W Polsce planowana jest pierwsza strefa czystego transportu, która ma zostać utworzona na terenie Krakowa. Decyzje w tej sprawie zostały już podjęte, a akty prawne zostały opublikowane. Plan realizacji strefy obejmuje określone ramy czasowe i zakłada objęcie nią wszystkich ulic w administracyjnym obszarze Krakowa, z wyłączeniem kilku dróg tranzytowych.

Jednak zdania na temat wymagań i wielkości strefy są podzielone. Niektórzy uważają, że wymagania dla strefy nie są wystarczająco rygorystyczne, by przynieść pożądane rezultaty w zakresie ochrony środowiska i poprawy jakości powietrza. Z drugiej strony, inni twierdzą, że restrykcje są zbyt surowe i wymagające, powołując się na przykłady innych europejskich miast, w których strefy o podobnym charakterze działają już od wielu lat.

Nie ma wątpliwości, że utworzenie strefy czystego transportu w Krakowie ma na celu poprawę jakości powietrza i ochronę środowiska, co jest szczególnie ważne w miastach, gdzie transport drogowy stanowi jedno z największych źródeł emisji szkodliwych substancji. Jednakże, w jakim stopniu strefa ta będzie skuteczna w realizacji swojego celu, pozostaje do sprawdzenia w praktyce.

Jak będzie wyglądała strefa czystego transportu w Krakowie?

Projekt strefy czystego transportu bazuje na badaniach ruchu wykonanych na krakowskich ulicach. Obszar krakowskiej SCT pokrywa się w zasadzie z granicami administracyjnymi miasta Krakowa. Objęcie tak dużego obszaru wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania – im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza. 

Zielona naklejka uchroni od mandatu

Do Strefy Czystego Transportu będzie można wjechać tylko ze specjalną ośmiokątną naklejką. Jest ona w kolorze zielonym i wykonana z materiału odpornego na substancje chemiczne oraz promienie słoneczne. Znajdują się na niej takie informacje jak: rodzaj paliwa, z którego korzysta auto, rok produkcji, nazwa gminy ustanawiająca SCT, a także numer rejestracyjny samochodu. Nalepka powinna znajdować się na przedniej szybie w lewym dolnym rogu. Cena to jedynie 5 zł i lepiej nie zapomnieć o zakupie. Brak zielonego oznaczenia może nas zaskoczyć mandatem w wysokości 500 zł.

Każda strefa z własną naklejką na szybę samochodu, czyli jedna naklejka może okazać się za mało

Rzeczywiście, istnieje możliwość, że inne miasta również zdecydują się na wprowadzenie podobnych stref czystego transportu w przyszłości. Jednakże, obecnie istniejące naklejki na samochody, które informują o stopniu emisji pojazdu i uprawniają do wjazdu do strefy, mogą być niewystarczające, aby zapewnić spójne i skuteczne regulacje dla różnych miast.

Jako że naklejki określają jedynie rodzaj paliwa, brakuje w nich informacji o normie Euro, która miałaby istotne znaczenie w kontekście emisji pojazdu. Ponadto, fakt że różne gminy mogą mieć różne wymagania dotyczące poziomu emisji samochodów, utrudnia kierowcom wybór odpowiedniego pojazdu i oklejenie szyby naklejkami z każdego miasta, w którym planują podróżować.

W przypadku, gdy naklejki wydane przez jedno miasto nie będą honorowane w innych miastach, kierowcy będą musieli zwracać szczególną uwagę na regulacje dotyczące stref czystego transportu w różnych miejscach. W takiej sytuacji, może być korzystne, aby stworzyć spójny system regulacji na poziomie krajowym, aby ułatwić kierowcom przemieszczanie się między różnymi strefami czystego transportu w Polsce.

W każdym razie, aby zapewnić skuteczne działanie stref czystego transportu, ważne jest, aby regulacje dotyczące emisji pojazdów były spójne i jasno określone, a informacje o nich były łatwo dostępne dla kierowców.

Naklejki na szybę samochodów benzynowych i z silnikiem Diesla

Wjazd samochodem spalinowym do Stref Czystego Transportu będzie możliwy na podstawie naklejki. Zgodnie z obowiązującym od dziś rozporządzeniem zielona ośmiokątna nalepka przypomina znak STOP. Na górze przewidziano pole na rok produkcji samochodu. Oznaczenie literowe w ramce po lewej stronie będzie odpowiadać rodzajowi paliwa, jakim jest napędzany pojazd.

P – to benzyna

D – jak diesel, to olej napędowy;

M – mieszanka (paliwo-olej);

LPG – gaz płynny (propan-butan);

CNG – gaz ziemny sprężony (metan);

LNG – gaz ziemny skroplony (metan);

H – wodór;

EE – samochód elektryczny

BD – biodiesel

E85 – etanol

999 – inne.

Mandat 500 zł, jeśli nie masz naklejki lub masz niewłaściwą

Sposób wydawania naklejek określi rada gminy w uchwale, w której ustanowi strefę czystego transportu. Opłata za wydanie naklejki nie może przekroczyć 5 zł. Za wjazd do SCT bez nalepki lub z niewłaściwą naklejką przewidziano mandat 500 zł. Pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, są zwolnione od zakazu wjazdu na mocy ustawy.

Foto: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Kierowcom, którzy bez oznakowania wjadą do strefy czystego transportu, grozi mandat. Zgodnie z art. 96c. Kodeksu wykroczeń: „Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 złotych”.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

5 komentarzy

  1. W Krakau też nic nie wiadomo. Poza tym, wycięli setki drzew pod linię tramwajowe……….Ekolodzy od siedmiu boleści.

  2. No autor zadała ci pani pytanie. Skoro piszesz to musisz mieć wiedzę gdzie owe znaczki można nabyć.

Napisz Komentarz

Exit mobile version