Średnie ceny paliw w Polsce wciąż utrzymują się na bardzo wysokim poziomie. W stosunku do ubiegłego tygodnia widać jednak niewielkie spadki. Co ważne, dotyczą one wszystkich rodzajów paliwa, bez wyjątku.

Jak wynika z analiz serwisu e-petrol.pl, ceny paliw w ostatnich siedmiu dniach zanotowały spadek. Olej napędowy, który kosztował średnio 7,84 zł za litr, teraz jest wyceniany na 7,79 zł. Inne paliwa również potaniały.

Benzyna 95 kosztuje teraz przeciętnie 6,59 zł za litr, a więc o 3 grosze mniej niż przed tygodniem. Cena benzyny 98 również spadła o 3 grosze – z 7,35 zł na 7,32 zł za litr.

Świat zachodni odczuje sankcje, które sam nałożył na Rosję. Już teraz zapasy oleju opałowego i napędowego są na poziomach najniższych od lat, a od lutego 2023 r. odetniemy się od rosyjskich produktów. To wpłynie na ceny na stacjach. W Polsce „podbije” je dodatkowo likwidacja tzw. tarczy antyinflacyjnej.

O sprawie pisze „Puls Biznesu”, który powołuje się na doniesienia Bloomberga. Według agencji zapasy oleju napędowego oraz opałowego w Stanach Zjednoczonych są na najniższym poziomie od czterech dekad o tej porze roku. Nie lepiej sytuacja wygląda w Europie Zachodniej. Według prognoz zapasy sięgnęły minimum w tym miesiącu i należy spodziewać się dalszych spadków do marca.

Koniec z niskim vatem

Na początku listopada Komisja Europejska, odpowiadając na pytania PAP, poinformowała, że obecne ramy prawne nie pozwalają na zastosowanie zerowej stawki VAT na gaz ziemny i nawozy, natomiast paliwa silnikowe nie mogą korzystać z żadnej obniżonej stawki VAT, nawet tymczasowo.

W ramach tarczy antyinflacyjnej, która została przedłużona do końca 2022 r., stawka 0 proc. VAT obejmuje podstawowe produkty spożywcze opodatkowane wcześniej 5 proc. podatkiem. Stawka 0 proc. VAT ma także zastosowanie do nawozów, środków ochrony roślin i innych środków wspomagających produkcję rolniczą (zamiast 8 proc.), a także do gazu ziemnego (zamiast 23 proc., a od 1 lutego 2022 r. 8 proc.). Stawka 5 proc. VAT z kolei stosuje się także do energii elektrycznej i cieplnej (zamiast 23 proc., a od 1 lutego 2022 r. 8 proc.), a 8 proc. VAT do paliw silnikowych (zamiast 23 proc.).

Od nowego roku diesel po 9 zł za litr

Sytuacja ta odbije się też na polskich kierowcach. W naszym kraju dochodzi jeszcze jeden istotny komponent wpływający na cenę: likwidacja tzw. tarczy antyinflacyjnej od początku przyszłego roku.

Od 1 stycznia według zapowiedzi wicepremiera Jacka Sasina wygaśnie vatowski komponent tarczy antyinflacyjnej, nie wiem, jak będzie z opłatą akcyzową i paliwową, ale to mniejszy element. Będzie skok – matematyka podpowiada, że cena za litr wzrośnie o 1,1 zł w przypadku oleju napędowego, a 90 gr dla benzyny – zauważa w rozmowie z „PB” Jakub Bogucki, analityk e-petrol.

Dziennik zauważa, że jeżeli wzrośnie też cena diesla na rynku, to od 2023 r. za litr oleju zapłacimy nawet ponad 9 zł.

sc:money

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version