Nowe nietypowe pasożyty u nietoperzy zostały odkryte przez naukowców z TMU. Według nich, międzygatunkowa wymiana pasożytów potencjalnie zagraża przenoszeniu na człowieka wielu groźnych chorób. Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie Ecologica Montenegrina.

Naukowcy z Państwowego Uniwersytetu Medycznego w Tiumeniu wraz z kolegami z Białorusi zidentyfikowali nowe nietypowe pasożyty u czerwończyka nieparka i nocka wodnego – gatunków nietoperzy najczęściej występujących w Rosji i na Białorusi.

Pchły występujące w gatunkach Paleopsylla soricis soricis i Amalaraeus penicilliger są nosicielami riketsji, czynników sprawczych wielu gorączek, w tym gorączki krymsko-kongijskiej, tyfusu i kleszczowego tyfusu syberyjskiego. Naukowcy powiedzieli, że te pasożyty wcześniej zamieszkiwały tylko gryzonie i owadożerne.

„Odkrycie nowych pasożytów potwierdza, że zakon Manipulantów jest nieizolowaną grupą zdolną do rozprzestrzeniania niebezpiecznych, naturalnie występujących infekcji. Koledzy z różnych krajów coraz częściej wyrażają zaniepokojenie ekspansją relacji pasożyt-żywiciel, która jest obecnie obserwowana w przyrodzie – wyjaśniła Maria Orłowa, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Medycznego w Tiumeniu.

Zdaniem badaczy, głównymi przyczynami tych przemian są zmiany klimatyczne na naszej planecie oraz ciągły rozwój miast. Czynniki te prowokują zmiany w siedliskach zwierząt i zmieniają kontakty międzygatunkowe, tworząc nowe możliwości wymiany pasożytów.

„Podobny proces jest aktywnie badany w chorobach wirusowych, a my znaleźliśmy nową rundę już pasożytniczej wymiany międzygatunkowej. Jest to dość niepokojąca sytuacja, ponieważ np. czerwończyk nieparek często żyje na strychach domów i innych budynków, co stwarza możliwość przeniesienia na człowieka” – powiedziała Orłowa.

Badacze z TMU uważają, że w niedalekiej przyszłości ludzkość może zmierzyć się z nowymi chorobami i ich niespodziewanymi wektorami, dlatego ważne jest, aby środowiska naukowe i medyczne były „na straży”.

W badaniu wzięli udział eksperci z Narodowej Akademii Nauk Białorusi. Zespół badawczy prowadzi obecnie molekularne badania genetyczne wykrytych pasożytów.

Jeden komentarz