Zgodnie z zapowiedziami, od 1 lipca 2024 roku w Krakowie i Warszawie będą działać strefy czystego transportu. Projekt ten ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza w centrach miast i poprawę jakości życia mieszkańców. W pierwszym etapie projektu nie będzie można wjeżdżać do stref określonymi modelami samochodów, które są szczególnie szkodliwe dla środowiska.

Te samochody nie wjadą do stref czystego transportu. Jesteś w ich posiadaniu? Sprzedaj je jak najszybciej

W pierwszej fazie wprowadzenia stref czystego transportu w Krakowie i Warszawie, pojazdy silnikowe starsze niż 18 lat z silnikami Diesla oraz starsze niż 27 lat z silnikami benzynowymi nie będą uprawnione do wjazdu. W związku z tym, AAA Auto przygotowało ostatnio ofertę sprzedaży samochodów z wtórnego rynku, których właścicielom grozi ograniczenie w poruszaniu się w strefach czystego transportu.

Jakie dokładnie modele samochodów nie będą mogły wjeżdżać do stref czystego transportu w Krakowie i Warszawie? Konkretne modele samochodów nie zostały jeszcze ogłoszone, ale wiadomo, że zakaz dotyczyć będzie pojazdów z silnikami spalinowymi, czyli benzynowych i dieslowskich.

Będą to przede wszystkim starsze samochody, które nie spełniają najnowszych norm emisji spalin. W praktyce będą to samochody produkowane przed rokiem 2005, gdy nie obowiązywały jeszcze surowe normy emisji spalin. Zakaz wjazdu do stref czystego transportu będzie dotyczyć również starszych samochodów hybrydowych i aut z napędem na LPG.

Foto: ZARZĄD TRANSPORTU PUBLICZNEGO W KRAKOWIE

W lutym 2023 roku pojawiła się tylko jedna oferta samochodu z silnikiem benzynowym, który nie zostanie dopuszczony do wjazdu do SCT. Ofertą tą był Mercedes CLK z 1998 roku, sprzedawany za 8 299 zł. Natomiast najwięcej ofert dotyczyło samochodów z silnikami Diesla, takich jak Volkswagen Passat, Audi A4 i Volkswagen Golf.

Strefy czystego transportu to skuteczny sposób walki z toksycznymi emisjami w miastach, a ograniczenie wjazdu starych samochodów przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach i eliminacji z rynku wtórnego zużytych pojazdów. Starsze samochody zazwyczaj wymagają poważnych napraw i ponoszenia wysokich kosztów, co sprawia, że warto rozważyć zakup bardziej nowoczesnego pojazdu, który spełnia wyższe normy emisji spalin. Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO, podkreśliła te kwestie w swoich wypowiedziach dla serwisu legaartis.pl.

Dane UE jednoznacznie wskazują na problem związany z emisją spalin

Z danych przedstawionych przez Unię Europejską jednoznacznie wynika, że liczba stref czystego transportu w Europie wzrosła o 2019 roku o 40 procent. Strefy są już wprowadzone w 320 europejskich obszarach miejskich, a ich liczba do 2025 roku wzrosła do 507. WHO z kolei orzekło, że zanieczyszczenie powietrza jest stanem zagrożenia zdrowia publicznego, które łącznie jest odpowiedzialne za 300 000 przedwczesnych zgonów rocznie w całej UE. Dlatego też wprowadzenie szybko stref czystego transportu jest dla UE priorytetem. I trudno się temu specjalnie dziwić…

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version