Od 1 stycznia 2023 r. zaczęła obowiązywać dyrektywa Omnibus, która m.in. zakończy tworzenie fikcyjnych promocji produktów. Sprzedawcy będą zobowiązani do informowania klientów, jaka była najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni.

Od 1 stycznia 2023 roku sklepy – zarówno stacjonarne, jak i te działające w interencie – mają obowiązek przestrzegania tzw. dyrektywy Omnibus. Celem jej wprowadzenia jest ochrona kupujących przed nierzetelnymi praktykami sprzedawców. Sklepy muszą informować o najniższych cenach produktów, które obowiązywały w ciągu poprzednich 30 dni. Dyrektywa nie precyzuje jednak, jak sklepy mają przekazywać tę wiadomość.

Ma to ukrócić nieuczciwą praktykę manipulowania cenami podczas promocji i wyprzedaży. Dotychczas sprzedawcy sztucznie podnosili ceny produktów, by później obniżyć je poziomu, który i tak często był wyższy niż cena początkowa. Zdarzało się też, że dany produkt był określany mianem okazji, przeceny, czy wyprzedaży, chociaż w rzeczywistości był on droższy niż kilka czy kilkanaście dni wcześniej. 

Oprócz obowiązku informowania o najniższej cenie przyjęta ustawa wprowadza regulacje fałszywych opinii w internecie. Od 1 stycznia 2023 r. sklepy mają obowiązek je monitorować i usuwać. Ocena produktów lub usług musi zostać zweryfikowana przez właściciela witryny, a także musi on podać, w jaki sposób sprawdził, czy opinia jest prawdziwa.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version