Przy okazji rada ogłosiła także kolejne ograniczenia. W przyszłym roku w listopadzie zakaz obejmie już silniki typu Diesel przed Euro 4. Będą mogły poruszać się po strefie tylko od 20:30 do 7:30. W 2024 roku strefa obejmie już auta do Euro 5.
Aby zaradzić problemom, które dotkną rzymskich kierowców poinformowanych z minimalnym wyprzedzeniem. Gmina uruchomiła szereg środków wspierających dla tych, którzy zostaną odcięci od jazdy zielonym pasem.
Niejasne przepisy. Stara ciężarówka z prawem wjazdu
Eksperci zauważają, że lista wyjątków oraz zasad, określających kto może wjechać do Strefy Czystego Transportu bez spełniania wymogów emisyjnych jest tak długa i skomplikowana, że przepisy te będą niemożliwe do wyegzekwowania.
– Oprócz wspomnianych pojazdów należących do mieszkańców SCT, wjazd do niej będą miały także samochody należące do mikroprzedsiębiorców i do małych przedsiębiorców. Ten zapis wyłącza co najmniej 2 mln pojazdów. Rozwiązanie to oznacza również, że firmowa ciężarówka lub mikrobus mające np. 25 czy 30 lat i emitujące ogromne ilości zanieczyszczeń, będą mogły wjechać tam, gdzie nie będzie mógł pojawić się stosunkowo nowy i emitujący mniej spalin pojazd benzynowy osoby prywatnej – tłumaczą przedstawiciele Polskiego Alarmu Smogowego i proponują, by na początek zakazać wjazdu pojazdom np. z normą Euro 3 (obowiązuje od 2001 roku) dla aut benzynowych i Euro 4 (od 2004 roku) dla samochodów z silnikiem Diesla.
sc:WRC