Towar zakupiony przez internet można w ciągu czternastu dni – bez podawania przyczyny – zwrócić. Kupujący online ma prawo także skorzystać z reklamacji, w ramach rękojmi i gwarancji. Wówczas znajdą zastosowanie te same zasady, co przy tradycyjnych zakupach.

Zakupy przez internet – zwłaszcza od czasu wybuchu „pandemii COVID-19” – zdobywają coraz większą popularność. Korzystają z nich zarówno przedsiębiorcy, jak i konsumenci. Jakie prawa przysługują kupujący online? Zawsze mogą oni korzystać – na takich samych zasadach, jak przy zakupach stacjonarnych – z reklamacji, a więc z roszczeń związanych z rękojmią i gwarancją. Konsumenci mogą ponadto bez podania przyczyny po prostu zwrócić towar i otrzymać zwrot pieniędzy. Warto bliżej przyjrzeć się obowiązującemu w tym zakresie prawu.

Sprzedaż na odległość a zwrot towaru

Aby znaleźć odpowiedź na pytanie, o to, na jakich zasadach możliwy jest zwrot i reklamacja towarów zakupionych przez internet, trzeba sięgnąć do ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z nią, zakupy online – w zależności od okoliczności konkretnego przypadku – stanowią przykład umowy zawieranej z przedsiębiorcą na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Oczywiście przy założeniu, że kupującym jest konsument, a więc osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

Warto przy tym pamiętać, że w pewnych wypadkach także prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą mogą być uznawani za konsumentów. Otóż, zgodnie z art. 22(1) kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. To z kolei oznacza, że prowadzący jednoosobową firmę, który zawiera z innym przedsiębiorcą umową niezwiązaną bezpośrednio ze swoją działalnością gospodarczą lub zawodową również korzysta z ochrony należnej konsumentom.

W każdym razie – na podstawie art. 27 ustawy o prawach konsumenta – konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Mówiąc inaczej, w tym terminie konsument może zwrócić towar, nawet jeżeli nie był on wadliwy, bez jakiegokolwiek wyjaśniania motywów swojej decyzji. Jednak od tej zasady istnieje kilka wyjątków.

Czego nie można zwrócić?

Ustawa o prawach konsumenta przewiduje katalog trzynastu przypadków, w których konsument nie może skorzystać z jego prawa do odstąpienia od umowy zawartej przez internet. Chodzi tu m.in. o umowy:

  • w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia;
  • w której konsument wyraźnie żądał, aby przedsiębiorca do niego przyjechał w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji;
  • w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb.

Reklamacja czy zwrot towaru?

Aby skorzystać z ustawowego prawa odstąpienia od umowy, wystarczy, że konsument złoży przedsiębiorcy swoje oświadczenie w tym zakresie. Można to uczynić w dowolnej formie – także za pośrednictwem gotowych formularzy, które obecnie udostępnia większość sklepów internetowych. Po złożeniu tego oświadczenia zakupione rzeczy należy odesłać przedsiębiorcy, ten z kolei zwraca konsumentowi pieniądze.

Jednak nie zawsze konsument chce odstąpić od umowy. Niekiedy jest zainteresowany reklamacją towaru, który ma wady. Warto pamiętać, że z reklamacji ma prawo skorzystać także przedsiębiorca. W przypadku handlu internetowego najczęściej zdarzają się wady fizyczne rzeczy, a więc np. brak cech, o istnieniu których zapewniał przedsiębiorca czy też jest uszkodzony. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta przedsiębiorca zawsze ma obowiązek poinformować konsumentów o procedurach reklamacyjnych obowiązujących w jego firmie. Nie inaczej jest w przypadku sprzedaży online. Przeważnie reklamację można zgłosić mailowo, telefonicznie oraz poprzez formularz dostępny na stronie internetowej. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest potwierdzenie przyjęcia reklamacji konsumenta.

Do reklamacji dotyczących zakupów internetowych stosuje się te same zasady reklamacji, co w przypadku tradycyjnych zakupów. Kupujący może więc m.in. zażądać wymiany towaru na wolny od wad bądź zwrotu pieniędzy. W zgłoszeniu reklamacyjnym zawsze należy podać:

  • dane kupującego oraz informacje dotyczące transakcji;
  • wadę towaru;
  • żądanie kupującego.

Kupujący (konsument lub przedsiębiorca) powinien także zdecydować, czy korzysta z roszczeń przysługujących mu z tytułu rękojmi za wadę – te są dla niego zawsze dostępne – czy też ze specjalnej gwarancji, którą udzielił mu sprzedawca. Oczywiście druga z tych możliwość dostępna jest tylko wówczas, gdy taka gwarancja została kupującemu udzielona.

Niniejszy artykuł stanowi formę porady prawnej pro bono i ma na celu edukację prawną obywateli RP. Artykuł ten nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. Czytelniku, pamiętaj, że artykuł ten nie zastąpi standardowej porady prawnej. W przypadku pojawienia się problemu prawnego o podobnym charakterze lub z innej dziedziny prawa zapraszamy do skorzystania z naszych usług prawnych.

Nasza Kancelaria świadczy usługi prawne w zakresie każdej dziedziny prawnej. Jeśli poszukujecie Państwo prawnika, zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią pod nr tel. 579636527, lub poprzez formularz kontaktowy, jaki znajduje się na naszej stronie głównej.

Świadczymy usługi prawne również drogą online. Informujemy, że porady prawne nie są udzielane pro bono.

Opracowano przez: Zespół LEGA ARTIS

Polecamy inne nasze publikacje w zakresie zmian prawnych. Aby wejść w zakładkę „Prawo co dnia” kliknij poniższy obrazek.

Podstawa prawna:

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w swojej dziedzinie - Publicysta, pisarz i działacz społeczny. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku dla międzynarodowych wydawców. Przez ponad 30 lat zdobywa swoje doświadczenie dzięki współpracy z największymi redakcjami. W swoich artykułach stara się podejmować kontrowersyjne tematy i prezentować oryginalne punkty widzenia, które pozwalały na głębsze zrozumienie omawianych kwestii.

Napisz Komentarz

Exit mobile version