Holandia, Belgia, Dania i Luksemburg wezwały Unię Europejską do ustalenia daty, do której nowe ciężarówki i autobusy sprzedawane w Europie będą musiały mieć zerową emisję dwutlenku węgla.

Komisja Europejska ma w przyszłym miesiącu zaproponować ostrzejsze normy emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych, aby spełnić cele UE w zakresie zmian klimatycznych.

Wyznaczyła już bardziej ambitne cele dla samochodów, w tym termin do 2035 r., aby wszystkie nowe samochody sprzedawane w Europie miały zerową emisję CO2.

Propozycja UE w przyszłym miesiącu powinna ustanowić cel 100% zerowej emisji dla pojazdów ciężarowych, powiedziały cztery kraje. Nie określili docelowej daty, ale powiedzieli, że musi ona być zgodna z celem UE, jakim jest zerowa emisja gazów cieplarnianych netto w całej gospodarce do 2050 roku.

„Zbliżająca się rewizja norm CO2 dla pojazdów ciężarowych (ciężkich) stanowi wyjątkową okazję do wysłania silnego sygnału rynkowi i zachęcenia do terminowej zmiany” – stwierdziły kraje we wspólnym dokumencie opublikowanym w piątek.

Cztery narody wezwały również do wyznaczenia bardziej rygorystycznego celu emisji dla samochodów ciężarowych i autobusów na 2030 r., dodając, że limity emisji CO2 powinny zostać rozszerzone, aby objąć więcej drogowych pojazdów towarowych, ponieważ około 35% emisji tego sektora nie mieści się w obowiązujących unijnych normach CO2.

Transport odpowiada za prawie jedną czwartą emisji w UE i przeciwstawił się ogólnej tendencji UE do spadku emisji CO2 w ciągu ostatnich trzech dekad, zagrażając celowi zmniejszenia emisji netto bloku o 55% w stosunku do poziomu z 1990 r. do 2030 r.

Rosnący popyt na transport towarowy zwiększał emisje CO2 z pojazdów ciężarowych każdego roku od 2014 r. do czasu, gdy pandemia COVID-19 przyniosła tymczasową redukcję w 2020 r., mówi unijna agencja ds. środowiska.

Propozycja z przyszłego miesiąca zastąpi obecny wymóg UE dotyczący producentów, aby ich nowe floty samochodów ciężarowych emitowały o 30% mniej CO2 w 2030 r. niż w latach 2019-2020 – cel mający na celu popchnięcie sektora w kierunku silników elektrycznych lub napędzanych wodorem zamiast paliw kopalnych.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version