Nielegalna Krajowa Rada Sądownictwa (neo-KRS) przeprowadziła przesłuchania kandydatów na stanowiska neo-sędziów Sądu Najwyższego. Mimo starań tworu, który działa nieleganie nie zostaną wypełnione wszystkie wolne miejsca w Izbie Cywilnej przez neo-sędziów, którzy nie podsiadają należytego umocowania do wydawania orzecznictw. Przypominamy, że w Polsce z uwagi na wydawanie wielu orzecznictw przez neo-sędziów od 2017 roku wiele takich orzecznictw nie posiada mocy prawnej i podlega uchyleniu. Sytuacja ta dotyczy zarówno spraw cywilnych jak i karnych.

Przewiduje się, że naruszający porządek prawny konkurs przed neo-KRS zostanie rozstrzygnięty prawdopodobnie 19 maja. Do obsadzenia jest 15 miejsc, a liczba kandydatów wynosi 11. Przesłuchania kandydatów zostały zaplanowane na najbliższe dni. Jednak już teraz wiadomo, że nie wszyscy kandydaci zostaną wybrani przez nielegalną Radę.

POLECAMY: Duda mianował kolejnego neo-sędziego na stanowisko prezesa Izby Karnej SN

– Nie ma szans na obsadzenie wszystkich wakatów – powiedziała Dagmara Pawełczyk -Woicka, „przewodnicząca” neo-KRS.

POLECAMY: „Szefowa” neo-KRS donosi na sędziego do prokuratury i skarży się Ziobrze, bo ten złożył na nią grzywnę

Nielegalnie funkcjonująca Krajowa Rada Sądownictwa zadeklarowała, że zrobi wszystko, co w jej mocy, aby wybrać najlepszych kandydatów. W swoich zapewnieniach twór ten zwany KRS zapomniał jednak dodać, że nominacje nie mają mocy prawnej a każda osoba wyłoniona przez nią i powołana przez Dudę na stanowisko „sędziego” de facto nim nie jest co powoduje, że wydane przez takie osoby orzecznictwo podlega uchyleniu z mocy prawa.

POLECAMY: Polski wymiar sprawiedliwości ponownie naruszyła prawo. Nieformalne przesłuchanie nie może stanowić dowodu winy – orzekł ETPCz

Po zakończeniu tego procesu, neo-KRS tymczasowo odłoży konkursy na stanowiska w Sądzie Najwyższym i skoncentruje się na obsadzeniu miejsc dla neo-asesorów. „Przewodnicząca” neo-KRS, która jest pachołkiem Ziobry, podkreśla, że celem neo-KRS jest trzymanie się z dala od „polityki”, jednak w okresie kampanii wyborczej trudno zupełnie uniknąć tego tematu. Po zakończeniu wyborów neo-asesorów zgodnie z zapowiedzią „przewodniczącej” neo-KRS ma wrócić do konkurów na stanowiska w Sądzie Najwyższym.

„Przewodnicząca” neo-KRS, zapewnia, że decyzja o przyspieszeniu procesu konkursowego na nielegalnych sędziów do Sądu Najwyższego nie wynikała z lęku przed I prezes SN, Małgorzatą Manowską, która również zalicza się do grona nielegalnych sędziów, których orzecznictwa nie mają mocy prawnej a pobieranie przez nią pensji, powinno zostać uznane jako doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mienień państwowym. Od kilku tygodni Manowska – nielegalna I prezes SN – prosiła neo-KRS o jak najszybsze przeprowadzenie naboru do Izby Cywilnej SN, ponieważ to właśnie tam występowały największe zaległości w rozpoznawaniu spraw. Konflikt między nielegalną I prezes SN a „przewodniczącą” neo-KRS był tematem wielu dyskusji. W kwietniu „przewodnicząca” neo-KRS zapowiadała, że konkurs do SN zostanie rozstrzygnięty najpóźniej w czerwcu.

„Przewodnicząca” Pawełczyk-Woicka twierdzi, że neo-KRS intensywnie pracuje, aby jak najszybciej zakończyć konkursy do Sądu Najwyższego, jednakże potwierdza, że wakaty w Izbie Cywilnej SN pozostaną.

Przypominamy, że wydawane orzecznictwa przez neo-sędziów podlegają uchyleniu z mocy prawa. W przypadku postępowań cywilnych na podstawie art. 379 pkt 4 in fine k.p.c., a karnych na podstawie art. 439 § 1 pkt 6 in fine k.p.k.

Czym jest neo-KRS

Krajową Radę Sądownictwa wyłoniono w sposób niezgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej co powoduje, że w świetle przyjętej linii orzecznictwa SN, a także TSUE nie można tej instytucji uznać jako organ działający leganie i posiadający uprawnienia do mianowania sędziów. Każdy sędzia mianowany przez ten niekonstytucyjny organ i powołany przez prezydenta do pełnienia służy jest również noe-sędzią, który nie posiada zdolności prawnych do wydawania orzecznictwa,

W tym miejscu zasadnym stanie się podniesienie, że problem powołań „sędziów” po ukształtowaniu „Krajowej Rady Sądownictwa” w wyniku zmian w 2017 roku posiada kilka aspektów. Pierwszy związany jest z przepisami Konstytucji RP, które nakładają na organy władzy publicznej, w tym prawodawcę, obowiązek takiego powoływania sędziów do obowiązków orzeczniczych, który gwarantuje niezbędne minimum niezależności i niezawisłości organów biorących udział w procesie nominacyjnym. Takim organem jest Krajowa Rada Sądownictwa. Ingerencja w konstytucyjne standardy kształtowania sędziowskiego składu tego organu, stwarzająca możliwość ukształtowania Rady przez polityków, czyli wyboru członków sędziowskich Rady w całości przez parlament (z wyłączeniem I Prezesa SN i Prezesa NSA), spowodowała, że ten organ nie spełnia wymogów konstytucyjnych. To sprawia, że w każdym wypadku powołania sędziego pojawia się wątpliwość, która towarzyszy każdemu człowiekowi, który oddaje swoją sprawę pod osąd sądu, czy ten sąd jest sądem właściwym w rozumieniu konstytucyjnym.

Ponadto – to drugi aspekt – w doktrynie, do czego dołożyłem rękę, i w orzecznictwie pojawiła się metoda weryfikacji poprawności powołania sędziów w oparciu o narzędzia, które są w systemie od zawsze, ale zasadniczo nie służą do oceny spełnienia minimalnych przesłanek bezstronności i niezawisłości. Chodzi o instytucje (w przypadku kontroli prewencyjnej) – iudex suspectus i iudex inhabilis, a w przypadku kontroli następczej – bezwzględnej przesłanki odwoławczej, jaką jest nienależyta obsada sądu. Na tym pomyśle posadowione było stanowisko uchwały trzech połączonych Izb Sądu Najwyższego ze stycznia 2020 roku. Uchwała ta zawierała nie do końca właściwe zróżnicowanie: wskazując, że w przypadku SN, ze względu na charakter tego organu, sędziowie powołani po rekomendacji KRS ukształtowanej po 2017 r. nie dają gwarancji niezawisłego i bezstronnego orzekania. I z tego powodu uznano, że wyłącznie ta wada instytucjonalna uzasadnia twierdzenie, że tacy sędziowie pozbawieni są materialnego votum. Uchwała nie zakwestionowała, że te osoby uzyskały status sędziów SN, ale stwierdzono, że nie mają uprawnień do wydawania orzeczeń.

Wydane do tej pory orzeczenia przez takich ‘sędziów’ są dotknięte wadą, z uwagi na nienależytą obsadę sądu, którą traktować należy jako niespełnienie konstytucyjnego wymogu sądu właściwego określonego w art. 45 ust. 1 Konstytucji RP. Wadliwie powołani sędziowie nie powinni orzekać. Od dnia wydania uchwały sędziowie ci są pozbawieni zdolności do orzekania. Nie dysponują materialnym votum, choć mają status sędziów. W związku z powyższą sprawą uznać należy, że na podstawie art. 91 ust. 2 i 3 orzecznictwo wydane TSUE i ETPCz, zasadę pierwszeństwa stosowania prawa

Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie w treść wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 6 października 2021 r. w sprawie C-487 /19, jak też wcześniejszego wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 7 maja 2021 r., skarga nr 4907 /18 Przypominam tym samym kapturowemu sądowi, że zgodnie z art. 9 Konstytucji Rzeczpospolita Polska zobowiązana jest przestrzegać wiążącego ją prawa międzynarodowego. Stosownie zaś do treści art. 91 ust. 2 Konstytucji umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. Status sędziów oraz gwarancje niezależności sądów, stanowiące istotę prawa do rzetelnego procesu sądowego, znajdują umocowanie w zapisach Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i potwierdzone jest dodatkowo w art. 6 ust. 3 Traktatu o UE. W zakresie niniejszej sprawy nie ma zastosowania wyrok wydany w dniu 7 października 2021 r. przez Trybunał Konstytucyjny w obecnym – wadliwym – składzie w sprawie o sygn. K 13/21, który godzi w interesy obywateli.

Lega artis aplikacja
Nasze stanowisko w zakresie neo-KRS i neo-sędziów mianowanych przez ten niekonstytucyjny organ potwierdza stanowisko Komisja Europejska, która w dniu 15 lutego 2023 roku podjęła decyzję o skierowaniu sprawy przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w związku z kontrowersyjnym orzeczeniem polskiego Trybunału Konstytucyjnego. Komisja wszczęła przeciwko Polsce postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego 22 grudnia 2021 r. – Powodem były wyroki polskiego Trybunału Konstytucyjnego z 14 lipca 2021 r. i 7 października 2021 r., w których uznał on postanowienia traktatów UE za niezgodne z Konstytucją RP, wyraźnie kwestionując zasadę pierwszeństwa prawa UE. Bez wątpienia w świetle treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Wielkiej Izby) z dnia 19 listopada 2019 roku (nr C 585/18, C – 624/18, C 625/18) oraz uchwały pełnego składu Sądu Najwyższego z dnia 23 stycznia 2020 r. (BSA I-4110-1/20) zachodzi podstawa do stwierdzenia, że instytucja powołana do zapewnienia praworządności łamie prawo i popełnia przestępstwo.

W związku z powyższym warto, jest zawsze zasięgnąć rady specjalisty z zakresu prawa, który jest w stanie sprawdzić, czy sędzia orzekający w sprawie posiada zdolność do wydawania orzecznictwa, aby wydany przez niego wyrok nie posiadał wady prawnej. Taką poradę wraz możliwościami, jakie daje Państwu prawo w zakresie zapewnienia sobie sprawiedliwego procesu, można uzyskać w naszej kancelarii, pisząc na adres: kontakt@legaartis.pl

Potrzebujesz pomocy prawnej, napisz do nas lub zadzwoń już teraz.

☎️ 579-636-527

📧 kontakt@legaartis.pl

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version