Polscy klienci banku otrzymali szokujące wieści, gdy bank ogłosił swoją upadłość. Ta niefortunna sytuacja wzbudza niepokój i niepewność wśród osób, które mają swoje oszczędności zdeponowane w tym banku. W takiej sytuacji ważne jest, aby klienci wzięli pod uwagę odpowiednie kroki w celu ochrony swoich środków.

Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG) ogłosił w najnowszym komunikacie, że dnia 28 kwietnia złożono wniosek do sądu o ogłoszenie upadłości Getin Noble Banku. Ta decyzja jest kolejnym etapem w procesie przymusowej restrukturyzacji, który ma na celu spełnienie zobowiązań narzuconych przez Komisję Europejską.

Getin Noble Bank od pewnego czasu borykał się z trudnościami finansowymi i problemami operacyjnymi, które wymagały interwencji ze strony regulatorów. W celu ocalenia stabilności sektora bankowego i ochrony interesów klientów, BFG podjął działania mające na celu przymusową restrukturyzację banku.

Wniosek o ogłoszenie upadłości Getin Noble Banku

Krok ten jest konsekwencją długotrwałych problemów finansowych, z którymi zmagał się Getin Noble Bank. Bank miał trudności z utrzymaniem stabilności i efektywności operacyjnej w obliczu wyzwań rynkowych i regulacyjnych. Bankowa Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) podejmowała już wcześniej działania mające na celu poprawę sytuacji banku, jednakże wydaje się, że te środki nie były wystarczające.

Zgodnie z prawem, Bankowy Fundusz Gwarancyjny, działając jako instytucja zabezpieczająca depozyty, będzie teraz odpowiadał za ochronę interesów klientów banku objętych upadłością. Klienci, którzy mają środki zgromadzone na kontach w Getin Noble Bank, powinni działać ostrożnie i zabezpieczyć swoje oszczędności w sposób, który zapewni im minimalizację ryzyka finansowego.

Bankowy Fundusz Gwarancyjny, działając na mocy ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, ma za zadanie chronić pieniądze klientów banków w przypadku ich upadłości. W ramach tego systemu, klientom banków przysługuje gwarancja zwrotu depozytów do określonej kwoty, która wynosi obecnie do 100 000 euro. Oznacza to, że w przypadku upadłości Getin Noble Bank, klienci mają prawo otrzymać zwrot swoich depozytów w granicach gwarantowanej kwoty.

Bank został przejęty

Działalność Getin Noble Banku (GNB) z pominięciem portfela kredytów frankowych 3 października 2022 r. została przeniesiona do VeloBanku, którego właścicielem obok Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG) jest także System Ochrony Banków Komercyjnych (SOBK), utworzony przez osiem największych banków komercyjnych działających w Polsce: ING Bank Śląski, Alior Bank, Bank Millennium, PKO BP, Bank Pekao, BNP Paribas Bank Polska, mBank, Santander Bank Polska.

Na przeprowadzenie przymusowej restrukturyzacji oraz zapewnienia nieprzerwanej obsługi klientów banku i bezpieczeństwa ich środków przeznaczono kwotę 10,34 mld zł bezzwrotnego wsparcia, z czego 6,87 mld pochodzi z funduszy własnych BFG, a 3,47 mld zł to zaangażowanie środków SOBK. Z oszacowania przygotowanego przez Deloitte Advisory wynika, że Getin Noble Bank miał ujemne kapitały własne na poziomie -3,6 mld zł. Oznacza, że aktywa nie wystarczały na pokrycie zobowiązań.

Leszek Czarnecki domaga się od państwa prawie 1,5 mld zł w związku z przejęciem Getin Noble Banku, którego był założycielem.

Niemniej jednak, dla większych klientów banku, którzy posiadają znacznie większe kwoty zgromadzone na swoich kontach, sytuacja może być bardziej skomplikowana. W takich przypadkach, Bankowy Fundusz Gwarancyjny może zwrócić tylko część zgromadzonych środków, które nie przekraczają gwarantowanej kwoty. W związku z tym,

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version