W polskich mediach pojawia się coraz więcej informacji na temat jakości paliw dostępnych na stacjach benzynowych. Problem ten jest znany od wielu lat i mimo wielu prób rozwiązania, wciąż pozostaje aktualny. Jednym z rozwiązań mających na celu minimalizację tego zjawiska są rutynowe i niezapowiedziane kontrole, a także ścisłe monitorowanie dostawców paliw na polski rynek.

Z uwagi na stosowanie różnego rodzaju preparatów dolewanie ich do zbiorników z paliwem na stacjach stało się popularnym sposobem na oszustwo w branży paliwowej. Mimo tych działań, niestety nie we wszystkich miejscach można spotkać produkty o wysokiej jakości. Dlatego konieczne są dalsze działania mające na celu poprawę sytuacji w tej dziedzinie.

Warto pamiętać, że jakość paliwa ma istotne znaczenie dla naszych pojazdów oraz dla środowiska naturalnego. Niskiej jakości paliwo nie tylko wpływa na osiągi samochodu, ale także na jego trwałość i zwiększa ryzyko awarii. Ponadto, paliwa niskiej jakości emitują więcej szkodliwych substancji, co zwiększa negatywny wpływ na środowisko naturalne.

Ponad 1600 zebranych próbek

W Polsce jakość paliwa na stacjach benzynowych to temat powracający co pewien czas. Choć zjawisko to ma mniejszą skalę niż kilka lat temu, nadal występuje. W celu minimalizacji tego problemu, przeprowadza się rutynowe, niezapowiedziane kontrole oraz sprawdza się dostawców paliw na polski rynek, w tym PKN Orlen.

Aby zapewnić wiarygodność przeprowadzonych kontroli jakości paliwa, pobrano do badań 1600 próbek oleju napędowego, gazu LPG i benzyny, które pozwoliły na przedstawienie raportu z wiarygodnymi obserwacjami. T

akie badania umożliwiają konsumentom samodzielne ocenienie jakości paliwa, jakie wlewane jest do baku samochodu. Kontrole te przeprowadzono na zlecenie UOKiK, a wykonawcą badań była Inspekcja Handlowa. Należy jednak pamiętać, że badania te przeprowadzono w 2022 roku, a skala nieprawidłowości w 2023 roku może być inna.

Jakość paliwa na stacjach – tutaj jest najgorzej!

Szczegółowe wypisanie wszystkich lokalizacji, które miały nieprawidłowości związane z jakością paliwa, zajęłoby wiele czasu, a sam tekst byłby długi. Dlatego dla uświadomienia sobie skali zjawiska – paliwo niskiej jakości, przedstawimy wyłącznie województwa, gdzie sytuacja wygląda najgorzej. W całym kraju mamy szesnaście województw. W ilu z nich należy z dużą ostrożnością podchodzić do tankowanego paliwa?

Analizując wyniki rutynowych kontroli pojazdów w Polsce, można zauważyć, że najwięcej odstępstw od normy występuje w trzech województwach: świętokrzyskim, mazowieckim i podlaskim. Jest to z pewnością niepokojące zjawisko, ponieważ kontrola techniczna jest jednym z podstawowych sposobów na zapewnienie bezpieczeństwa na drogach i ochrony zdrowia oraz życia użytkowników pojazdów.

Jednakże, jeśli weźmiemy pod uwagę zgłoszenia kierowców dotyczące nieuczciwych stacji paliw, sytuacja wygląda nieco inaczej. Tutaj, większość nieprawidłowości zgłoszonych przez kierowców miała miejsce w województwach kujawsko-pomorskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. To oznacza, że wybór odpowiedniej stacji paliw może mieć wpływ na funkcjonowanie pojazdu.

Najlepszym sposobem na uniknięcie problemów związanych z układem wtryskowym w samochodzie jest wybór renomowanej stacji paliw. Stacje takie zazwyczaj oferują wysokiej jakości paliwo, które minimalizuje ryzyko zanieczyszczenia układu paliwowego. Warto pamiętać, że nie tylko paliwo, ale także sam układ paliwowy powinien być regularnie czyszczony. W tym celu, co kilka tysięcy kilometrów warto użyć preparatów, które pomogą oczyścić układ paliwowy i przedłużyć żywotność pojazdu.

Ponadto, warto pamiętać o regularnej wymianie filtrów. Filtry w samochodzie odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu czystości paliwa i oleju, dlatego ich wymiana jest niezbędna. Wymiana filtrów pomoże utrzymać układ paliwowy w dobrym stanie i zminimalizować ryzyko poważnych awarii, co z kolei przełoży się na bezpieczeństwo jazdy i komfort użytkowania pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version