Rok szkolny 2023/24 przyniesie wiele zmian w edukacji, mimo że mówi się, że jest to sfera nieprzychylna częstym transformacjom. Od 1 września w miejsce podstaw przedsiębiorczości wprowadzony zostanie zupełnie nowy przedmiot. Dodatkowo, podstawy programowe kilku innych przedmiotów ulegną rozszerzeniu. W jaki sposób dokładnie te zmiany się przełożą? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie!

1. Co się zmieni w roku szkolnym 2023/2024?

Ministerstwo Edukacji i Nauki ogłosiło, że wprowadzone zmiany w systemie edukacji mają na celu promowanie rozwoju młodzieży i dostosowanie programów nauczania do dynamicznego świata. Jedną z kluczowych zmian jest zastąpienie dotychczasowych podstaw przedsiębiorczości nowym przedmiotem o nazwie Biznes i Zarządzanie (BiZ), który będzie nauczany w klasach I i II szkoły ponadpodstawowej.

Przedmiot ten ma praktyczne podejście do nauczania przedsiębiorczości, pomagając uczniom rozwijać kluczowe umiejętności i zdolności przywódcze. BiZ oparty będzie na wiedzy specjalistów, doświadczeniach przedsiębiorców oraz globalnych rozwiązaniach rynkowych. Ważnym aspektem jest również planowane wprowadzenie możliwości zdawania tego przedmiotu na maturze, jednak będzie to możliwe dopiero od roku 2027.

2. Na uczniów czeka sporo zmian

W roku szkolnym 2023/24 nie tylko przedmioty związane z przedsiębiorczością ulegną zmianom, ale także podstawa programowa innych przedmiotów zostanie uzupełniona. Przykładem jest język polski, gdzie wprowadzone zostaną elementy gier, takich jak „This War of Mine” od 11 Bit Studios czy „Gra Szyfrów” przygotowana przez Instytut Pamięci Narodowej. To ma na celu dostosowanie programu nauczania do nowoczesnych zainteresowań uczniów.

Kolejną zmianą dotyczącą podstawy programowej jest rozszerzenie przedmiotu technika o elementy związane z wychowaniem komunikacyjnym. Zmiana ta wynika z rosnącej liczby osób korzystających z nowych technologii, takich jak hulajnogi elektryczne, i ma na celu przygotowanie uczniów do poruszania się w współczesnym świecie.

Ponadto, od 1 września 2023 roku, język łaciński będzie mógł być nauczany w klasach VII-VIII szkoły podstawowej oraz w liceum ogólnokształcącym i technikum jako zamiennik drugiego języka obcego nowożytnego. Ta zmiana ma na celu zwiększenie różnorodności i dostosowanie oferty językowej do potrzeb i zainteresowań uczniów.

Wprowadzane zmiany w podstawach programowych mają na celu dostosowanie edukacji do zmieniających się realiów społecznych i technologicznych, aby lepiej przygotować uczniów do wyzwań współczesnego świata.

Jednak należy podkreślić, że uczniowie będą mogli wybrać język łaciński jako drugi język obcy, jeżeli szkoła będzie miała ten język w swojej ofercie kształcenia.

„Znajomość języka łacińskiego, a więc umiejętność obcowania z tekstami, spuścizną naszych przodków jest naszym dobrem narodowym. Zatem przedmiotem troski władz i wszystkich obywateli powinno być dbanie o to, by w Polsce nie zabrakło ludzi zdolnych do zgłębiania, interpretowania, tłumaczenia, katalogowania i upowszechniania wiedzy o tym dorobku, ale także korzyści, jakie daje nauka języka łacińskiego (uczy logiki, myślenia, kultury, jest również ogromną pomocą w nauce języków obcych nowożytnych)” – czytamy na gov.pl.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version