Klimatycy promują samochody na baterie, aby walczyć z globalnym ociepleniem, co oznacza, że samochody spalinowe wkrótce zostaną zastąpione. Warsztaty samochodowe muszą przygotować się na specyficzne wymagania i problemy związane z naprawą samochodów elektrycznych, jak tłumaczą eksperci z serwisu autobaza.pl.

Unia Europejska w imię zielonej ideologii stawia na samochody na baterie. Od 2035 zacznie obowiązywać zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych. Wciąż będzie można użytkować te zarejestrowane przed datą graniczną, ale jako że każde auto ma swoją żywotność, to po kolejnych kilkunastu latach samochody spalinowe przejdą do historii.

Nowe rozwiązania i nowe problemy

Konstrukcje aut elektrycznych i spalinowych są diametralnie różne. Niekoniecznie oznacza to, że samochody na baterie są mniej problematyczne.

– Ze względu na specyficzną budowę, pojazdy elektryczne wymagają od kierowcy wiedzy i umiejętności ich użytkowania. Najbardziej wrażliwym elementem są ogniwa, które mają określoną żywotność, a ich wydajność może zmniejszać się z czasem, szczególnie jeśli samochód jest niewłaściwie eksploatowany. Negatywny wpływ na kondycję baterii ma na przykład długa jazda z bardzo dużą prędkością, która może wpłynąć na znaczny wzrost temperatury ogniw. Problemem jest również nieodpowiednie ładowanie – optymalny poziom naładowania baterii powinien oscylować pomiędzy 80% a 20% pojemności. Zaszkodzić akumulatorowi może także szybkie ładowanie – zbyt często wykorzystywane może być przyczyną awarii lub wpłynąć na utratę pojemności – wyjaśnia Przemysław Gąsiorowski, ekspert serwisu autobaza.pl.

Również istotnym czynnikiem jest fakt, że nowoczesne samochody elektryczne są wyposażone w dużą ilość elektroniki, która odpowiada za ich sterowanie. Układ sterowania jest kompleksowo połączony poprzez moduł elektroniczny, który kontroluje system zabezpieczeń, czujniki oraz monitoruje wszystkie wskaźniki w aucie. Te elementy są podatne na awarie z powodu wad fabrycznych, zużycia oraz uszkodzeń mechanicznych, co może być problematyczne podczas naprawy.

Największe problemy z naprawą aut elektrycznych

naprawa samochodu elektrycznego jest bardziej skomplikowana niż w przypadku aut spalinowych, ponieważ wymaga specjalnych umiejętności i uprawnień. Aby móc zajmować się pojazdami tego typu, mechanik musi posiadać specjalne kwalifikacje. Ze względu na wysokie napięcie generowane przez akumulatory, konieczne są uprawnienia Stowarzyszenia Elektryków Polskich (SEP) do 1kV, aby przeprowadzać naprawy związane z tymi elementami.

– Warto wiedzieć, że koncerny dają stosunkowo długą, średnio ośmioletnią gwarancję na akumulatory. Dotyczy ona natomiast wyłącznie jego naturalnego zużycia, czyli w praktyce pojemności, która według producenta w tym czasie nie spadnie poniżej określonego poziomu. W przypadku usterki natomiast gwarancja kończy się po przejechaniu 100 tys. km., wówczas koszty wymiany akumulatora leżą po stronie właściciela, a są one pokaźne – mogą dochodzić nawet do 100 tys. zł – podsumowuje Przemysław Cholewa, CEO aplikacji motowarsztat.pl.

Uszkodzenie baterii nie zawsze oznacza konieczności wymiany jej w całości. Akumulatory mają budowę modularną – składają się z tzw. celi. Wymienia się zatem nie całość, a jedynie uszkodzone moduły. Aby jednak zweryfikować, które elementy zostały uszkodzone i w jakim stopniu, niezbędna jest diagnostyka komputerowa w serwisie dysponującym odpowiednim oprogramowaniem oraz wykwalifikowanym personelem. Niestety, z uwagi na wysokie koszty i specyfikę urządzeń diagnostycznych wciąż wielu właścicieli prywatnych warsztatów nie może sobie pozwolić na ich zakup.

Jakie wyzwania stoją przed warsztatami?

Aby sprostać oczekiwaniom klientów, właściciele muszą zmodernizować swoje warsztaty i dostosować je do wymagań technicznych nowych rodzajów samochodów. Jak powinni się przygotować do obsługi aut elektrycznych?

Istotne jest, aby serwis dysponował wykwalifikowanym zespołem mechaników, którzy posiadają specjalistyczne umiejętności i doświadczenie w pracy z układami elektrycznymi. Konieczna jest również znajomość systemów zabezpieczeń i blokad, które wyłączają przepływ prądu w danym modelu. Ponadto, naprawa samochodów elektrycznych wymaga specjalistycznego wyposażenia i narzędzi, w tym oprogramowania służącego do diagnozowania problemów z systemami elektronicznymi. Mechanicy, którzy zajmują się naprawą pojazdów elektrycznych, muszą także radzić sobie z bardzo wysokim napięciem prądu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Jeden komentarz

Napisz Komentarz

Exit mobile version