Policja w Polsce rozpoczęła masową akcję kontroli pojazdów na drogach w celu egzekwowania przestrzegania przepisów drogowych. Kary za naruszenia w tym zakresie są surowe – aż do 3000 złotych mandatu, punkty karne oraz możliwość zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu. Mundurowi planują zwrócić szczególną uwagę na oślepiające reflektory samochodowe, podejmując działania kontrolne od 3 grudnia.

Eksperci alarmują, że problemem stają się nielegalnie montowane zamienniki żarówek opartych na technologii LED, znane jako retrofity. Te nieautoryzowane modyfikacje mogą prowadzić do nieprawidłowego oświetlenia drogi, co jest nie tylko niebezpieczne dla innych użytkowników dróg, ale również stanowi naruszenie przepisów dotyczących homologacji i standardów oświetlenia pojazdów.

kontrola samochód / policja

Od 6 grudnia ruszają kontrole policji! Kierowcy obawiają się o duże mandaty

Według danych Instytutu Transportu Samochodowego, stan oświetlenia samochodów poruszających się po drogach w Polsce budzi poważne zaniepokojenie. Wyniki wskazują, że aż 98% kierowców doświadcza oślepiania spowodowanego światłami innych pojazdów. Główną przyczyną tego problemu są nielegalnie montowane zamienniki żarówek, które są instalowane w reflektorach pojazdów. Dodatkowo, nawet 80% samochodów ma niewłaściwie ustawione światła, co dodatkowo pogarsza sytuację na drodze.

Dr inż. Tomasz Targosiński z Instytutu Transportu Samochodowego podkreśla, że kwestia oświetlenia pojazdów stanowi nieustanny temat dyskusji i wątpliwości, które nie są przypadkowe. Bezpieczeństwo na drodze jest efektem powiązania wielu czynników, w tym samochodu, technologii oraz zachowań kierowców. Elementem kluczowym w tym kontekście są urządzenia oświetleniowe w samochodach, szczególnie reflektory, które mają istotny wpływ na komfort jazdy i bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Masz takie żarówki w swoim aucie, to masz problem

– Za jakość oświetlenia odpowiadają trzy elementy: reflektor, źródło światła i prawidłowe ustawienie – wskazał ekspert ITS. – Gdy choć jeden z nich szwankuje światła oślepiają albo droga jest niedostatecznie oświetlona. Stąd takie statystyki i powszechne narzekania kierowców na stan świateł, a także ogromny popyt na nielegalne zamienniki żarówek halogenowych, wręcz ich plaga na drogach – wyjaśnił.

Zdaniem naszego rozmówcy, kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa na drogach jest szereg czynników, które obejmują czystość kloszy lamp, stosowanie homologowanych źródeł światła oraz regularną wymianę zużytych reflektorów na nowe. Niezwykle istotne jest również systematyczne sprawdzanie i regulacja ustawienia świateł, jak również prawidłowe korzystanie z ręcznych korektorów poziomowania.

Policjanci podjęli decyzję o rozpoczęciu regularnych kontroli i dokładniejszym przyjrzeniu się temu zagadnieniu. W nadchodzących dniach kierowcy muszą być szczególnie czujni. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji podkreślił: „Efektywna praca świateł w pojeździe ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i innych uczestników ruchu, w szczególności pieszych. Zmierzch w miesiącach jesienno-zimowych następuje już około godziny 16, kiedy to ruch na drogach jest nadal intensywny. Oślepiające reflektory czy nieprawidłowo ustawione światła stają się wtedy szczególnie ryzykowne. Zdajemy sobie sprawę z tego zagrożenia, dlatego też akcja „Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo” została celowo zaplanowana na okres, gdy właściwe oświetlenie odgrywa kluczową rolę dla bezpieczeństwa kierowców”.

kontrola samochodów / policja

Nielegalne LED-y zamiast żarówek, retrofity plagą polskich dróg

Problem słabego oświetlenia na drogach nie ogranicza się wyłącznie do starszych pojazdów. Nawet w nowych samochodach można spotkać sytuacje, gdzie standardowe światła nie zapewniają odpowiedniego poziomu oświetlenia zgodnie z minimalnymi wymaganiami przepisów. Z uwagi na niedokładne ustawienie kierunku oświetlenia oraz niskie umieszczenie reflektorów, zasięg świateł może być ograniczony nawet do zaledwie 20 metrów. Ten problem często dotyczy nie tylko ciężarówek i autobusów, ale również wielu samochodów osobowych.

W rezultacie wielu kierowców decyduje się na „ulepszenie” oświetlenia swoich pojazdów poprzez instalację zamienników żarówek halogenowych na bazie technologii LED, znanych jako retrofity.

Dr inż. Targosiński ostrzega: „Wymiana żarówek na LED-owe jako zamienników w reflektorach jest nielegalna w Polsce”. Dodatkowo wyjaśnia, że tylko wybrane produkty, połączone z odpowiednimi reflektorami, mogą poprawić widoczność drogi bez oślepiania innych kierowców. Jednakże tego typu aspektu nie da się ocenić jedynie na podstawie wzrokowej inspekcji ani przy użyciu standardowych narzędzi do regulacji świateł.

Policjanci ostrzegają kierowców przed wysokimi mandatami za niedotrzymanie tego obowiązku

Pamiętajcie, że w naszym kraju bezterminowe prawo jazdy nie jest już wydawane od 10 lat. Mimo tego wielu kierowców w dalszym ciągu posiada taki dokument. Wymiana nie będzie skomplikowana. Należy jedynie złożyć wniosek o wydanie nowego dokumentu. W przypadku bezterminowego prawa jazdy na kat. AM, A1, A2, A, B1, B, B+E, T nie jest konieczne dostarczanie zaświadczenia lekarskiego. Otrzymanie nowego dokumentu będzie wiązało się z wzniesieniem opłaty.

Maksymalny termin ile będzie wynosiła data ważności waszego prawa jazdy wynosi 15 lat. Posiadacze bezterminowego prawa jazdy będą musieli dokonać wymiany dokumentu między 2028 rokiem a 2033 rokiem. Po tym okresie wszystkie prawa jazdy w Polsce będą miały określony termin ważności.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

3 komentarze

  1. Suv-y mają reflektory na wysokości oczu kierowcy osobówki…………Więc jadą po oczach równo.

  2. Oczywiście wszystkiemu winni są kierujący. A kto dobierze się do podmiotów certyfikujących za wprowadzanie na rynek bubli? Miałem pojazd z reflektorami na żarówki R2. Jak dostępne były Narva było ok. Ale zniknęły ze sklepów. Zostały tylko BOSMA. Oczywiście zgodne z homologacją. Każda po kilku dniach miała przemieszczone lusterko z włóknem mijania. Skutkiem tego reflektor świecił gdzie chciał i nie było możliwości jego ustawienia. Gdzie się je dziś używa? W starych ciągnikach.

  3. A kto dopuszcza do sprzedaży na terenie Polski tego typu oświetlenie ???
    Gdzie jest Państwowa Inspekcja Handlowa ? (której zwierzchnikiem jest Morawiecki)
    Za całą zaistniałą sytuację odpowiada MORAWICKI, przez to, że nie potrafi wyciągnąć konsekwencji z działań swoich podwładnych.

Napisz Komentarz

Exit mobile version