Od 15 listopada wchodzą w życie nowe restrykcje dotyczące silników typu Diesel, mające na celu poprawę jakości powietrza. Nowe przepisy zakładają, że od poniedziałku do soboty pojazdy z napędem spalinowym starszymi silnikami nie będą uprawnione do wjazdu do obszarów oznaczonych jako zielone strefy. Ta inicjatywa ma na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji i poprawę jakości życia mieszkańców.

Wprowadzenie tych ograniczeń otwiera również drogę do stworzenia zachęt finansowych dla kierowców, którzy zdecydują się na zakup nowych, bardziej ekologicznych pojazdów. Rządy i organizacje ekologiczne wspólnie pracują nad programami ulg podatkowych, premiowaniem zakupu pojazdów o niższych emisjach oraz innymi środkami mającymi na celu przyspieszenie procesu przejścia na bardziej przyjazne dla środowiska środki transportu.

Zakaz wjazdu dla benzyny i Diesla dla centrów miast

Rada Miejska zdecydowała o przedłużeniu ograniczeń w ruchu w zielonej strefie od przyszłego wtorku. Inicjatywa skutecznie zamknie dostęp dla najbardziej zanieczyszczających pojazdów od poniedziałku do soboty. Po ścisłym centrum stolicy Włoch, Rzymu, kierowcy będą mogli swobodnie poruszać się tylko w niedziele i dni świąteczne. 

Zgodnie z tym, co czytamy na oficjalnej stronie gminy, od 15 listopada tzw. Gmina zamknie Zielony Pas dla następujących typów samochodów:

  • pojazdy na benzynę i Diesel przed Euro 1 i Euro 2
  • Diesel Euro 3
  • Motorowery i motocykle na benzynę przed Euro 1, motorowery na olej napędowy Euro 2

Samochód starszy niż z 2004 roku nie wjedzie. Ale z LPG już tak?

Zgodnie z nowymi postanowieniami, opisanymi w artykule 68i, w ramach Strefy Czystego Transportu (SCT) w latach 2021-2025 będą miały zezwolenie na wjazd jedynie samochody spełniające normę Euro 4, obowiązującą od 2004 roku. W kolejnym okresie, od 2026 do 2030 roku, do strefy wpuszczane będą jedynie pojazdy z normą Euro 5 (produkowane od 2011 roku), natomiast w latach 2031-2036 pojazdy z normą Euro 6 (w przypadku silników benzynowych od 2015 roku, a w przypadku silników wysokoprężnych od 2016 roku).

Projektowane prawo zakłada również możliwość wjazdu do zamkniętej SCT samochodów z instalacją LPG, oprócz pojazdów „czystych” takich jak elektryczne, wodorowe czy zasilane CNG. Warto jednak zauważyć, że rząd nie precyzuje ograniczeń, takich jak wiek czy norma Euro, dla pojazdów z instalacją LPG.

Szczególnie interesującym aspektem jest raport ACEA, z którego wynika, że łączna liczba zarejestrowanych samochodów osobowych w Polsce przekracza 23,4 miliona sztuk, z czego prawie 19 milionów to pojazdy starsze niż 10 lat. To oznacza, że samochody spełniające normę emisji spalin Euro 4 i niższą stanowią ponad 80% wszystkich pojazdów w Polsce. Norma Euro 1 została wprowadzona w 1993 roku dla pojazdów z silnikami benzynowymi, a dla silników wysokoprężnych w 1992 roku; Euro 2 obowiązuje od 1997 roku dla aut benzynowych, a od 1996 roku dla diesli; natomiast norma Euro 3 jest obowiązująca od 2001 roku.

Kolejne ograniczenia za rok

W związku z ogłoszonymi decyzjami rady miejskiej, wprowadzane są kolejne restrykcje dotyczące korzystania z pojazdów w rzymskiej strefie śródmiejskiej. W przyszłym roku, już w listopadzie, zakaz dotyczyć będzie pojazdów z silnikami typu Diesel przed normą Euro 4. Pojazdy te będą miały możliwość poruszania się po strefie jedynie w godzinach od 20:30 do 7:30. Planowane jest także rozszerzenie zakazu na pojazdy spełniające normę Euro 5 w 2024 roku.

W celu złagodzenia ewentualnych trudności, jakie mogą wyniknąć dla rzymskich kierowców związane z tymi ograniczeniami, władze miejskie podjęły działania mające na celu wsparcie dotkniętych mieszkańców. Uruchomione zostały różnorodne środki pomocowe, które mają ułatwić życie tym, którzy zostaną odcięci od możliwości korzystania z zielonego pasa komunikacyjnego.

Niejasne przepisy. Stara ciężarówka z prawem wjazdu

Eksperci zauważają, że zawiła i obszerna lista wyjątków oraz reguł, które określają, kto ma możliwość wjazdu do Strefy Czystego Transportu, pomimo niespełnienia norm emisyjnych, jest na tyle rozbudowana i złożona, że egzekwowanie tych przepisów będzie praktycznie niemożliwe.

W obecnym kształcie przepisy te nie tylko obejmują pojazdy należące do mieszkańców SCT, ale również otwierają bramę dla samochodów używanych przez mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy. Ta klauzula wyłącza z ograniczeń co najmniej 2 miliony pojazdów. Co więcej, taka regulacja pozwala firmowym ciężarówkom czy mikrobusom, które mają nawet 25 lub 30 lat i emitują znaczne ilości zanieczyszczeń, na wjazd do strefy, podczas gdy stosunkowo nowe i mniej emisyjne samochody osobowe z silnikiem benzynowym zostają wykluczone – wyjaśniają przedstawiciele Polskiego Alarmu Smogowego. W związku z tym proponują, aby na początek wprowadzić zakaz wjazdu dla pojazdów spełniających normę Euro 3 (obowiązującą od 2001 roku) dla samochodów benzynowych oraz Euro 4 (od 2004 roku) dla pojazdów z silnikiem Diesla.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version