Stworzenie pierwszej strefy czystego transportu w Polsce na terenie Krakowa ma na celu poprawę jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji przez pojazdy poruszające się po mieście. Plan realizacji strefy obejmuje czasowe ramy, a także zakłada objęcie nią wszystkich ulic w administracyjnym obszarze miasta, z wyłączeniem kilku dróg tranzytowych.
Decyzje w tej sprawie zostały już podjęte, a akty prawne zostały opublikowane, jednak zdania na temat wymagań i wielkości strefy są podzielone. Niektórzy uważają, że wymagania dla strefy nie są wystarczająco rygorystyczne, by przynieść pożądane rezultaty w zakresie ochrony środowiska i poprawy jakości powietrza. W tym kontekście, pojawia się pytanie, czy strefa czystego transportu będzie skuteczna w realizacji swojego celu.
Z drugiej strony, inni twierdzą, że restrykcje są zbyt surowe i wymagające, powołując się na przykłady innych europejskich miast, w których strefy o podobnym charakterze działają już od wielu lat. Jednakże, należy pamiętać, że Kraków ma swoją specyfikę, a decyzja o utworzeniu strefy czystego transportu była podjęta po analizie lokalnych warunków.
Jak będzie wyglądała strefa czystego transportu w Krakowie?
Projekt strefy czystego transportu bazuje na badaniach ruchu wykonanych na krakowskich ulicach. Obszar krakowskiej SCT pokrywa się w zasadzie z granicami administracyjnymi miasta Krakowa. Objęcie tak dużego obszaru wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania – im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza.
Zielona naklejka uchroni od mandatu
Do Strefy Czystego Transportu będzie można wjechać tylko ze specjalną ośmiokątną naklejką. Jest ona w kolorze zielonym i wykonana z materiału odpornego na substancje chemiczne oraz promienie słoneczne. Znajdują się na niej takie informacje jak: rodzaj paliwa, z którego korzysta auto, rok produkcji, nazwa gminy ustanawiająca SCT, a także numer rejestracyjny samochodu. Nalepka powinna znajdować się na przedniej szybie w lewym dolnym rogu. Cena to jedynie 5 zł i lepiej nie zapomnieć o zakupie. Brak zielonego oznaczenia może nas zaskoczyć mandatem w wysokości 500 zł.
Każda strefa z własną naklejką na szybę samochodu, czyli jedna naklejka może okazać się za mało
Wprowadzenie stref czystego transportu jest ważnym krokiem w kierunku poprawy jakości powietrza i ochrony środowiska, szczególnie w miastach, gdzie emisja z transportu drogowego jest jednym z największych problemów. Jednak, aby takie strefy przyniosły pożądane rezultaty, konieczne jest stworzenie skutecznego i spójnego systemu regulacji.
Wydawanie naklejek informujących o poziomie emisji pojazdu jest krokiem w dobrym kierunku, ale obecne naklejki nie uwzględniają normy Euro, co może wprowadzać zamieszanie i utrudniać kierowcom wybór odpowiedniego pojazdu dla konkretnego miasta. Dodatkowo, gdy regulacje dotyczące emisji pojazdów będą różnić się między miastami, kierowcy będą musieli uważnie śledzić zasady w każdej strefie, co może wprowadzać chaos i utrudnić przemieszczanie się.
Dlatego, aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie stref czystego transportu, konieczne jest stworzenie spójnego systemu regulacji na poziomie krajowym, który pozwoli na łatwe przemieszczanie się między różnymi strefami. W ten sposób kierowcy będą mieli łatwiejszy dostęp do informacji na temat wymagań dotyczących poziomu emisji pojazdów i będą mogli bardziej świadomie planować swoje podróże.
W każdym razie, aby zapewnić skuteczne działanie stref czystego transportu, ważne jest, aby regulacje dotyczące emisji pojazdów były spójne i jasno określone, a informacje o nich były łatwo dostępne dla kierowców.
Naklejki na szybę samochodów benzynowych i z silnikiem Diesla
Wjazd samochodem spalinowym do Stref Czystego Transportu będzie możliwy na podstawie naklejki. Zgodnie z obowiązującym od dziś rozporządzeniem zielona ośmiokątna nalepka przypomina znak STOP. Na górze przewidziano pole na rok produkcji samochodu. Oznaczenie literowe w ramce po lewej stronie będzie odpowiadać rodzajowi paliwa, jakim jest napędzany pojazd.
P – to benzyna
D – jak diesel, to olej napędowy;
M – mieszanka (paliwo-olej);
LPG – gaz płynny (propan-butan);
CNG – gaz ziemny sprężony (metan);
LNG – gaz ziemny skroplony (metan);
H – wodór;
EE – samochód elektryczny
BD – biodiesel
E85 – etanol
999 – inne.
Mandat 500 zł, jeśli nie masz naklejki lub masz niewłaściwą
Sposób wydawania naklejek określi rada gminy w uchwale, w której ustanowi strefę czystego transportu. Opłata za wydanie naklejki nie może przekroczyć 5 zł. Za wjazd do SCT bez nalepki lub z niewłaściwą naklejką przewidziano mandat 500 zł. Pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, są zwolnione od zakazu wjazdu na mocy ustawy.
Kierowcom, którzy bez oznakowania wjadą do strefy czystego transportu, grozi mandat. Zgodnie z art. 96c. Kodeksu wykroczeń: „Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 złotych”.
2 komentarze
Dojdzie do tego , że cała szyba przednia będzie oblepiona. Pisiory gdzie wasz rozum? Tylko okradać potraficie?
Autor napisz kto będzie wydawał te naklejki. Kopiuj i wklej to tak piszesz artykuły?