Odkrywanie zmian liczników w pojazdach wciąż pozostaje istotnym wyzwaniem, co niestety ujawnia się okresowo. Firma niedawno przeprowadziła specjalne studium, mające na celu ustalenie krajów, gdzie nabywanie używanych samochodów niesie szczególne ryzyko. Jak Polska wypadła w tym zestawieniu? Więcej na ten temat oraz odpowiedzi na inne pytania znajdziecie w naszym artykule.

Cofanie licznika w samochodach to nadal plaga

Manipulowanie licznikiem w używanych pojazdach sprzed kilku lat często nie jest już tak proste dla oszustów. Producenci stale wprowadzają nowe rozwiązania, aby maksymalnie utrudnić tę praktykę. Informacje dotyczące przebiegu są teraz zapisywane w różnych podzespołach samochodu, co sprawia, że zmiana danych staje się bardziej skomplikowana. Dodatkowo, coraz więcej firm prowadzi globalne bazy danych, gromadząc historię poszczególnych pojazdów. Każda wizyta w serwisie jest rejestrowana w systemie wraz z aktualnym przebiegiem, co umożliwia późniejszą weryfikację danych nawet w odległych częściach świata.

Ponadto, istnieją zupełnie osobne bazy danych utrzymywane przez firmy ubezpieczeniowe oraz niezależne serwisy, które aktywnie zbierają informacje na temat pojazdów. Te zasoby danych pozwalają na porównywanie informacji i eliminowanie podejrzanych przypadków manipulacji licznikiem. Współpraca różnych systemów baz danych stanowi dodatkową warstwę zabezpieczeń przed oszustwami związanymi z przebiegiem pojazdów.

Licznik w samochodach nadal jest cofany. Ten problem chyba nigdy nie zniknie

Platforma zajmująca się dokumentacją historii pojazdów przeprowadziła niedawno badania, których celem było zidentyfikowanie krajów, gdzie zakup używanego samochodu niesie największe ryzyko.

Na europejskim rynku samochodów używanych walka z podobnymi problemami jest powszechna. Problematyka obejmuje oszustwa związane z manipulacją liczników, ukryte defekty, a także obecność starszych pojazdów, co zwiększa prawdopodobieństwo nabywania aut niskiej jakości. Transparentność na rynku używanych samochodów pozostaje często niezadowalająca. Istnieją jednak zróżnicowania między różnymi regionami Europy, co można tłumaczyć kondycją gospodarczą danego obszaru oraz lokalnymi uwarunkowaniami.

W jaki sposób przeprowadzono badania?

Raport bazuje na danych zgromadzonych przez carVertical dotyczących pojazdów zarejestrowanych w ich bazie w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wykorzystując te informacje, stworzono wszechstronny obraz rynku samochodów używanych w Europie, umożliwiając ekspertom dokładne porównanie sytuacji w różnych krajach. Aby zapewnić skuteczne porównania, carVertical wprowadził Indeks Przejrzystości Rynku, oparty na szeregu sześciu kluczowych czynników:

  1. Procent aut z manipulacją licznika przebiegu.
  2. Średnia ilość cofniętych kilometrów w licznikach.
  3. Procent uszkodzonych pojazdów.
  4. Średnia wartość szkód.
  5. Udział importowanych używanych samochodów.
  6. Średni wiek pojazdów poddanych badaniom.

Ważne jest, żeby uwzględnić, że każdy z tych czynników ma różne znaczenie dla poziomu przejrzystości rynku, dlatego Indeks Przejrzystości przypisuje im różne wagi. Na przykład, średnia ilość cofniętych kilometrów w licznikach ma większy wpływ na ostateczny wynik niż średni wiek badanych pojazdów.

Matas Buzelis, szef działu komunikacji w carVertical, zauważa, że „analiza takiej liczby raportów historycznych pojazdów pozwala nam zidentyfikować wzorce zachodzące na różnych rynkach oraz monitorować ich ewolucję”. Jest to szczególnie istotne, ponieważ umożliwia to zrozumienie dynamiki rynku i dostarcza cennych wskazówek dotyczących jego przejrzystości.

Oszuści masowo cofają liczniki w samochodach. Polska wypada blado w rankingu

„Jednym z kluczowych czynników, który powoduje znaczący wzrost importu używanych samochodów, jest przyczyną większej podatności na oszustwa w krajach wschodnich. Bezpośrednio importowane pojazdy sprzyjają manipulacji liczników, co znacząco zwiększa ryzyko występowania tego rodzaju przestępstw. Śledzenie takich nieprawidłowości wymaga znacznego nakładu pracy, szczególnie w przypadku transakcji międzynarodowych” – wskazał Matas Buzelis, kontynuując dyskusję na temat wyników badań.

Polska zajmuje 17. miejsce spośród 23 krajów w Indeksie Przejrzystości Rynku CarVertical, plasując się obok innych krajów Europy Wschodniej. Choć sytuacja w Polsce nie jest tak krytyczna jak w niektórych innych krajach tego regionu, to jednak rynek krajowych używanych pojazdów nie cieszy się reputacją rynku o wysokiej przejrzystości. Co ósmy samochód w Polsce ma cofnięty przebieg, gdzie średnia ilość cofniętych kilometrów wynosi 43 746 km. Tego rodzaju manipulacja może skutkować nadpłatą za pojazd, a nabywca, opierając się na fałszywych odczytach, może napotkać trudności w ocenie rzeczywistego stanu technicznego pojazdu oraz planowaniu jego dalszego utrzymania. Dodatkowo, aż 69,2% samochodów w Polsce pochodzi z importu zagranicznego, co dodatkowo wpływa na specyfikę i ryzyko związane z rynkiem pojazdów używanych w kraju.

Cofanie licznika w samochodzie, na które modele trzeba uważać?

W rankingu dominują auta niemieckie z segmentu premium. W pierwszej dwudziestce znajdziemy głównie Audi, BMW i Volkswagena. W zestawieniu wkradł się jeden model Porsche i Opla, a także jedyny przedstawiciel amerykańskiej motoryzacji, Ford Mustang. Z raportu przygotowanego przez carVertical wynika również, że najczęściej cofa się licznik w samochodach mających od 5 do 15 lat. Auta z takich roczników najczęściej pojawiają się w ogłoszeniach najpopularniejszych serwisów (roczniki od 2006 do 2016).

Ranking modeli, w których najczęściej cofa się przebieg prezentujemy poniżej. Poszczególne kolumny reprezentują markę i model pojazdu, a następnie procent wykrytych egzemplarzy z cofniętym licznikiem.

1.Audi A831,08 proc.
2.Volkswagen Touareg25,85 proc.
3.Ford Mustang24,41 proc.
4.Audi A724,20 proc.
5.BMW X523,06 proc.
6.BMW 722,60 proc.
7.Audi A622,52 proc.
8.BMW X622,36 proc.
9.Audi Q721,99 proc.
10.Volkswagen Sharan21,77 proc.
11.BMW Seria 6 20,76 proc.
12.Volkswagen CC20,32 proc.
13.Volkswagen Jetta20,04 proc.
14.Audi A519,95 proc.
15.Volkswagen Passat19,75 proc.
16.Opel Insignia19,44 proc.
17.Porsche Cayenne19,27 proc.
18.BMW Seria 518,01 proc.
19.Audi Q517,87 proc.
20.Audi A417,75 proc.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version