Andrzej Duda podpisał ustawę o podatku akcyzowym, która przewiduje zwolnienie sprzedaży paliw z podatku od sprzedaży detalicznej. Ta decyzja ma obniżyć ceny diesel, benzyny i LPG. Zmiany w prawie podatkowym będą miały zastosowanie od początku nowego roku do końca czerwca. Jeśli chodzi o konkretną kwotę obniżki cen paliw, może to zależeć od różnych czynników, takich jak aktualne stawki podatkowe, ceny surowców na rynku światowym, polityka cenowa konkretnych stacji paliwowych czy obciążenia podatkowego. Zazwyczaj jednak spodziewane obniżki cen paliw wynikające ze zmian podatkowych mogą być odczuwalne dla kierowców, przynosząc zauważalne oszczędności przy tankowaniu. Szczegółowe informacje na temat oczekiwanych zmian cenowych mogą być dostępne po wdrożeniu nowych przepisów i obserwacji rynku paliw.


Prezydent obniżył cenę za diesel, benzynę i LPG

Andrzej Duda podpisał zmiany w ustawie, poszerzając zakres zwolnienia z podatku od sprzedaży detalicznej dla benzyny, oleju napędowego, biokomponentów stanowiących paliwo samoistne oraz gazów wykorzystywanych do napędu silników spalinowych. Ta decyzja oznacza przedłużenie terminu zwolnienia o kolejne sześć miesięcy, aż do 30 czerwca. Gdyby prezydent nie podpisał tych zmian, przepisy miałyby obowiązywać tylko do końca bieżącego roku.

Warto jednak zauważyć istotną różnicę między akcyzą a VAT-em, zwłaszcza w kontekście nowych regulacji podatkowych. Podwyżka VAT-u, która wzrośnie od 8 do 23 procent od 1 stycznia 2023 roku, dotknie szerokiej grupy osób. Jest to istotny wzrost podatku, jednak akcyza, mimo swojego istnienia, stanowi stosunkowo niewielką część całkowitych kosztów tankowania pojazdu czy napełniania butli z gazem. Jej stawki wynoszą zaledwie 0,8 lub 1,4 procent. Mimo niewielkiego wpływu na cenę końcową, wprowadzone zmiany podatkowe mogą skutkować niższymi cenami diesel, benzyny i LPG na stacjach benzynowych.

Tak więc, chociaż akcyza stanowi jedynie niewielki procentowy udział w kosztach paliwa, spodziewane obniżki cen mogą być zauważalne dla konsumentów. Ostatecznie, korzyści związane z tymi zmianami mogą przynieść pewne oszczędności dla kierowców, chociaż główne obciążenia podatkowe wciąż będą wynikały z innych czynników niż akcyza.

Należy jednak pamiętać, że po przywróceniu akcyzy 1 lipca ceny paliw wzrosną o około 0,10 do 20 zł za litr. Będzie to zatem kolejny cios dla kierowców, który nadejdzie w połowie roku. Gdy każdy będzie liczył na to, że na stacjach paliw zrobi się taniej, wówczas nadejdzie kolejna podwyżka. Mała bo mała, ale względem tego ile i tak wydajemy przy dystrybutorze, mało jest to pocieszająca informacja.

2023 rokiem drogich paliw

Kierowcy muszą być przygotowani, że kolejny rok nie będzie dla nich łatwy, jeżeli chodzi o ceny paliw. Diesel, benzyna i LPG patrząc rok do roku na pewno będą droższe. Będziemy zatem wydawać więcej na tankowanie, a niekoniecznie każdy będzie więcej zarabiał, aby było go na to stać. Trzeba zatem być przygotowanym na to, że samochód stanie się jeszcze większą skarbonką dla domowego budżetu.

Zwolnienie z akcyzy dla pojazdów hybrydowych

W ustawie zapisano również wydłużenie okresu, aż do 31 grudnia 2029 roku, zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych będących hybrydami, korzystających z energii zewnętrznej, przy założeniu, że pojemność silnika spalinowego nie przekracza 2000 cm sześciennych. Dodatkowo, przedłużono okres do 30 czerwca 2023 roku, w którym obowiązuje wyłączenie od opodatkowania sprzedaży detalicznej benzyn silnikowych, olejów napędowych, biokomponentów stanowiących samoistne paliwa oraz gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych.

Te zmiany w prawie podatkowym mają na celu wspieranie pojazdów hybrydowych, które wykorzystują energię zewnętrzną i posiadają silniki spalinowe o pojemności do 2000 cm sześciennych poprzez przedłużenie zwolnienia od akcyzy. Równocześnie, wydłużenie okresu wyłączenia od opodatkowania dla sprzedaży detalicznej różnych rodzajów paliw i gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych jest kolejnym krokiem mającym wpływ na politykę podatkową dotyczącą sektora transportu.

paliwo

Nowelizacja ustawy o akcyzie – zmiany w innych ustawach

Nowelizacja oddziałuje jednak na dużo więcej aktów prawnych. Wśród najważniejszych zmian wprowadzonych przez tę ustawę wymienimy:

  1. modyfikację definicji legalnej płynu do papierosów elektronicznych;
  2. wyłączenie jednostek samorządu terytorialnego z obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych, składania deklaracji podatkowych oraz prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej – w zakresie produkcji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem zasady ustalania łącznej mocy generatorów do 1 MW odrębnie dla każdej z tych jednostek organizacyjnych;
  3. wprowadzenie szczególnych zasad określania właściwości miejscowej organów podatkowych w sprawach dotyczących uprawnionego wysyłającego, gdy podmiot ten prowadzi działalność gospodarczą i podlega już obowiązkowi rejestracyjnemu, jako podmiot wysyłający;
  4. doprecyzowanie regulacji normującą właściwość miejscową organu podatkowego w zakresie przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych z użyciem krajowego systemu teleinformatycznego służącego do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych;
  5. przesądzenie o tym, że System Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych jest niedostępny, jeżeli nie ma możliwości przesyłania do niego dokumentów lub informacji, przy jednoczesnym upoważnieniu ministra finansów do określenia, w drodze rozporządzenia, przypadków, w jakich uznaje się, że jest on niedostępny;
  6. modyfikację definicji legalnej standardowego zbiornika;
  7. doprecyzowanie przepisu zwalniającego drobnych producentów wina i napojów fermentowanych z obowiązku produkcji tych wyrobów w składzie podatkowym;
  8. wskazanie expressis verbis, że podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe, może w tym składzie magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, nie tylko wyprodukowane przez inny podmiot, ale również wyprodukowane przez ten podmiot w innym składzie podatkowym, bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków uzyskania zezwolenia;
  9. przedłużenie do dnia 31 grudnia 2023 r. okresu obowiązywania potwierdzeń o spełnieniu funkcji, kryteriów i warunków technicznych dla kas rejestrujących przez kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii o zastosowaniu specjalnym;
  10. przedłużenie do dnia 30 czerwca 2025 r. okresu, w którym Szef KAS może ograniczyć liczbę podmiotów, z którymi zostanie zawarta umowa o współdziałanie w zakresie podatków pozostających we właściwości Krajowej Administracji Skarbowej, jeżeli okaże się to niezbędne do zapewnienia sprawnego i terminowego wykonywania zadań KAS.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version