W artykule opublikowanym w czwartkowej „Rzeczpospolitej” zostało zauważone, że wartość sprzedaży elektroniki wzrasta dzięki wzrostowi cen, ale jednocześnie ilościowo spada, podobnie jak ma to miejsce w przypadku mebli i artykułów wnętrzarskich. To oznacza, że choć ceny elektroniki rosną, to ludzie kupują mniej produktów tego rodzaju. Istnieje kilka czynników, które mogą mieć wpływ na ten trend.

Według najnowszych danych rynkowych GfK Polonia, przedstawionych przez „Rzeczpospolitą”, wartościowa sprzedaż elektroniki jest tylko minimalnie wyższa niż w poprzednim roku. Biorąc pod uwagę dwucyfrowe wzrosty cen, jest to bardzo niekorzystny rezultat. Gazeta podkreśla, że mimo rosnącej inflacji, największe kategorie, takie jak elektronika konsumencka, w tym telewizory, odnotowują spadek sprzedaży o ponad 22% w porównaniu do roku poprzedniego. W przypadku dużego sprzętu AGD sprzedaż kurczy się o prawie 8%, a sprzętu komputerowego o 2,1%.

POLECAMY: Efekt „Dobrej Zmiany’ PiS-u. Polaków nie stać, więc kradną w sklepach 

„Nastroje są kiepskie, coraz gorzej jest nawet we flagowych segmentach, jak smartfony. Ich sprzedaż ilościowo spadła w kwietniu o 12,4 proc. i kurczy się od czerwca 2022 r. Wartościowo rośnie w zależności od miesiąca nawet o 40 proc. (choć w kwietniu o niespełna 10 proc.), co pokazuje, jak mocno rosną ceny urządzeń” – opisuje „Rz”.

POLECAMY: Kryzys zmusił Polaków do rezygnacji z kupna nowego TV

Według informacji przedstawionych przez gazetę, sytuacja na rynku AGD również jest niekorzystna. W okresie od października 2022 do kwietnia 2023 wartościowa sprzedaż sprzętu AGD była niższa o 7,6%, co sugeruje, że spadek ilościowy będzie jeszcze większy. Od sierpnia 2022 roku obserwuje się niemal nieprzerwany spadek sprzedaży, z lekkim odbiciem w grudniu. W roku 2023 spadki są już dwucyfrowe, sięgając nawet ponad 14% w styczniu.

Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska, organizacji producentów AGD, wskazuje, że ten stan rzeczy jest wynikiem znaczących zakupów sprzętu dokonanych w okresie pandemii, gdy gospodarstwa domowe spełniły swoje potrzeby zakupowe. Konecki zauważa również spadek produkcji, co świadczy o trudnej sytuacji na innych europejskich rynkach. Rynek AGD jest obecnie niezrównoważony i nieprzewidywalny, utrudniając planowanie działań. Producentom brakuje optymizmu.

Według badania PMR, 41% respondentów ogranicza swoje wydatki na meble, produkty do wnętrz i remonty ze względu na wzrost cen.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version