Andrzej Duda podpisał ustawę, która anuluje opłaty za przejazd samochodami osobowymi po państwowych autostradach i wprowadza zakaz wyprzedzania ciężarówek na drogach szybkiego ruchu. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lipca tego roku.
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowelizacji ustawy o płatnych autostradach oraz Krajowym Funduszu Drogowym. Nowelizacja została przyjęta przez Sejm 26 maja, a 21 czerwca Senat zaakceptował ją bez żadnych poprawek.
POLECAMY: Duda stwierdził, ze Rosję należy upodlić i zestrzelić, Miedwiediew zapowiada zemstę
Zmiany w ustawie o płatnych autostradach i Krajowym Funduszu Drogowym oraz innych ustawach eliminują opłaty za przejazd po państwowych autostradach dla kierowców samochodów osobowych i motocykli o masie całkowitej do 3,5 tony. Nadal będzie obowiązywać opłata dla pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów, które poruszają się po tych autostradach i będzie pobierana przez szefa KAS (Krajowej Administracji Skarbowej).
Obecnie opłaty są pobierane na odcinkach A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica, ale od 1 lipca będą one darmowe.
Trzy pozostałe odcinki autostrad pozostaną płatne. Chodzi o odcinek A1 Rusocin – Nowa Wieś, który często jest nazywany Gdańsk-Toruń, odcinek A2 Świecko – Konin (z wyjątkiem odcinka między węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód) oraz odcinek A4 Katowice – Kraków.
ZAKAZ WYPRZEDZANIA DLA CIĘŻARÓWEK
Nowela wprowadza również zakaz wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu. Wprowadzono zapis, który pozwala na wykonanie tego manewru jedynie w przypadku, gdy wyprzedzany pojazd porusza się z prędkością znacznie niższą od dopuszczalnej. Ministerstwo Infrastruktury, odpowiedzialne za opracowanie projektu ustawy, określa różnicę prędkości na poziomie 10 km/h między wyprzedzanym a wyprzedzającym ciężarowym pojazdem.
W uzasadnieniu do rządowego projektu wyjaśniono, że celem zakazu wyprzedzania się ciężarówek jest ograniczenie niepożądanych zachowań, które mogą wpływać negatywnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dotyczy to blokowania lewego pasa ruchu oraz przekraczania dopuszczalnej prędkości na autostradach i drogach ekspresowych przez kierowców ciężarówek.