PKN Orlen zobowiązał się płacić spółce Publicon kwotę około pół miliona złotych rocznie za zarządzanie swoimi kontami w mediach społecznościowych, jak donosi portal Onet.pl. Osoby związane z branżą PR określiły tę kwotę jako „bardziej niż przyzwoitą”, a według źródeł portalu, sprawą zainteresował się Najwyższy Izba Kontroli. Jednak obie firmy zaprzeczyły tym informacjom.

POLECAMY: Ich bezczelność przekracza już granicę. „My nie jesteśmy od pomocy Polakom” stwierdził główny ekonomista Orlenu

Portal Onet.pl opisuje relacje biznesowe między PKN Orlen a spółką Publicon, która jest powiązana z Radosławem Tadajewskim – biznesmenem związanym z partią rządzącą Zjednoczoną Prawicą i prywatnie zaprzyjaźnionym z jednym z członków zarządu Orlenu. Publicon działała na rynku od dziesięciu lat, a pod koniec grudnia 2019 roku jej właściciel i prezes, Szymon Sikorski, zarejestrował w KRS drugą firmę – Publicon Services. Niedługo później nowy podmiot wchłonął poprzednika wraz ze wszystkimi jego aktywami – podaje Onet.pl.

W kwietniu 2020 roku, czyli cztery miesiące później, do spółki Publicon zainwestował fundusz venture capital Czysta3.VC. Fundusz ten należy do spółki Radosława Tadajewskiego, biznesmena z Wrocławia, którego sylwetka była opisywana w publikacjach „Gazety Wyborczej” z 2021 roku, dotyczących tzw. „układu wrocławskiego”.

Po wejściu funduszu venture capital Czysta3.VC, spółka Publicon Services zanotowała stratę w wysokości około 20 tysięcy złotych w pierwszym roku działalności. Jednak w kolejnym roku zyski wyniosły 823 tysięcy złotych, a przychody ze sprzedaży wzrosły ponad dwukrotnie, z 3,2 miliona złotych do blisko 7 milionów złotych.

Portal Onet.pl opublikował pierwszą stronę dokumentu zawierającego umowę między spółką Publicon Services a PKN Orlen, która została podpisana 30 grudnia 2019 roku na okres 24 miesięcy – tuż po rejestracji nowego podmiotu.

Obajkowe eldorada wynajmuje firmę

Z dokumentu tego można wyczytać, Publicis Services ma zająć się „świadczeniem usług w zakresie realizacji zintegrowanej komunikacji (wewnątrz oraz na zewnątrz organizacji) dotyczącej prowadzonej przez PKN Orlen działalności sponsoringowej w ramach projektu Orlen Team, Sponsoringu sportowego, Sponsoringu kulturalnego i Sponsoringu społecznego za pomocą mediów tradycyjnych oraz społecznościowych, w szczególności w kanałach Facebook, Instagram, YouTube, Twitter” (pisownia oryginalna).

Według ustaleń portalu Onet.pl, spółka Publicon miała zagwarantowane wynagrodzenie w wysokości 27 tysięcy złotych netto miesięcznie ryczałtowo, a do tego dodatkowe wynagrodzenie za organizację konferencji prasowej (4 tysiące złotych), obróbkę zdjęć i materiałów wideo (100 złotych za godzinę) oraz tłumaczenie tekstów na język angielski (150 złotych za godzinę). W umowie ustalono także, że rocznie PKN Orlen nie może zapłacić Publiconowi więcej niż 500 tysięcy złotych wynagrodzenia. Według anonimowych przedstawicieli branży PR, zaoferowane stawki są atrakcyjne, a 27 tysięcy złotych za miesięczne wrzucanie kilkudziesięciu postów to „bardziej niż przyzwoita” stawka.

Spółka Publicon-Sport, będąca spółką-córką agencji PR, została wyłącznym partnerem marketingowym Polskiego Związku Piłki Nożnej od 2022 roku. Według Onet.pl, zbliżenie między PZPN a Orlenem miało miejsce za pośrednictwem spółki Publicon, która początkowo zajmowała się obsługą projektu Orlen Team, a teraz doradza w zakresie strategicznym praktycznie całej firmy PKN Orlen oraz jej sponsorowanych podmiotów. Jednym z informatorów Onetu ujawnił, że Marian Banaś chce zbadać tę sprawę, ale jest mu to uniemożliwione.

Eldorado przekrętów pisowskich nieudaczników wydaje oświadczenie

Koncern paliwowy w związku z publikacją wydał oświadczenie w tej sprawie za pośrednictwem Twittera. Zgodnie z oświadczeniem, działania Orlen Team oraz zawarcie umowy z PZPN przebiegały zgodnie z prawem. Wszystkie cele zostały wyłonione w wieloetapowych konkursach, które musiały zostać zatwierdzone przez zarząd i radę nadzorczą Orlenu. Koncern zapewnił również, że współpracuje ze wszystkimi organami, w tym z NIK.

Na doniesienia portalu Onet odpowiedział również Szymon Sikorski, zapewniając, że Publicon nie tylko zajmował się obsługą mediów społecznościowych, ale także miał za zadanie nawiązywać i utrzymywać relacje z mediami.

W swoim komentarzu Publicon wskazuje, że firma rozpoczęła współpracę z Orlenem od początku 2021 roku, obejmującą kompleksową, realizowaną w trybie 24/7 obsługę komunikacyjną projektów sponsoringowych. Usługi te obejmują między innymi współpracę z mediami, obsługę mediów społecznościowych, projektowanie graficzne oraz organizację wydarzeń medialnych.

„W tym czasie zrealizowaliśmy ponad 300 projektów komunikacyjnych. Na rzecz klienta pracuje stale 5 przedstawicieli firmy, a nasze miesięczne wynagrodzenie mieści się w średniej stawek rynkowych za tego typu usługi. Minimum rzetelności dziennikarskiej pozwoliłoby zweryfikować wszystkie wyżej opisane fakty” – czytamy.

Według firmy Publicon, artykuł opublikowany na Onecie łączy firmę z tematami, z którymi nie ma ona nic wspólnego, w sposób zupełnie nieuzasadniony. Firma uważa, że doniesienia te są nieprawdziwe i szkodzą jej reputacji.

„Traktujemy to jako kolejną, starannie zaplanowaną próbę zdyskredytowania agencji, wskutek której podejmiemy odpowiednie kroki prawne” – głosi komentarz Publicon.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version