Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) opublikowała komunikat dotyczący przygotowań uczniów ostatnich klas szkół średnich do tegorocznej matury. CKE podzieliła się w nim wynikami badania diagnostycznego przeprowadzonego w minionym roku, które miało na celu zdiagnozowanie mocnych i słabych stron uczniów oraz określenie obszarów, nad którymi muszą jeszcze popracować.
W badaniu wzięło udział około 2800 uczniów z około 90 liceów na terenie całego kraju. W ramach badania sprawdzano umiejętności radzenia sobie z zadaniami maturalnymi oraz zebrane zostały spostrzeżenia samych uczniów na temat poziomu trudności egzaminu. Dane zbierano w marcu 2022 roku, kiedy to opublikowano arkusze pokazowe, oraz w grudniu 2022 roku, kiedy to odbyły się matury próbne.
Wnioski CKE po maturach próbnych. Uczniowie są gotowi na egzamin w maju?
W komunikacie CKE podkreśliła, że uczniowie radzą sobie dobrze z podstawowymi zagadnieniami z zakresu przedmiotów maturalnych, takich jak język polski, matematyka, historia, biologia czy chemia. Jednakże, wskazano również na pewne słabości, na które należy zwrócić uwagę w procesie edukacji. Uczniowie mieli problemy z zadaniami, które wymagały interdyscyplinarnego podejścia, jak również z rozwiązywaniem zadań wymagających przetwarzania informacji z różnych źródeł.
CKE podkreśliła również, że wyzwaniem dla uczniów może być zmiana formuły egzaminów maturalnych na kolejne lata, ponieważ będą one opierały się na nowych podstawach programowych. CKE zaleca, aby szkoły poświęciły odpowiednią ilość czasu na przygotowanie uczniów do egzaminów oraz zwracały uwagę na interdyscyplinarne podejście do nauczania.
Podsumowując, wyniki badania diagnostycznego przeprowadzonego w minionym roku pokazują, że uczniowie są dobrze przygotowani do egzaminów maturalnych, ale jednocześnie wskazują na obszary, w których mogą potrzebować dodatkowego wsparcia i wiedzy. Dlatego też ważne jest, aby szkoły skupiły się na przygotowaniu uczniów do matury, zwłaszcza w kontekście zmian, jakie czekają uczniów w kolejnych latach.
Na podstawie danych opublikowanych przez CKE widzimy, że uczniowie na przestrzeni okresu marzec-grudzień podnieśli swoje wyniki. W przypadku:
- języka polskiego z 64 proc. do 85 proc. (o 0,213 odchylenia standardowego);
- matematyki z 63 proc. do 88 proc. (o 0,354 odchylenia standardowego);
- języka angielskiego z 93 proc. do 98 proc. (o 0,366 odchylenia standardowego).
Wnioski CKE po maturach próbnych. Uczniowie są gotowi na egzamin w maju?
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała komunikat przedstawiający wyniki badania diagnostycznego dotyczącego przygotowania uczniów ostatnich klas szkół średnich do tegorocznej matury. W badaniu wzięło udział około 2800 uczniów z około 90 liceów w kraju, gdzie oceniano ich umiejętność radzenia sobie z zadaniami maturalnymi oraz ich postrzeganie poziomu trudności egzaminu.
Wyniki tego badania, które odbyło się w marcu 2022 roku, kiedy opublikowano arkusze pokazowe, oraz w grudniu 2022 roku, kiedy przeprowadzono matury próbne, pokazały, w czym uczniowie dobrze sobie radzą, a co wymaga jeszcze popracowania.
Na podstawie danych opublikowanych przez CKE widzimy, że uczniowie na przestrzeni okresu marzec-grudzień podnieśli swoje wyniki. W przypadku:
- języka polskiego z 64 proc. do 85 proc. (o 0,213 odchylenia standardowego);
- matematyki z 63 proc. do 88 proc. (o 0,354 odchylenia standardowego);
- języka angielskiego z 93 proc. do 98 proc. (o 0,366 odchylenia standardowego).
- W wypracowaniu maturalnym ramach kryterium kompetencje literackie i kulturowe do opisu „Dwa utwory wykorzystane częściowo funkcjonalnie” dodaje się alternatywę „Tylko jeden utwór wykorzystany w pełni funkcjonalnie”.
- Zmiana następuje też w kryterium zakres i poprawność środków językowych. Zwiększa się liczba dopuszczalnych błędów językowych dla poszczególnych kategorii.
- Podobnie jest w przypadku kryterium poprawność ortograficzna (zwiększa się liczba błędów ortograficznych, które można popełnić).
- W kryterium poprawność interpunkcyjna również zwiększa się liczba błędów interpunkcyjnych, jakie można popełnić w wypracowaniu.
- Zwiększenie liczby błędów językowych i interpunkcyjnych będzie uwzględnianie także na poziomie rozszerzonym matury z języka polskiego.
- Na egzaminie z matematyki zmniejszy się liczba zadań zamkniętych innego typu niż zadania wyboru wielokrotnego, czyli prawda/fałsz i zadań na dobieranie.
- W zakresie języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym nastąpi zastąpienie zadania otwartego sprawdzającego umiejętność rozumienia ze słuchu zadaniem zamkniętym typu prawda/fałsz.
- Matura z języka polskiego. Uczniowie opanowali antyk, ale mają problemy z notatką syntetyzującą
- Po przeanalizowaniu wyników próbnej matury w marcu (arkusze pokazowe) i w grudniu można zauważyć, że wraz z upływem czasu maturzyści są lepiej przygotowani do egzaminu. Które zadania na maturze z języka polskiego (poziom podstawowy) okazały się najtrudniejsze, a które najłatwiejsze.
- Mocnymi stronami maturzystów były:
- Spełnienie formalnych warunków polecenia w wypracowaniu, czyli najważniejsze kryterium (jego otrzymanie warunkuje przyznawanie kolejnych punktów za wypracowanie). W marcu 85 proc. osób spełniło to kryterium, w grudniu już 96 proc. uczniów.
- Styl wypowiedzi w wypracowaniu, a konkretnie umiejętność dopasowania stylu wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej. W marcu 72 proc. uczniów nie miało z tym problemu, a w grudniu 91 procent.
- Spójność wypowiedzi w wypracowaniu. Przy pierwszej próbie 59 proc. osób nie miało z nią problemów, a przy drugiej – 69 procent.
- Zadanie, które dotyczyło umiejętności odbioru tekstu kultury, odczytywania sensu tekstu (część: Język polski w użyciu) – rozwiązało je w marcu 87 proc. zdających. W grudniu wskaźnik w tej części rozszerzył się też o zadania, dotyczące porównywania tekstów.
- Zadania dotyczące literatury i kultury starożytnej (Biblia i antyk grecki).
- Zadania dotyczące lektury obowiązkowej, umiejętnego odczytania tekstów naukowych oraz odbioru tekstów kultury (w szczególności dosłownych znaczeń).
Maturzyści mieli z kolej problemy z następującymi tematami i zadaniami:
- Zakresem i poprawnością środków językowych w wypracowaniu (w marcu poziom wykonania wyniósł 11 proc., a w grudniu 28 proc.).
- Umiejętnością redagowania notatki syntetyzującej (w marcu 16 proc. dobrze rozwiązało to zadanie, a w grudniu już 39 proc. uczniów).
- Zadaniem opisowym, w którym uczniowie musieli uzasadnić zdanie autorki, a także uwzględnić zastosowane przez nią środki językowe (z tą drugą częścią uczniowie mieli większy problem).
- W teście historycznoliterackim najtrudniejsze były dla uczniów zadania sprawdzające wiedzę ze współczesnych lektur obowiązkowych, co mogło wynikać z tego, że maturzyści jeszcze nie omówili tych utworów na zajęciach.
- W próbie marcowej pojawiły się trudności z rozwiązaniem zadania na podstawie Trenów Jana Kochanowskiego oraz „Dziadów” cz. III, a w grudniowej problemem było rozpoznanie peryfrazy w utworze Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego.
- Maturzyści mieli z kolej problemy z następującymi tematami i zadaniami:
- Zakresem i poprawnością środków językowych w wypracowaniu (w marcu poziom wykonania wyniósł 11 proc., a w grudniu 28 proc.).
- Umiejętnością redagowania notatki syntetyzującej (w marcu 16 proc. dobrze rozwiązało to zadanie, a w grudniu już 39 proc. uczniów).
- Zadaniem opisowym, w którym uczniowie musieli uzasadnić zdanie autorki, a także uwzględnić zastosowane przez nią środki językowe (z tą drugą częścią uczniowie mieli większy problem).
- W teście historycznoliterackim najtrudniejsze były dla uczniów zadania sprawdzające wiedzę ze współczesnych lektur obowiązkowych, co mogło wynikać z tego, że maturzyści jeszcze nie omówili tych utworów na zajęciach.
- W próbie marcowej pojawiły się trudności z rozwiązaniem zadania na podstawie Trenów Jana Kochanowskiego oraz „Dziadów” cz. III, a w grudniowej problemem było rozpoznanie peryfrazy w utworze Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego.
Jeden komentarz
Szkoda, Wielka szkoda, że CKE, MEIN, czy kuratoria miały i mają w dupach uczniów CZWARTYCH KLAS TECHNIKUM PO GIMNAZJUM